Gå til innhold

Domoticz tråden - For oss som bruker Domoticz


Anbefalte innlegg

Med det samme du holder på, kjør "apt-get dist-upgrade" som root også!

Done.

 

 

Til en annen sak. Det jeg gledet meg mest til i den nye versjonen var flervalgs-brytere. Og her er en liten demo for dere som ikke har testet det enda:

2016-02-10_2301.png

 

Gir denne:

2016-02-10_2258.png

 

 

I blockley bruker man faktisk ikke nivå når man skal interfere, men rett og slett nivå navn:

2016-02-10_2302.png

Dog, å faktisk sette den til noe annet med blockly får jeg ikke til, denne her fungerer f.eks ikke:

2016-02-10_2317.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Evelen, det er fordi du kjører på x86 og ikke ARM(rPi) vil jeg tro. Jeg kjører oppdatering fra GUIet noen ganger i mnd. Fungerer brillefint det.

Du har nok helt rett, likevel skulle dem hatt en funksjon for update på x86 (eller, amd64 som jeg tror jeg kjører).

Lenke til kommentar

skulle jeg kjørt kun Domoticz hadde jeg gått for Pi, helt klart, men når jeg har visualisert de andre serverne blir det for dumt med ekstra hardware. Er man inngrodd linuxbruker er det sikkert ikke så vanskelig, men nå bruker jeg stort sett Windows fulltid ellers, både på jobb og hjemme.

Ellers: Til min post om JSON, fant en måte å endre DIM uten å endre farge:
 

json.htm?type=command&param=switchlight&idx=84&switchcmd=Set%20Level&level=100

level= representerer DIM i prosent.

Dog ikke funnet noe metode for å endre farge, men ikke DIM enda.
 

Svar på Domoticz forumet ang multiselecot og blockly:
When you use SET LEVEL 10, SET LEVEL 20, etc it will work.
får teste etter jobb

Fungerte

2016-02-11_2031.pngFungerte forøvrig begge veier, så da kommer jeg til å basere denne brytertypen på level

2016-02-11_2033.png

Kan også endre med JSON:

json.htm?type=command&param=switchlight&idx=89&switchcmd=Set%20Level&level=LEVEL

Skulle ønske det var en toggle på selector switch til dette, men slik ser det ikke ut

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Jeg får gjøre det.

 

Ellers, har fått mine 5 Nexa-brytere, eller fikk de egentlig i går, men grunnet upgrade har jeg ikke testet før i kveld.

De fungerer helt ok, kan dog ikke klikke både kanal a og b samtidig, da oppfatter ikke mottaker begge, ikke så rart egentlig.

 

Så dette har jeg fått til i kveld, alt via JSON "On/Off-action:

post-74970-0-86441200-1455225970_thumb.jpg

 

Men det er bare for test, dette er hva jeg har lyst å få til i helga:

- En knapp som man kan klikke for å velge farge "Klikk", grønn, "klikk", rød, "klikk" rosa. og videre slik.

- Det samme, men med Dim, "klikk", 10%, "klikk" 25%, "klikk" 50% osv

 

Skal vel være mulig, men i og med at man ikke kan kjøre blockly on-action må jeg finne en annen smart løsning.

Ja, eller lære LUA ... :p kanskje

 

Tenker man i blockly kunne valgt neste verdi på en selector-switch basert på gjeldende på samme.

Dog er det ikke så rett frem, jeg får se i morgen. Ellers får dere si i fra om dere kommer på noe smart frem til i morgenkveld.

Lenke til kommentar

Archos:
Ja, jeg setter farger med JSON akkurat nå, men ønsker bruker samme knappen til å endre farge.
 
 
GeneralVirus:
Litt usikker på det.
 
 
 
 
Uansett, etter å ha tenkt litt har jeg en ide:
Bruker On-Action til å aktivere en dummy-svitsj "dummy_endrefarge", får så gjøre endringer til "dummy_handlingsbryter_test" som jeg lagde her:
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1684712&page=22&do=findComment&comment=23066780
 
Nexabryter1: On-Action: JSON som setter på dummy_endrefarge
 
Blockly:
 




If
 dummy_endrefarge = on and dummy_handlingsbryter_test level = 10 set level = 20
 set dummy_endrefarge = off 
else if
 dummy_endrefarge = on and dummy_handlingsbryter_test level = 20 set level = 30
 set dummy_endrefarge = off 
else if
 dummy_endrefarge = on and dummy_handlingsbryter_test level = 30 set level = 40
 set dummy_endrefarge = off 

else if
 dummy_endrefarge = on and dummy_handlingsbryter_test level = 40 set level = 0
 set dummy_endrefarge = off 


 

 

takk for tips.
Prosjektene står på rekke og rad. :p
 
Irriterer meg ofte over at det er mørkt i klesskapet, tenker derfor å montere dørsensorer på hvert skap slik at jeg vet om dørene er åpne eller ei, skal så sette på lys inne i skapet som slår seg på automatisk når jeg åpner.
 
planen:
2xVision ZD2102
attachicon.gif12511247_10153155646581739_1405897460_o.jpg

Da er sensorene oppe, ikke fått meg lys enda.
Lys i skapet blir det nok ikke med en gang, men tenker å få taklampen til å slå seg på når et av skapene åpnes, avventer dog fremdeles MiLight pærer i posten
 
attachicon.gifsensorer.jpg
attachicon.gifhøyre.jpg
attachicon.gifvenstre.jpg

 

 

Kveldens blockly.
 
