Gå til innhold

4.5 år gammel laptop - verdt å reklamere?


dibe

Anbefalte innlegg

Inntil i dag trodde jeg reklamasjonstiden for bærbare pcer var på to år, men det viser seg at den er på hele fem år. Min bærbare er 4.5 år og streiket forrige uke. Etter varierende tid, alt fra noen sekunder til en halvtime, kommer det opp en blå skjerm med melding om at nylig installert programvare ikke fungerer som det skal og må avinstalleres. Jeg har forsøkt å formatere pcen, uten hell, og regner derfor med at feilen ligger et sted i maskinvaren. Når den er såpass gammel er det vel liten vits i å bruke tid og krefter på å krangle med butikken om reklamasjon, men siden jeg faktisk har rett til det får jeg jo litt lyst... Pcen har ellers fungert veldig bra og jeg syns egentlig det er synd å måtte gi den opp.

 

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken maskin dreier seg om?

 

Vanskelig å si om du skal gjøre noe. Mange faktorer spiller jo inn, f.ex: Er du stinn av gryn? Er maskinen en toppmodell eller er det bare noe billig skrammel som så vidt henger i hop?

 

Det er en Toshiba Tecra A2, som jeg kjøpte for 8000 kr, tror jeg.

 

 

Husk at hvis maskinen ikke kan repareres får du en ny. Denne nye må være minst like god, men sannsynligvis MYE bedre. Jeg ville prøvd.

 

Har du forresten prøvd å gjenopprette med programvaren som fulgte med, vil anbefale dette før du leverer inn.

 

Da jeg formaterte den brukte jeg gjenopprettingscdene. Det har jeg gjort flere ganger før og det har fungert, så jeg kan ikke tenke meg annet enn at det er maskinvaren.

 

Butikken jeg kjøpte den i (ComputerCity) kommer vel ikke uten videre til å gå med på at jeg har rett til å reklamere den, men det er kanskje verdt et forsøk, ja.

 

Edit: Men om de ikke godtar at det er en reklamasjon risikerer jeg vel å måtte betale for både å sende den inn og at de ser på den. Da er det kanskje ikke verdt det likevel.

Endret av dibe
Lenke til kommentar

Hvilken maskin dreier seg om?

 

Vanskelig å si om du skal gjøre noe. Mange faktorer spiller jo inn, f.ex: Er du stinn av gryn? Er maskinen en toppmodell eller er det bare noe billig skrammel som så vidt henger i hop?

 

Det er en Toshiba Tecra A2, som jeg kjøpte for 8000 kr, tror jeg.

 

 

Husk at hvis maskinen ikke kan repareres får du en ny. Denne nye må være minst like god, men sannsynligvis MYE bedre. Jeg ville prøvd.

 

Har du forresten prøvd å gjenopprette med programvaren som fulgte med, vil anbefale dette før du leverer inn.

 

Da jeg formaterte den brukte jeg gjenopprettingscdene. Det har jeg gjort flere ganger før og det har fungert, så jeg kan ikke tenke meg annet enn at det er maskinvaren.

 

Butikken jeg kjøpte den i (ComputerCity) kommer vel ikke uten videre til å gå med på at jeg har rett til å reklamere den, men det er kanskje verdt et forsøk, ja.

 

Edit: Men om de ikke godtar at det er en reklamasjon risikerer jeg vel å måtte betale for både å sende den inn og at de ser på den. Da er det kanskje ikke verdt det likevel.

 

Hvis de først prøver å påstå at det ikke er reklamasjonsrett pga alderen tar de bare ikke imot maskinen. Dette kan du derimot klage på til du får medhold.

 

Det stemmer at hvis de ikke finner noen feil med den, eller mener at feilene er selvforskyldte/uvesentlige, så kan de ta betalt for kostnadene sine. Dvs frakt og undersøkelse. Dette må de gjøre deg oppmerksom på før du leverer den inn, ellers kan de ikke ta betalt for dette.

 

Akkurat dette er en risiko man tar uansett hva man sender inn pga garanti/reklamasjon.

For å være helt sikker kan du kanskje rense vifta og slike ting, samt bruke gjennopprettingsplatene. Fungerer det ikke da er det i de fleste tilfeller maskinvarefeil. Skal mye til for at dette er selvforskyldt. (Bortsett fra fukt/væskeskade)

Lenke til kommentar

Hvis de først prøver å påstå at det ikke er reklamasjonsrett pga alderen tar de bare ikke imot maskinen. Dette kan du derimot klage på til du får medhold.

