Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen som kan anbefale en bra VPN ? betaler gjerne litt for det


Anbefalte innlegg

 

VPN trafikken går via VPN servere ja (men ikke andre sine pcer, da tenker du nok på Tor nettverket som er noe annet)

 

 

Det er her det er stor forskjell på VPN leverandører. Er du gjerrig og ønsker å betale smuler, så får du dårlig hastighet ja. Betaler du for kvalitet, så øker hastigheten. Og du trenger ikke å betale veldig mye for max hastighet. Jeg betaler ca 35 kroner per måned hos Astrill, og får ca 97% hastighet fra flere av serverene dems (som Sverige, Nederland, England osv) på min 100 mbit linje.

 

For best hastighet lønner det seg at VPN leverandøren har servere så nærme Norge som mulig.

 

 

 

Gaming handler jo ofte om Ping tider, mer enn selve hastigheten. Så ja du vil nok merke noe forskjell i spilling, siden du neppe bruker en VPN server i Norge om du skal drive med andre ting via VPNen din også (som nedlastning osv).

 

 

Ja, de fleste VPN leverandører tilbyr en enkel klient for Windows som du bare slår av og på som du ønsker.

 

 

Om eg bruker denne kalt PIA og betaler for 1 år vil det være like raskt som det du bruker?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Om eg bruker denne kalt PIA og betaler for 1 år vil det være like raskt som det du bruker?

 

 

De var langt fra så raske som Astrill da jeg testet dem en måneds tid i starten av året. Fikk vel ca 40-50mbit max hos dem. Så har du raskere linje enn det, ville jeg vel sett på noen andre.

Lenke til kommentar

Jeg brukte Astrill i Berlin og Warszawa og det var raskt nok ti å streame både NRK nett-tv og Netflix.

 

Er det virkelig noe vits i å koble seg opp mot andre land når en skal f.eks laste ned via torrents/usenet? Det skal jo være kryptert ikke sant?

 

Personlig har jeg bare koblet meg opp mot Norway for nedlasting siden jeg får høy nedlastings hastighet, men kobler meg opp til USA/UK når jeg ønsker å se Netflix o.l.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Nå har ikke du sagt hva bruksmønsteret ditt er, men det finnes også andre alternativer. Private internett access, BolehVPN osv tilbyr proxy. Den sistnevne har atpåtil kryptert proxy. Fordelen med dette er at du kan sette opp spesifikke programmer til å bruke proxyen. Det vil si f.eks når du går inn på vg.no vil din vanlige IP reflekteres, og du får full pupp fart uten noen delay. Når du går inn på utorrent kan du sette den opp til å bruke proxyen. Da får du f.eks nederlansk IP utad og da med god fart. Fordelen med dette er at ikke all trafikken din går igjennom en kondom. VPN har også sine ulemper, ping (gaming), blir oppfattet som utenlands på nettsider du ikke vil bli oppfatter som utenlands osv..

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Torrenttrafikk finnes både i kryptert og ukryptert form, hvor sistnevnte (dessverre) er mest populær.

 

Joda, forstår det. Men er ikke det jeg spør om.

 

Jeg vet at mange bruker VPN og kobler seg opp til, f.eks, Berlin i et tro at dette lurer "overvåkingen"...nesten som noe ut av en James Bond film at en som ringer inn med telefonen hopper overalt over verden og ikke klarer å bli sporet opp. Men fakta er vel at det er krypteringen, og det å være i et privat nettverk, som er nøkkelen her?

 

Så det er egentlig lite vits å koble deg opp til Berlin for å laste ned via Torrent/usenet? Det bør logisk sett være like nyttig å koble deg til Norge også laste ned?

ISP og "overvåkingen"(NSA) er uansett at det er deg, og at linjen er i bruk, bare at de ikke ser HVA det er du driver med.

 

Er ivetfall sånn jeg ser det for meg når jeg tenker på hva nytten i en VPN er.

 

Jeg spør ut av nyskjerrighet her, og å lære mer om teknologien/tjenesten.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Så det er egentlig lite vits å koble deg opp til Berlin for å laste ned via Torrent/usenet? Det bør logisk sett være like nyttig å koble deg til Norge også laste ned?

Om man kun ser på koblingen, sure, men det er også juridiske ting som kommer inn i bildet her. Eksempelvis om det er i det hele tatt lov at VPNen ikke logger, eller hvor lett det er for myndigheter å påvirke deres trafikk eller kunder på noen måte.

