Gå til innhold

PC-spill-utviklingen holder på å stoppe opp.


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513

Jeg husker hvor kult det var når det alltid kom ut kule spill til PC. Hele tiden. Men de siste årene er sprikene mellom de gode spillene blitt større og større.

 

Jeg sjekket etter og det viser seg at veldig mange av de vellykede spillseriene har stoppet opp.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Bare noen av dem:

 

- Orion (Ingenting nytt)

 

- Galactic Civilization (Ingenting om nr 3)

 

- GTA (Ingenting nytt)

 

- The Getaway (Nr 3 er kansellert)

 

- C&C (Ble dradd ned i søla.)

 

- Halo (stoppet på nr 2)

 

- Quake (Ingenting nytt)

 

- Doom (i tidlig utvikling)

 

- Stargate Worlds (kansellert)

 

- Gears of War (stoppet på Nr 1)-(Snakker om pc spillene her ja)

 

- Bond spill (ingen av betydning)

 

- Simcity (Dødt)

 

- Transport Tycoon (Halvdødt)

 

- Space Colony (Dødt)

 

- Starship troppers (Ingenting nytt)

 

- Homeworld (ingenting nytt)

 

- Warcraft (Ingenting nytt)

 

- Supreme commander (Dradd ned i søla)

 

- Company Of Heroes (Ingenting nytt)

 

- Star Wars Battlefront (ingenting nytt)

 

- Evil genius (Ingenting nytt)

- Unreal tournament 4 (i tidlig utvikling)

 

 

 

- +Resten

 

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Verre og Verre, Nye versjoner av disse spillen hadde lett blitt godtatt på PC og husket.

 

Jeg skylder ikke på utviklerne. Det er bossene jeg skylder på. De setter i gang og utvikler dårlige spill og lar de klassiske seriene råtne.

 

2/3 av PC spillindustrien står STILLE! Har du lagt merke til det samme?

 

De spillene PC gamere kommer til å fryde seg over i år er Stronghold 3, Battlefield 3,Minecraft,Batman Archam City, Call Of Duty Modern Warfare 3. Saint's Row: The Third, Alien Colonial Marienes. Elder Scrolls: Skyrim.+

 

Men disse spillene er ærlig talt bare dråper av den utviklingen som var for fem år siden.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X-com er dødt, men vi fikk den meget bra UFO-serien i stedet. Syndicate er dødt, men vi får Cartel i stedet (vet lite om det, men det lover bra). Master of Orion er dødt, men vi fikk Galactic Civilization i stedet. Og når det gjelder GTA er nr 5 garantert i utvikling. Men du må huske på at det ikke er annonsert noe til konsoller heller, så å si at PC-spill er døende fordi det ikke er annonsert et GTA5 ennå blir litt feil. Og når det gjelder Warcraft har de sagt flere ganger at de planlegger Warcraft 4, men de strever med å få det til å passe inn sammen med World of Warcraft. De foregår i det samme universet, så det som foregår i et spill vil påvirke det andre. Du kan f.eks måte folk fra Warcraft 3 i WoW osv. Det er ikke annonsert et nytt Company of Heroes, men det er derimot annonsert et Dawn of War 3 fra samme utvikler. Et nytt CoH vil nok ikke komme før etter det.

 

Poenget er at PC-spill i aller høyeste grad er levende og stortrives. Men du må våge å tenke litt utenfor boksen. Når en spillserie dør vil en ny ofte oppstå og overta. Det ble dessverre aldri noe System Shock 3, men vi fikk BioShock i stedet. Vi fikk aldri noe Total Annihilation 2, men i stedet fikk vi Supreme Commander, osv. Jeg tror diskusjonen heller bør være hva et navn egentlig betyr. Om du måtte velge, hva ville du valgt av en ekte, middelmådig oppfølger og en spirituell oppfølger fra et annet selskap som var svært bra?

 

 

 

Lenke til kommentar

Bare noen av dem:

 

- Orion (Ingenting nytt)

 

- Galactic Civilization (Ingenting om nr 3)

 

Microprose er for lengst ute av kommisjon, og Stardock har vore litt for opptatte med Elemental-serien (og problema dei fekk etter det) og publisering av andre, gode spel - som Sins of a Solar Empire - til å fortsette med GC og forsøka på å få tak i Master of Orion-namnet.