 

Det stemmer at hvis de ikke finner noen feil med den, eller mener at feilene er selvforskyldte/uvesentlige, så kan de ta betalt for kostnadene sine. Dvs frakt og undersøkelse. Dette må de gjøre deg oppmerksom på før du leverer den inn, ellers kan de ikke ta betalt for dette.

 

Akkurat dette er en risiko man tar uansett hva man sender inn pga garanti/reklamasjon.

For å være helt sikker kan du kanskje rense vifta og slike ting, samt bruke gjennopprettingsplatene. Fungerer det ikke da er det i de fleste tilfeller maskinvarefeil. Skal mye til for at dette er selvforskyldt. (Bortsett fra fukt/væskeskade)

 

Jeg har nå ringt til ComputerCity, som var veldig hyggelige og til og med opplyste meg om at jeg har 5 års reklamasjonsfrist med én gang jeg hadde forklart problemet! Jeg fikk inntrykk av at det burde gå på reklamasjonen, og kan ikke se selv at det kan være min feil på noen måte. Går det ikke på reklamasjonsretten må jeg ut med frakt (den må sendes fra Trondheim til Oslo) og 490 kr for undersøkelsen. Jeg sjekket viften, og der var det en del støv som jeg fjernet, men det er fortsatt samme problem. Jeg har aldri mistet den i gulvet, aldri sølt noe på den eller lignende, så jeg håper det går på reklamasjonsretten. Nå satser jeg på å få sendt den i morgen, så skal det bli spennende å høre hva de sier om noen dager.

Lenke til kommentar

Butikken jeg kjøpte den i (ComputerCity) kommer vel ikke uten videre til å gå med på at jeg har rett til å reklamere den, men det er kanskje verdt et forsøk, ja.

Jobber selv på ComputerCity, og som damen på telefon sa så er det fem år reklamasjonsrett på bærbare maskiner. Fyll ut serviceskjemaet som du finner på vår hjemmeside, computercity.no, og send maskinen inn. Tar du kopi av kvitteringen når du betaler på Posten, og sender den inn til oss, så vil vi dekke fraktkostnaden dersom det viser seg at det er en reklamasjonssak. Dersom du har mulighet til å scanne inn kvitteringen kan du sende den til service.alnabru(a)computercity.no.

 

Merker du forsendelsen med "André", så skal jeg personlig ta meg av den.

Lenke til kommentar

Hvis de først prøver å påstå at det ikke er reklamasjonsrett pga alderen tar de bare ikke imot maskinen. Dette kan du derimot klage på til du får medhold.

 

Det stemmer at hvis de ikke finner noen feil med den, eller mener at feilene er selvforskyldte/uvesentlige, så kan de ta betalt for kostnadene sine. Dvs frakt og undersøkelse. Dette må de gjøre deg oppmerksom på før du leverer den inn, ellers kan de ikke ta betalt for dette.

 

Akkurat dette er en risiko man tar uansett hva man sender inn pga garanti/reklamasjon.

For å være helt sikker kan du kanskje rense vifta og slike ting, samt bruke gjennopprettingsplatene. Fungerer det ikke da er det i de fleste tilfeller maskinvarefeil. Skal mye til for at dette er selvforskyldt. (Bortsett fra fukt/væskeskade)

 

Jeg har nå ringt til ComputerCity, som var veldig hyggelige og til og med opplyste meg om at jeg har 5 års reklamasjonsfrist med én gang jeg hadde forklart problemet! Jeg fikk inntrykk av at det burde gå på reklamasjonen, og kan ikke se selv at det kan være min feil på noen måte. Går det ikke på reklamasjonsretten må jeg ut med frakt (den må sendes fra Trondheim til Oslo) og 490 kr for undersøkelsen. Jeg sjekket viften, og der var det en del støv som jeg fjernet, men det er fortsatt samme problem. Jeg har aldri mistet den i gulvet, aldri sølt noe på den eller lignende, så jeg håper det går på reklamasjonsretten. Nå satser jeg på å få sendt den i morgen, så skal det bli spennende å høre hva de sier om noen dager.

Nå er jeg veldig spendt på tilbakemeldingen her.

 

Min erfaring med ComputerCity support er at de er nær om ikke fullstendig ubrukelige. To ganger leverte vi inn en laptop til reparasjon hos dem for samme feilen. Maskinen skrudde seg på av seg selv. Begge gangene meldte de at de ikke kunne finne feil på laptop-en, og sendte den i retur, som om den hadde blitt magisk helbredet i posten på vei opp til dem liksom? Pussig nok var feilen på plass igjen når vi hentet maskinen på posten etter "service".