Lenke til kommentar

 

Er det virkelig noe vits i å koble seg opp mot andre land når en skal f.eks laste ned via torrents/usenet? Det skal jo være kryptert ikke sant?

 

Personlig har jeg bare koblet meg opp mot Norway for nedlasting siden jeg får høy nedlastings hastighet, men kobler meg opp til USA/UK når jeg ønsker å se Netflix o.l.

 

Tror du kan gå på en smell ved å bruke Norge serveren til nedlastning. Det handler jo om at med den nye åndsverksloven så kan jo advokatbyrået Simonsen kreve å få utlevert info om norske IP adresser. Nå tror jeg ikke Astrill (eller andre som ikke driver i Norge) utleverer denne infoen til Simonsen, men siden så og si alle VPN selskaper sier at de ikke godtar ulovlig nedlastning/opplastning av kopibeskyttet materiale, vil de sammen med bevisene Simonsen kan gi dem på den aktuelle IP adressen, i alle fall stenge ned kontoen din.

Dette slipper du om du bruker en Svensk eller annen IP fra et annet land enn Norge. Dog man risikerer jo alltid akkurat dette, siden det er få land som faktisk godtar piratkopiering.

 

Så driver du med nedlastning, anbefaler jeg deg å bruke ett annet land. Når det gjelder hastighet så leverer aldri Norge serveren mer enn max 50mbit, mens f.eks Sverige 2, Nederland og flere av UK serverene leverer ca 97mbit, og det har de gjort i 10 måneder. Så absolutt ikke noe poeng å bruke Norge serveren til nedlastning. ;)

Lenke til kommentar

 

Tror du kan gå på en smell ved å bruke Norge serveren til nedlastning. Det handler jo om at med den nye åndsverksloven så kan jo advokatbyrået Simonsen kreve å få utlevert info om norske IP adresser. Nå tror jeg ikke Astrill (eller andre som ikke driver i Norge) utleverer denne infoen til Simonsen, men siden så og si alle VPN selskaper sier at de ikke godtar ulovlig nedlastning/opplastning av kopibeskyttet materiale, vil de sammen med bevisene Simonsen kan gi dem på den aktuelle IP adressen, i alle fall stenge ned kontoen din.

Dette slipper du om du bruker en Svensk eller annen IP fra et annet land enn Norge. Dog man risikerer jo alltid akkurat dette, siden det er få land som faktisk godtar piratkopiering.

 

Så driver du med nedlastning, anbefaler jeg deg å bruke ett annet land. Når det gjelder hastighet så leverer aldri Norge serveren mer enn max 50mbit, mens f.eks Sverige 2, Nederland og flere av UK serverene leverer ca 97mbit, og det har de gjort i 10 måneder. Så absolutt ikke noe poeng å bruke Norge serveren til nedlastning. ;)

 

Først og fremst har jeg aldri sakt at JEG driver ulovlig nedlasting av piratvare. Hadde satt pris om dere moderatroer kutter ut å påstå at jeg gjør nå det.

Jeg spurte et generelt spørsmål på det å bruke VPN til det formålet fordi jeg ønsker å lære mer om det. Jeg vet at mange ser på et VPN som et skjold mot å bli tatt.

 

For det andre synes det er rart at Simonsen skal kunne få informasjonen til en person bare pga høy trafikk.

Etter det jeg har forstått må de ha gyldig begrunnelse å kunne be om en persons bruks logg av ISPen eller fra det fra datalagringsdirektoratet greiene vi har er i landet.

 

MEN, om de skulle gjøre det så får de bare masse kryptert data. Jeg nekter å tro at en person kan bli så straffet, eller at politiet får rett av en dommer til å kunne sparke ned døren med den informasjonen. Er bare ren spekulasjon de sitter med da.

Er mye lovlig som foregår på nettet. Jeg har over 160 spill på Steam, og jeg driver stadig av installerer og ned laster nye. Laster ned software fra msdn, jobbens ftp server, nettkurs, skylagring/backup av alle mine maskiner, osv osv. Ja, min linje er i kontant høy bruk.

 

Jeg personlig bruker VPN pga jeg er helt imot all den overvåkingen av oss på nett. Og særlig med Snowden avsløringne blir det bare mer begrunnelse at vi benytter slike tjenester.