 

- GTA (Ingenting nytt)

 

Sidan Episodes from Liberty City, som kom i 2010, og hovudspelet GTA IV, som kom i 2008? GTA V er under utvikling, det er ikkje snakk om at noko har stoppa opp - det berre tek litt tid i mellom kvar nye tittel.

 

- The Getaway (Nr 3 er kansellert)

 

- Halo (stoppet på nr 2)

 

- Gears of War (stoppet på Nr 1)-(Snakker om pc spillene her ja)

 

- Bond spill (ingen av betydning)

 

- Star Wars Battlefront (ingenting nytt)

 

- Evil genius (Ingenting nytt)

 

- Space Colony (Dødt)

 

- Starship troppers (Ingenting nytt)

 

Desse er anten ikkje særleg store tap, eller ei serie som ikkje har dei rette forutsetnadene for å vere ein "stor" spelserie på PC. På konsoll, joda, men det er jo PC-spel du etterlyser. Forstår heller ikkje kva James Bond gjer på lista - det finst eitt godt Bond-spel, og det er Goldeneye på N64/Wii.

 

- C&C (Ble dradd ned i søla.)

 

- Supreme commander (Dradd ned i søla)

 

Om du skal argumentere for at PC-utvikling "holder på å stoppe opp", så må du nesten vere konsekvent nok til å ikkje rekne serier som har tatt ei retning du ikkje liker for å vere stoppa. Sjølv om eg forsåvidt er samd i at både C&C4, RA3 og SupCom 2 var møl.

 

- Quake (Ingenting nytt)

 

- Doom (i tidlig utvikling)

 

Ein skulle tru Id har nok å gjere på med Rage? Ein ny (!) IP med PC som lead platform, stikk i strid med tanken om at PC-utviklinga held på å stoppe opp.

 

- Warcraft (Ingenting nytt)

 

Siste WoW-utvidelse kom i fjor vinter, og eg trur det er naivt å vente på eit Warcraft 4 før WoW er på veg mot slutten på livssyklusen. Blizzard har likevel gitt ut Starcraft 2 (som har eit enormt og aktivt esport- og turneringsmiljø), og Diablo 3 står på trappane for 2012 - båe to er PC-eksklusive.

 

- Stargate Worlds (kansellert)

 

At tallause MMO-prosjekt som vart påbyrja rundt post-WoW gullrushet vert kansellerte, ser eg meir som eit teikn på betre helse i spelindustrien, enn eit endetidsteikn.

 

- Simcity (Dødt)

 

Eg kunne gjerne tenkt meg SimCity 5 i staden for fleire Spore- eller The Sims-spel, men igjen, EA Maxis har nok å henge fingrane i.

 

- Transport Tycoon (Halvdødt)

 

OpenTTD lev i beste velgåande, og Cities in Motion er godt nok om ein må ha fancy grafikk.

 

- Homeworld (ingenting nytt)

 

- Company Of Heroes (Ingenting nytt)

 

Relic er travelt opptekne med å røkte WH40k-lisensen til THQ, og har produsert eit par eminente, etter kvart gigantiske PC-eksklusive RTS-ar med Dawn of War-serien.

 

- Unreal tournament 4 (i tidlig utvikling)

 

Hurra, ein techdemo med multiplayer. Gje meg heller Unreal (utan Tournament) 3.

 

2/3 av PC spillindustrien står STILLE! Har du lagt merke til det samme?

 

Ja, men tydeleg ikkje heilt på same vis som deg. Det som står i ro er primært CoD-alike "AAA"-titlar som vert utgjeve på den heilage plattform-treeininga (X360/PS3/PC), fordi spelparadigma i dette segmentet går framover i sakte bølgjer av uinspirert imitasjon.

 

I tillegg til ein fascinasjon for middelmådige action- og oneoff-titlar frå midt på 2000-talet, så ser det ut til at du venter at alle spel skal få både to og fem oppfølgjarar, uansett kritisk og kommersiell suksess; og at alle utviklarar både skal kunne pleie dei gamle favorittane - samstundes som dei får nye prosjekt ut dørane. Det er ikkje praktisk mogleg.

 

Men disse spillene er årlig talt bare dråper av den utviklingen som var for fem år siden.

 

Det er fordi du elegant hoppar over utruleg mykje interessant som ikkje er ute, og endå meir som allereie har vorte lansert berre i år. :)

 

Skyld på piratkopiering du, det gjør at det ikke er lønnsomt å utvikle spill til PC lengre om man ikke har veldig lavt budsjett eller helt sikre anti-piratmetoder.

