Gå til innhold

Hva faen? 850 NOK i toll på noe jeg bestilte for 1031 NOK?


evn

Anbefalte innlegg

Aldri betalt toll på noe før, og nå får jeg en jævla faktura på 850 kroner!?

Jeg betstilte noe for 1031 kroner fra sip-scootershop, noe til scooteren for noen uker siden, og nå får jeg regninga..

 

Dette er ikke noe jeg kommer til å betale iallefall.. Fikk beskjed om å betale rundt 400 kroner da jeg henta pakken.

 

Kan jeg nekte denne regninga eller diskutere med dem?

 

Det som står er:

 

Importfortolling: 440 NOK

 

Innførsel mva: 300 NOK

 

Eksp.gebyr toll/moms: 115 NOK

 

 

Noe jeg ikke skal betale her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler sterkt på at du kan diskutere deg ut av dette. Du har som nevnt bestilt noe som er både mva og tollpliktig. Det er ditt ansvar som kjøper å forvisse deg om hvilke avgiftssatser som gjelder.

 

Det eneste måtte være om du på en måte kunne bevise at det du har importert ikke er tollpliktig, altså at det har skjedd en feilvurdering av varen.

Lenke til kommentar
Har liksom fått varen da for lenge siden.

Fikk regninga først idag ..

 

På varen var det da sikkert en (blå) klisterlapp der det sto noe om at den ikke måtte åpnes før den var fortollet. Eller noe med at når du godtok varen godtok du også fortollingsgebyrene. Se bildet fra hvordan UPS gjør det.

post-47774-1234880962_thumb.jpg

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei.

Jeg bestilte en sykkel fra Sverige. Butikken brukte DHL og skulle ha 580 svenske kroner i frakt til Norge.

De trakk i fra den svenske momsen på sykkelen og alt så bra ut.

 

Når varen så kom til Norge skulle DHL ha kr 800 i gebyr.

 

De kalte gebyrene for Importfortolling(469.-) og Eksp.gebyr toll/moms (331.-) .

 

Fortolling av varer er meget enkelt siden det er nesten ingenting som har toll (klær har tror jeg),

så det de tar seg betalt for er å beregne mva og sende ut en faktura.

 

De må jo tjene rått på disse avgiftene. Posten tar kr 207.- for samme tjenesten.

 

Jeg ble lettere irritert men hva kan man gjøre.. jeg var inne på sidene deres og prøvde å finne

priser før jeg bestilte, men jeg fant ingen...

Har klaget på gebyret, men de sier bare at så mye koster det....

 

Siste gang DHL...finnes det noen dyrere?

Endret av roarg66
Lenke til kommentar

At DHL opererer på denne måten er dessverre ikke noe nytt. De har en bevisst linje på å ikke informere om priser knyttet til innførsel. Hadde det vært faktiske utgifter de skulle ha dekket, hadde det vært mindre grovt, men det er det jo beviselig ikke (ref. bla. postens priser for det samme).

 

Jeg ville tatt kontakt med sykkelbutikken og fotalt om gebyrene du har fått, og klaget på at du ikke ble opplyst om disse i forkant. Du bør også sende en klage på DHL til forbrukerrådet. Spør også gjerne DHL om hvorfor de mener de har rett til å fakturere deg mer enn avtalt pris.

 

Hva du bør gjøre: Som nevnt over, og betal kun avtalt pris for frakten.

 

red: Strengt tatt skal dette ha en egen tråd, så folk ikke bare svarer på trådstarters opprinnelige innlegg og overser ditt.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...