Gå til innhold

Hjelp meg med en "billig" gaming PC, istedenfor konsoll!


Anbefalte innlegg

Jeg er en gammel gamer som i de siste 10-15 årene heller har puttet penger i musikkstudioutstyr og hjemmeautomasjon. Kjører en relativt grei server for virtualisering i kjelleren, den dekker behovet for hjemmeautomasjonen, audio/video (Plex, LMS), kamera-server (NetcamStudio), og generelle serverting (PRTG, FreePBX, FTP, etc). Så hjemme bruker jeg en del tid med å fikle med automasjon, fordi det synes jeg er gøy. I tillegg har jeg i de siste årene fått to barn, som tar det meste av tilgjengelig tid.

 

Men av og til er det kjekt å spille litt igjen. :)

 

Vi kjøpte oss en Xbox360 med Kintect da den første ble født, og den er jo festlig til sitt bruk. Da fant jeg også Red Dead Redemption, som har blitt mitt favorittspill gjennom tidene. Men ellers har jeg aldri blitt særlig tilhenger av disse kontrollerne, men de er et nødvendig onde (mus/tastatur FTW!). Så i det siste har jeg gått tilbake til PC. Spiller litt GTA5 og trives med det. Bruker mye Steam sin inhouse streaming for da kan jeg spille "overalt", som f.eks. på utsiden av et barnerom mens de skal lære seg å sovne.

 

Men jeg tenker på litt ny hardware, bl.a. fordi den stasjonære også brukes av min kone til bildebehandling og redigering, og da er konsoll igjen et alternativ. Hvorfor? Jo, fordi man tilsynelatende får ganske mye for relativt lite. Den aktuelle konsollen for min del er Xbox One (because Windows 10 + in-house streaming).

 

 

Men tar jeg feil her?

Er det mulig å få til en relativt OK spillemaskin til prisen av en konsoll (muligens litt mer)?

 

Jeg har kun et krav:

HDMI output for lyd og bilde. For den skal kobles til en HDMI-matrise for distribusjon av lyd og bilde i huset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avhengig av om du trenger skjerm/mus/tastatur. Jeg ville puttet iallefall 5-6k i selve maskinen, men du kan bygge en litt utdatert maskin for mindre. 

 

Det koker egentlig ned til hva du vil bruke kontra hva du vil spille. Finner kanskje det rimeligste på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Avhengig av om du trenger skjerm/mus/tastatur. Jeg ville puttet iallefall 5-6k i selve maskinen, men du kan bygge en litt utdatert maskin for mindre. 

 

Det koker egentlig ned til hva du vil bruke kontra hva du vil spille. Finner kanskje det rimeligste på bruktmarkedet.

Trenger ikke skjerm/tastatur/mus. 5-6 tusen går jo muligens an, men da nærmer vi oss det dobbelte av hva en konsoll koster.

 

Bruktmarkedet ser jeg på med skrekk og gru. Synes det er vanskelig å vurdere prisen på gammel hardware, så vidt jeg ser det er det absolutt ingen garanti for at selgeren har klart å gjøre det rettferdig (eller ærlig). Men jeg ser poenget.

Lenke til kommentar

 

Basert på det du beskriver hadde jeg faktisk lagt fra meg PC tankene med en gang, å gått for en xbox one. Tastatur og mus kan du fint bruke der også feks http://gamezone.no/Avdelinger/SPILL/Xbox-One/Xbox-One-Tilbeh%C3%B8r/H%C3%A5ndkontroller/Venom-X-v2-Mouse-Controller-Xbox-One-XB1-FPS-MusKontrol-til-Xbox-One122562-p0000051271

Bruker selv en venom-x til ps4 med en razer deathadder og et tilfeldig tastatur plugget til. Det eneste jeg ikke vil anbefale er trådløs mus annet enn den som følger med. (Logitech g602 fungerte hverfall dårlig). 

 

Enkelt å sette opp og bruke, godt miljø rundt produktet som lager profiler til spill som krever det. Har ikke hatt behov for noe slikt selv riktignok, for min del har det vært tilnærmet plug and play.

Endret av deac
Lenke til kommentar

Vel, har du økonomien og et annet bruksområde enn bare gaming i tillegg, så er det nok verdt å legge penger i det. Jeg synes ikke konsollene holder hva de lover, mange av spillene kjører utrolig dårlig.

Jeg har datakraft nok i huset, så det holder ikke. Jeg har allerede en stasjonær maskin kraftig nok til videoredigering og studiobruk.

 

"Holder hva de lover" er vel et spørsmål om definisjoner.... jeg spiller mest med Steam sin inhouse streaming. Det setter muligens standarden for den del. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...