 

Dette er, med respekt å melde, ein saleg samanblanding av for lengst tilbakeviste mytar.

 

PC-marknaden er større enn tilsvarande for konsollar:

http://techgage.com/article/nvidia_talks_pc_gaming_trends/

 

PC-marknaden er (framleis) i vekst:

http://www.rockpapershotgun.com/2011/03/01/pc-is-strong-pc-games-revenue-up-20/

 

Ein kan fint lage spel som er a) PC-eksklusive b) ikkje multiplayer-fokuserte og c) har ei smal målgruppe, og framleis vere lønsomme: http://www.rockpapershotgun.com/2011/09/21/paradox-announce-cartel-interview/

 

"Thanks to Magicka and Mount & Blade we are in a very comfortable situation now at Paradox, so we can find something fun and just do it. 2K and the others might need to sell five million copies of their game, and might only be able to do that with a shooter, but we don’t have that worry."

- Paradox-mann

 

Frictional games har ca. det same å seie:

http://frictionalgames.blogspot.com/2011/09/amnesia-one-year-later.html

 

Også vidare.

Endret av Zealuu
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Skyld på piratkopiering du, det gjør at det ikke er lønnsomt å utvikle spill til PC lengre om man ikke har veldig lavt budsjett eller helt sikre anti-piratmetoder.

 

Dette er, med respekt å melde, ein saleg samanblanding av for lengst tilbakeviste mytar.

 

PC-marknaden er større enn tilsvarande for konsollar:

http://techgage.com/article/nvidia_talks_pc_gaming_trends/

 

PC-marknaden er (framleis) i vekst:

http://www.rockpapershotgun.com/2011/03/01/pc-is-strong-pc-games-revenue-up-20/

 

Ein kan fint lage spel som er a) PC-eksklusive b) ikkje multiplayer-fokuserte og c) har ei smal målgruppe, og framleis vere lønsomme: http://www.rockpapershotgun.com/2011/09/21/paradox-announce-cartel-interview/

 

"Thanks to Magicka and Mount & Blade we are in a very comfortable situation now at Paradox, so we can find something fun and just do it. 2K and the others might need to sell five million copies of their game, and might only be able to do that with a shooter, but we don’t have that worry."

- Paradox-mann

 

Frictional games har ca. det same å seie:

http://frictionalgames.blogspot.com/2011/09/amnesia-one-year-later.html

 

Også vidare.

 

Det er bra at du argumenterer såpass grundig, men jeg vet ikke om det bidrar til å motsi noe av det jeg skrev. Husk at jeg la til "veldig lavt budsjett". Nå kan man selvsagt argumentere for og imot hva som er veldig lavt budsjett, men jeg regner ihvertfall ikke nisje-mestrene i Paradox Interactive som et selskap å gå til om en ønsker å finne ut hvordan mulighetene er for å gi ut nye, høybudsjettsspill til PC. Det er også nok av eksempler på store og små selskaper som har uttalt at hovedgrunnen til at de ikke lengre kan satse på PC er at det er for mye piratkopiering. Jeg er selvsagt ingen ekspert, men som de fleste andre her inne (vil jeg tro), så kjenner jeg mange flere som kopierer spill en som kjøper de - og samtlige av disse gamer på PC (og mange klager, ironisk nok, også over spillmarkedet til PC i dag).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er klart ein kan diskutere kva som er store budsjett og kva som ikkje er det, men di definisjon ser ut til å tendere mot at det berre er store, brautande, hollywood-aktige produksjonar som Gears of War som har eit "stort" budsjett. Det er sjølvsagt riktig, men det er òg prototypen på ein type spel som aldri finn seg skikkeleg til rette på PC, og som ikkje akkurat er det eg personleg forbind med PC-en som plattform. Om ikkje Paradox sine budsjett er høge nok til å kvalifisere, så kan ein jo vurdere throwback-gutta i Croteam, "nye" grupper som Streum On og Flying Wild Hog, eller mancrushet til dei fleste PC-folk; CD Projekt RED. Sågar Bioware har ein 100 millionar dollar-PC-eksklusiv på veg, og medan DA:O ett nok ikkje var PC-eksklusiv, så var PC lead platform, og det var brei semje om at det var veldig mykje betre som PC-spel.