Endret av AvidGamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At jeg tilfeldigvis er moderator har jo ingen ting med saken å gjøre.

 

Jeg påpekte bare at OM du eller noe andre tilfeldigvis driver med "ulovlig" nedlastning via VPN så er ikke Norge servere noe man bør satse på.

 

 

For det andre synes det er rart at Simonsen skal kunne få informasjonen til en person bare pga høy trafikk.

Etter det jeg har forstått må de ha gyldig begrunnelse å kunne be om en persons bruks logg av ISPen eller fra det fra datalagringsdirektoratet greiene vi har er i landet.

 

Da har du ikke helt skjønt lovendringen i åndsverksloven så startet å gjelde fra juli i år. Simonsen overvåker torrents, så om du f.eks laster ned siste episode av Game og Thrones, så kan de på grunn av slik torrents systemet fungere, samle opp alle IP adresser som f.eks laster ned episoden i et døgn.

 

Så kan Simonsen med loven i hånd, kreve å få utlevert informasjonen fra f.eks internettleverandører på hvem som brukte den aktuelle IP adressen på det aktuelle tidspunktet.

Så kan internettleverandøren velge å sende personen en advarsel, samme kan Simonsen, men de kan også velge å anmelde personen til politiet.

 

Dette har ingen ting å gjøre med datalagringsdirektivet, som er noe helt annet.

 

 

MEN, om de skulle gjøre det så får de bare masse kryptert data. Jeg nekter å tro at en person kan bli så straffet, eller at politiet får rett av en dommer til å kunne sparke ned døren med den informasjonen. Er bare ren spekulasjon de sitter med da.

 

Beklager med du har ikke helt skjønt hvordan en VPN fungerer. ALL trafikk TIL VPN serveren er ukryptert. Det betyr at både Simonsen, Politiet, myndigheter, NSA osv kan se all trafikk som går til den aktuelle IP adressen på VPN serveren. Men FRA VPN serveren og hjem til brukeren er trafikken kryptert.

Så det er kun VPN leverandøren som kan vite hva den aktuelle brukeren har lastet ned. MEN det kan de, om de vil.

 

I tillegg har Simonsen alle bevisene de trenger, for de kan bevise at den aktuelle IP adressen (som f.eks tilhører Astrill) har lastet ned Game of Thrones, tirsdag 31.desember kl 14.15

 

Men siden Astrill ikke er et norsk selskap, trenger ikke Astrill å utlevere informasjonen om hvem som brukte IPen, men de vil ha bevis på at personen har gjort noe ulovlig og brudd på retningslinjene, og kan derfor stenge ned kontoen.

 

 

Jeg personlig bruker VPN pga jeg er helt imot all den overvåkingen av oss på nett. Og særlig med Snowden avsløringne blir det bare mer begrunnelse at vi benytter slike tjenester.

 

Skjønner det, men bare husk på det jeg nevner over, at all trafikk fra ett nettsted du besøker med VPN går ukryptert fra nettstedet og til VPN serveren, og at det derfor er mulig å finne ut hva du gjør, også med en VPN. Om VPN leverandøren logger, eller om de f.eks har dårlige IT systemer, eller kanskje bare sammarbeider med NSA så gir det ingen sikkerhet med vanlige VPN løsninger.

Vi er helt avhengige av at VPN leverandørene faktisk holder det de lover (som jeg tror de fleste gjør)

 

Uansett så er det greit å ha fakta rett før du slakter innleggene mine helt. Jeg har satt meg inn i den nye åndsverksloven, hvordan Simonsen har jobbet før (da de hadd midlertidig konsesjon for nettopp det de nå kan gjøre) og hvordan VPN løsninger faktisk fungerer.

Så setter jeg ting på spissen, men alt er helt mulig å gjennomføre.

Endret av myhken
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Myhken: Så lenge de ikke gir ut loginfo så kan de vel heller ikke utlevere noe til Simonsen eller andre?

 

Nei, og siden de ikke er et norsk selskap kan ikke Simonsen kreve slik info til og med om de logger.

Men som med andre dynamiske IP adresser så kan jo samme brukeren ha samme IP fra f.eks Astrill i dager og uker. Får Astrill eller en annen tjeneste inn en klage, kan de jo se hvem som har IPen og hvor lenge den har vært tildelt.