 
Har to garderobeskap på soverommet som hver av dem har en dørsensor.
Taklampen slår seg på hvis et av disse er åpent (eller begge) og slår seg av når begge er lukket igjen. Unntaket er hvis lyset står på før man åpner skapet, da forblir det på.
 
2016-02-07_1747.png
 
EDIT 09.02.2015: Overnevnte blockly gjør at lyset ikke kan være på dersom man har dørene igjen, må fikses på...

 

Fikset

2016-02-12_0034.png^fungerer 100% undre test, men skjønner ikke helt hvorfor

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Har Domiticz counters? Hvis det har det kan du bruke det for å få til det du ønsker.

Det finnes en Counter-sensor, men jeg tror det er lettere å putte dette i en uservariabel.

Del gjerne scriptet, jeg skal implementere noe av det samme for squeezebox, en knapp for å styre Play og Stopp, prinsippet vil bli det samme.

Lenke til kommentar

Da kan jeg bekrefte at selector switches funker som bare det på Windows installasjon av Domoticz.

 

Selector Switch:

post-334462-0-64521300-1455270192_thumb.png
 
LUA Kode:
 
-- C:\Program Files (x86)\Domoticz\scripts\lua\script_device_mediaselector.lua

commandArray = {}
if devicechanged['TV and Electronics'] == 'Off' and otherdevices['Harmony Power Off'] == 'Off' then
    commandArray['Harmony Power Off'] = 'On'
elseif devicechanged['TV and Electronics'] == 'TV' and otherdevices['Harmony TV switch'] == 'Off' then
    commandArray['Harmony TV switch'] = 'On'
elseif devicechanged['TV and Electronics'] == 'PC' and otherdevices['Harmony PC switch'] == 'Off' then
    commandArray['Harmony PC switch'] = 'On'
end

if devicechanged['Harmony Power Off'] == 'On' and otherdevices['TV and Electronics'] ~= 'On' then
    commandArray['TV and Electronics'] = 'Set Level: 0'
elseif devicechanged['Harmony TV switch'] == 'On' and otherdevices['TV and Electronics'] ~= 'TV' then
    commandArray['TV and Electronics'] = 'Set Level: 10'
elseif devicechanged['Harmony PC switch'] == 'On' and otherdevices['TV and Electronics'] ~= 'PC' then
    commandArray['TV and Electronics'] = 'Set Level: 20'
end
return commandArray
 
 
"TV and Electronics" er da navnet på Selector Switchen. "Harmony Power Off" er slå av aktiviteten til min Harmony (skal være likt for alle). "Harmony TV switch" er TV aktiviteten til min Harmony. "Harmony PC switch" er PC aktiviteten til min Harmony. TV er TV kanppen på Selector Switchen. PC er PC knappen på Selector Switchen.

 

Denne endrer både når jeg trykker på knappene eller det blir endret fra fjernkontroll.

 

EDIT: Feil i LUA kode

post-334462-0-64521300-1455270192_thumb.png

Endret av Archos
Lenke til kommentar

Da har jeg gjennomført fargebytte med Nexa-bryter som beskrevet i innlegg #435.

Det fungerer :)
Dog er det noe delay, tar normalt 2-3 sekunder fra jeg klikker på Nexa-brytereb til fargen endres.
Etter litt etterforskning virker det som tregheten er i blockly eller dummy-en som trigger den.
Dog om jeg bruker selector-switch manuelt i domoticz tar det 1, kanskje 2 sec.
JSON:

http://localhost:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=92&switchcmd=On

post-74970-0-96962900-1455316222_thumb.png

og blocklyen:
post-74970-0-34509900-1455316442_thumb.png

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Noen som kan forklare meg hvorfor dette ikke funker?

commandArray = {}
if devicechanged['Bryter Kjøkken Venstre'] == 'Off' and otherdevices['Stue'] == 'Stop' then
    commandArray['Stue'] = 'Play'
        print('Stue should now be turned on from stopped state.')
elseif devicechanged['Bryter Kjøkken Venstre'] == 'Off' and otherdevices['Stue'] == 'Paused' then
    commandArray['Stue'] = 'Play'
        print('Stue should now be turned on from pause state.')
elseif devicechanged['Bryter Kjøkken Venstre'] == 'Off' and otherdevices['Stue'] == 'Play' then
    commandArray['Stue'] = 'Stop'
        print('Stue should now be turned off.')
end

return commandArray

For jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skal funke....

Tanken er at hver gang jeg trykker på Off, så skal den gjøre "noe" basert på verdien på en annen device.

Dersom Squeezebox'en i stua er Off, så sett den On.

Dersom den er On, sett den til off, osv.

Lenke til kommentar

Det kan nok ikke jeg svare på.

 

Til en annen sak: noen som har fått geofence til å fungere med Domoticz? Har prøvd både DomoFence og EgiGeoZone, men får ikke sendt json til server, dette til tross for at det virker om jeg bruker netteleseren på telefonen (android)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...