 

Dei eg har nemnt no, har sannsynlegvis budsjett meir i den storleiksordenen du er ute etter, og klarer framleis å utvikle/publisere veldig PC-aktige PC-spel, med profitt.

 

Eg gløymde forsåvidt å nemne noko i stad; nemleg at det på sett og vis er sjølvinnlysande at for dei store utgjevarane som plar gje ut spel på tre plattformar, så er det jo ikkje sånn at dei sleng ut ein PC-port for å vere greie - det ligg pengar i det, og så lenge EA, Activision, Ubi og THQ framleis køyrer på med trippelrelease av det meste, så kan ein trygt anta at dei tener på det.

 

At det ligg ein eim av kreativ stagnasjon og mekanisk ensretting særleg over den vestlege delen av Big Gaming, kan me heller fort verte semde om. Men det er eit generelt industriproblem, som i det heile ser ut til å vere større hos dei som ikkje kan nytte ting som digital distribusjon eller alternativ finansiering som crowdsourcing, og dermed må minimere all risiko.

Endret av Zealuu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er klart ein kan diskutere kva som er store budsjett og kva som ikkje er det, men di definisjon ser ut til å tendere mot at det berre er store, brautande, hollywood-aktige produksjonar som Gears of War som har eit "stort" budsjett. Det er sjølvsagt riktig, men det er òg prototypen på ein type spel som aldri finn seg skikkeleg til rette på PC, og som ikkje akkurat er det eg personleg forbind med PC-en som plattform. Om ikkje Paradox sine budsjett er høge nok til å kvalifisere, så kan ein jo vurdere throwback-gutta i Croteam, "nye" grupper som Streum On og Flying Wild Hog, eller mancrushet til dei fleste PC-folk; CD Projekt RED. Sågar Bioware har ein 100 millionar dollar-PC-eksklusiv på veg, og medan DA:O ett nok ikkje var PC-eksklusiv, så var PC lead platform, og det var brei semje om at det var veldig mykje betre som PC-spel.

 

Dei eg har nemnt no, har sannsynlegvis budsjett meir i den storleiksordenen du er ute etter, og klarer framleis å utvikle/publisere veldig PC-aktige PC-spel, med profitt.

 

Eg gløymde forsåvidt å nemne noko i stad; nemleg at det på sett og vis er sjølvinnlysande at for dei store utgjevarane som plar gje ut spel på tre plattformar, så er det jo ikkje sånn at dei sleng ut ein PC-port for å vere greie - det ligg pengar i det, og så lenge EA, Activision, Ubi og THQ framleis køyrer på med trippelrelease av det meste, så kan ein trygt anta at dei tener på det.

 

At det ligg ein eim av kreativ stagnasjon og mekanisk ensretting særleg over den vestlege delen av Big Gaming, kan me heller fort verte semde om. Men det er eit generelt industriproblem, som i det heile ser ut til å vere større hos dei som ikkje kan nytte ting som digital distribusjon eller alternativ finansiering som crowdsourcing, og dermed må minimere all risiko.

 

Jeg vil bare først berømme deg med en glimrende post, det er gøy å diskutere når en får såpass gode svar!

 

For å gjøre mitt syn klart: Jeg er ikke nødvendigvis veldig uenig med deg, og jeg er en såpass stor fan av Paradox Interactive at jeg eier tre versjoner av Europa Universalis 3, Eu1-2, HoI 1-2, Vicky, Rome og CK, og jeg er også generelt en større fan av disse nisje-utviklerne enn av ting som Gears of War som jeg har liten til ingen interesse av. Men det endrer likevel ikke på at det er små, nisjespill med lave budsjetter.

 

Det fantes en tid frem til slutten av nittitallet der en del sjangre var populære og ble laget til PC men ikke til konsoll. Blant dem var selvsagt fps-er, vestlige rollespill, grafiske eventyrspill, rts-er og "grand-strategi" - alle sjangre som først og fremst har blitt forbundet med PC-markedet tidligere. Nå, om vi beveger oss noen år fremover, så har per i dag markedet for både eventyrspill, "grand-strategi" og rts-er så og si kollapset totalt. Og da mener jeg altså utenom nisjeutgivere som Paradox. Per i dag finnes det bare en høybudsjetts strategitittel igjen - Civilization. Det finnes flere rts-er, som Total War-serien og Starcraft, men også denne er preget av triste kapituleringer som Age of Empires Online. De grafiske eventyrspillene lever, men bare som lavbudsjettsproduksjoner som det Telltale gir ut, eller mer indie-titler. Samtidig lever vestlige rpg-er og fps-er i beste velgående fordi begge har lykkes godt med å nå konsollmarkedet hvor pengene befinner seg. Dermed så kan Bioware lage Dragon Age: Origins som et PC/konsoll-spill og til og med bruke noe ressurser på PC-utgivelsen, fordi de vet at de har tilnærmet garantert fortjeneste på konsoll.