 

Jeg tror vel at når de fleste VPN leverandører sier at de ikke logger trafikken, så handler det nok om at de faktisk ikke logger at jeg har vært på side X og Y. Men er nesten 100% sikker på at de vet hvilke IPer som har vært koblet mot VPN IP adressene til et hvert tidspunkt, om ikke er det jo ikke noe poeng å skrive at kontoen din kan bli sperret om du driver med ulovlige ting, for da ville de jo hatt null mulighet til å faktisk finne ut av det.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett så er det greit å ha fakta rett før du slakter innleggene mine helt.

 

Slakter dine innlegg? Har ikke slaktet en dritt jo. At jeg nevnte torrents ble jeg med en gang stemplet som en som driver ulovlig nedlasting.

 

Jeg SPØR og lurer, er derfor i en DISKUSJON med deg! Er det å SLAKTE???

 

Beklager med du har ikke helt skjønt hvordan en VPN fungerer.

 

Er jo derfor jeg spør, og sier jeg synes det er "rart" fordi jeg vil ha en forklaring. Men huffda, nei det er vist nok bare en god grunn å hakke ned på noen det??

 

Fucking glem det. Trodde mann kunne spørre spørsmål osv uten å bli angrepet. Ser at eneste krav for å være moderator er å være arrogant mot andre som ikke kan like mye som deg.

 

Flott det. Takk.

Jeg får bare fjerne denne emnen fra "mine innlegg" og heller gå en annen plass for å diskutere dette.

 

Før jeg går vil jeg likevel si:

 

Jeg forstår forsatt ikke hvordan Simonsen skal kunne gyldiggjøre det å få din informasjon.

 

Dersom all trafikk opp til VPN er krytpert så sitter de med ingen informasjon. Alt som går igjennom min ISP og opp til Astrill er kryptert..ja?

Greit nok at informasjonen UT fra VPNen er ikke kryptert, men for at Simonsen skal se dette må de vel overvåke min VPN tjeneste? Og får å finne ut hvem som eier den trafikken må de forhøre seg med Astrill. Og Astrill har jo ganske mange kunder, og fører ikke logg. Så hvordan skal Simonsen skille ut hvem er Nordmenn for å kunne gå til dommeren og få tillatelse?

 

For meg virker det hele er så "rotete" som om de forsøker å ta vannprøver fra havet for å spore ned hva du har skylt ut fra dassen.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Da har du ikke helt skjønt lovendringen i åndsverksloven så startet å gjelde fra juli i år. Simonsen overvåker torrents, så om du f.eks laster ned siste episode av Game og Thrones, så kan de på grunn av slik torrents systemet fungere, samle opp alle IP adresser som f.eks laster ned episoden i et døgn.

 

Så kan Simonsen med loven i hånd, kreve å få utlevert informasjonen fra f.eks internettleverandører på hvem som brukte den aktuelle IP adressen på det aktuelle tidspunktet.

Så kan internettleverandøren velge å sende personen en advarsel, samme kan Simonsen, men de kan også velge å anmelde personen til politiet.

Da har heller ikke du skjønt lovendringen.

 

Simonsen kan ikke med loven i hånd kreve å få utlevert informasjon fra tilbyder (ISP) om hvem som brukte den aktuelle IP-adressen på det aktuelle tidspunktet.

 

Simonsen må nok gå via retten med en begjæring om at tilbyder blir pålagt å utlevere denne informasjonen. Se åndsverksloven § 56b, http://lovdata.no/lov/1961-05-12-2/§56b

 

I realiteten skjedde det ingen realendring fra tidligere versjon av åndsverksloven på dette punkt, selv om det ble laget en egen § knyttet til dette. Forskjellene er av mer prosessuell art, begjæring om utlevering skal nå rettes til Oslo tingrett, mens tidligere var det den lokale tingretten som begjæringen skulle rettes til. I tillegg er saksbehandlingsreglene klargjort.

 

Om Simonsen (eller annen rettighetshaver) får en rettsbegjæring (avgjørelse) om at informasjonen skal utleveres fra tilbyder, kan de som du klart skriver gi "personen" en advarsel eller anmelde personen til politiet. Men du glemmer at Simonsen på vegne av rettighetshaver/rettighetsorganisasjon kan gå til sivilt søksmål, noe som blant annet er regulert i åndsverkslovens § 38b.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...