 

Hadde PC-markedet vært sunt i dag, så ville Lucasarts på bakgrunn av motakelsen til Tales of Monkey Island for lengst vært i gang med produksjonen av Monkey Island 5 med tilsvarende budsjett som et Grim Fandango eller Monkey Island 4. Men det skjer selvsagt ikke, fordi risikoen ved å lage et høybudsjetts grafisk eventyrspill er for høy - da det er en sjanger en i all hovedsak bare kan selge på PC. Age of Empires Online ville vært Age of Empires 4 og en vanlig utgivelse - ikke noe microtransaction-piss slik som nå med evig online - designet spesifikt for å omgå piratkopieringsproblemet.

 

Dermed sitter vi igjen med et PC-marked som selvsagt eksisterer, slik du også påpeker, men hvor spill designet primært for den plattformen ikke blir satset på, og vi som er glad i de klassiske PC-sjangrene har bare selskaper som Paradox og Telltale å støtte oss på - fantastiske selskaper, men likevel bare en skygge av hva som foregikk på nittitallet.

 

Nå har jeg riktignok ikke gjort noe i denne posten for å knytte nedgangen i PC-baserte sjangre til piratkopiering, og det kan også tenkes at det er populariteten til de PC-baserte sjangrene som ganske enkelt er redusert eller ikke økt nok til å følge med de økte utviklingskostnadene. Jeg tror imidlertid ikke dette er tilfellet, da jeg finner det litt for besynderlig at alle de sjangrene som er (nesten) utelukkende PC-baserte skal ha kollapset omtrent samtidig over det siste ti-året fra torrentens inntok i vanlige folks liv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Ikke for å glemme om at hvis man publiserer gamle konsoll spill til PC har man egentlig ikke mye å tape.

 

Man kan ikke argumentere med at ett HomeWorld 3 ikke ville solgt som varmt brød bare pga navnet.

 

Så spillene trenger ikke være høy budsjett men vel utførte. Sins Of A Solar Empire er jo et prakteksempel. De hadde ikke råd til å utvikle en campaign modus men spillet leverer likevel.

 

 

Lenke til kommentar

Hadde PC-markedet vært sunt i dag, så ville Lucasarts på bakgrunn av motakelsen til Tales of Monkey Island for lengst vært i gang med produksjonen av Monkey Island 5 med tilsvarende budsjett som et Grim Fandango eller Monkey Island 4. Men det skjer selvsagt ikke, fordi risikoen ved å lage et høybudsjetts grafisk eventyrspill er for høy - da det er en sjanger en i all hovedsak bare kan selge på PC. Age of Empires Online ville vært Age of Empires 4 og en vanlig utgivelse - ikke noe microtransaction-piss slik som nå med evig online - designet spesifikt for å omgå piratkopieringsproblemet.

 

Du er inne på det sjølv lenger nede: PC-marknaden er ikkje det same som marknaden for pek- og klikk-eventyrspel. Både det og grand strategy (og t.d. djupe, taktiske turbaserte RPG-ar) er sjangrer frå ei tid der det var naudsynt for dei som dreiv med PC-spel å vere både tech-savvy og tålmodige - akkurat det motsatte av det ein ville få til med konsollane (uniformt og plug and play). Siste halvdel av 2000-talet har vore dominert av konsollfokus, og var og tida då minst ein klassisk PC-sjanger (FPS-en) i aukande grad byrja verte assosierte med konsoll. Akkurat det siste er iallefall på veg til å endra seg igjen - noko som kanskje er naturleg når moderne GPU-ar er 900% kraftigere enn dei i 360/PS3... Uansett, poenget var at eg synest det vert litt for lettvint å måle helsa på heile PC-marknaden ut i frå kven som sit og snekrar saman eventyrspel, når dei store gutta i industrien er livredde for å ekskludere nokon som kunne ha vore eit potensielt sal, og sjangerutviklinga reflekterer dette.

 

Age of Empires Online er heller ikkje så symptomatisk som du trur. Ensemble er for lengst nedlagt, og samstundes som Microsoft ville kaste seg på F2P-bølgja satt dei med ein kjent og kjær IP i fanget (og nye IP-ar er som kjent farleg). Resultatet er AoE: O, men verksemdsmodellen er ikkje konstruert for å hindre piratkopiering, den er slik den er for å fylle markedssegmentet med dei som (av uvisse årsaker) ikkje vil betale fullpris up front, men gjerne vil bruke tre ganger så mykje i små drypp. Alle er forelska i modellen for gradvis lopping under eit flortynt dekkje av å vere "gratis"; det er igjen eit industriproblem, ikkje eit PC-problem. At det er mest utbredt på PC er naturleg, det er der nye modellar først slår rot - sjå berre på DLC no, før var det ikkje tenkjeleg å skulle selje "expansion packs" på konsoll.

 

 

Nå har jeg riktignok ikke gjort noe i denne posten for å knytte nedgangen i PC-baserte sjangre til piratkopiering, og det kan også tenkes at det er populariteten til de PC-baserte sjangrene som ganske enkelt er redusert eller ikke økt nok til å følge med de økte utviklingskostnadene. Jeg tror imidlertid ikke dette er tilfellet, da jeg finner det litt for besynderlig at alle de sjangrene som er (nesten) utelukkende PC-baserte skal ha kollapset omtrent samtidig over det siste ti-året fra torrentens inntok i vanlige folks liv.

 

Korrelasjonen mellom fildeling og ei vekkvending frå klassiske sjangrer er der, men basert på det eg skreiv over, så trur eg ikkje at den impliserer nokon kausalitet. Piratkopiering var ikkje så vanskeleg før heller, sjølv om det forutsatte fysisk kontakt med nokon som hadde ein kopi (eller ein kopi av ein kopi...), det er snarere industriutviklinga, saman med aukinga i antalet folk som driv med spel, som har gjort nokre sjangrer til nisjeprodukt, sjølv om det kanskje ikkje er mange færre enn før som er interesserte i eventyr og strategi - dei utgjer berre ein mindre andel enn før.

 

Når det er sagt, så har ikkje akkurat The Creative Assembly pengetrøbbel, heller. Hobbydiktatorane er framleis mange. :p

 

Unnskuld den litt hemma siteringa, skriv på telefon.

Lenke til kommentar

En stor stygg pekefinger til deg Zealuu! Tenke å si

"Desse er anten ikkje særleg store tap, eller ei serie som ikkje har dei rette forutsetnadene for å vere ein "stor" spelserie på PC. På konsoll, joda, men det er jo PC-spel du etterlyser. Forstår heller ikkje kva James Bond gjer på lista - det finst eitt godt Bond-spel, og det er Goldeneye på N64/Wii."

 

Også er Evil Genius på lista! Du burde være forsiktig med hvilke fiender du lager deg ;) Jeg kjenner noen med drill :p Evil genius er definitivt et kvalitetsspill. Og det er heller ikke dødt, det jobbes jo med en 2'er i dette øyeblikk ;)

 

Og nå begynner jo utviklere å nærme seg pc plattformen igjen, så jeg er forsiktig optimist til hele greia ;) Vi får se hva som skjer når neste generasjon konsoller kommer. Jeg tror pc vil kunne vinne en hel del marked framover nå som konsollene er så utdaterte at alt holdes tilbake pga. de.

Lenke til kommentar

Selv om konsollpesten har toget frem som svartedauen , så synes jeg det er fler flotte spill til PC enn noen gang. Endel av de gode spillseriene har stoppa , men det er som skrevet ovenfor , mange naturlige årsaker til dette. Pc-plattformen er den desidert mest innbringende plattformen , og vil alltid være det ( vertfall frem til neste generasjon pest )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt utrolig hva folk får seg til å skrive her inne angående konsoller. Uten konsoller så ville spillmarkedet vært MYE MINDRE fordi det er alt for enkelt å piratkopiere spill til PC, derfor beveger utviklere seg over på konsoll, og det bør vi være glad for, for det sikrer at spill som Deus Ex 3 og Dragon Age: Origins faktisk kan tjene penger på å lages - ergo tjener alle på det. Konsoller er ikke problemet for PC-brukere. At ikke nok mennesker er villige til å kjøpe PC-spill er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...