 

Så introduserte det seg en ny feil på laptopen; helt svart skjerm. Jeg sendte da en e-mail til support-en demmes og anmodet om å få heve kjøpet iht. Forbrukerkjøpsloven. Den e-mailen ble glatt oversett i en uke. Tok så kontakt med "Nuffer'n" her, som lovet å kikke på saken. Og det er enda en uke siden.

 

Fatter ikke helt hvorfor jeg gadd å kontakte support-en demmes nå. Ser jo ut som korrekt fremgangsmåte er å ta opp problemstillingen i et offentlig forum om man skal komme noen vei med dem. Nå skal jo "Nuffer'n" personlig fikse trådstarters problemer.

 

Men jeg må si jeg hadde foretrukket å oppleve ComputerCity rette seg etter norsk lov som en del av sitt eget interne kvalitetssystem fremfor dette...

Lenke til kommentar

[...]

Nå er jeg veldig spendt på tilbakemeldingen her.

 

Min erfaring med ComputerCity support er at de er nær om ikke fullstendig ubrukelige. To ganger leverte vi inn en laptop til reparasjon hos dem for samme feilen. Maskinen skrudde seg på av seg selv. Begge gangene meldte de at de ikke kunne finne feil på laptop-en, og sendte den i retur, som om den hadde blitt magisk helbredet i posten på vei opp til dem liksom? Pussig nok var feilen på plass igjen når vi hentet maskinen på posten etter "service".

 

Så introduserte det seg en ny feil på laptopen; helt svart skjerm. Jeg sendte da en e-mail til support-en demmes og anmodet om å få heve kjøpet iht. Forbrukerkjøpsloven. Den e-mailen ble glatt oversett i en uke. Tok så kontakt med "Nuffer'n" her, som lovet å kikke på saken. Og det er enda en uke siden.

 

Fatter ikke helt hvorfor jeg gadd å kontakte support-en demmes nå. Ser jo ut som korrekt fremgangsmåte er å ta opp problemstillingen i et offentlig forum om man skal komme noen vei med dem. Nå skal jo "Nuffer'n" personlig fikse trådstarters problemer.

 

Men jeg må si jeg hadde foretrukket å oppleve ComputerCity rette seg etter norsk lov som en del av sitt eget interne kvalitetssystem fremfor dette...

 

Jeg har også ganske dårlig erfaring med servicen til ComputerCity fra to tidligere reklamasjoner, men førsteinntrykket mitt på telefonen var i hvert fall bra denne gangen. Det er et par-tre år siden sist jeg sendte pcen inn, så jeg håper det har skjedd noen endringer siden sist. Pcen kom fram på lørdag, og nå venter jeg spent på tilbakemelding fra dem. Jeg skal holde dere oppdatert ;)

Lenke til kommentar

Her kommer en oppdatering: Pakken kom fram til postkontoret på Alnabru på lørdag, men var fortsatt ikke hentet i dag. Jeg ringte til CC og snakket med en danske jeg har hatt kontakt med før, og som jeg syns er ganske vanskelig å forstå. Litt utrolig syns jeg at de velger å ha en som ikke engang snakker norsk til å behandle kunder over telefonen... Han sa at nei, de henter ikke pakker på posten, den må leveres på døra. Jeg hadde fått beskjed om å bare sende inn pakken til butikken på Alnabru, og hadde ikke fått beskjed om at den måtte leveres på døra. Det var ikke stor forståelse å møte når jeg sa det vitnet om dårlig service og at jeg syns det var veldig tungvint å måtte få pakken opp til Trondheim igjen for å sende den tilbake, alt på min regning om de ikke er enige i at det er en reklamasjon. Etterpå sjekket jeg Posten sine hjemmesider og fant ut at det er mulig å få pakken levert på døra selv om den har kommet fram til postkontoret. Problemet er at de 60 kronene det koster må betales ved levering. Ny telefon til CC, og dansken kunne ikke si helt sikkert om de kunne legge ut disse 60 kr for meg, og så sende regning. Så nå venter jeg på ny telefon for å få klarsignal om at de kan ta imot pakken.

 

Jeg syns ikke dette lover så godt og har ikke noe inntrykk av at de har blitt bedre på servicen siden sist jeg reklamerte, dessverre. Tenk hvor mye bedre inntrykk de hadde gitt om han bare hadde sagt at selvfølgelig kunne jeg nå få den levert rett til butikken, så skulle han fikse dette med de 60 kr.

Lenke til kommentar

Sjekket litt, ComputerCity alnabru (Strømsveien 266) ligger 300-500 meter unna postkontoret pakken har havnet hos (Post i butikk Ultra Alna, Strømsveien 245).

 

Det kan da ikke koste så mye å rusle og hente pakken?

 

Det er vel en prinsippsak for dem, at de vil slippe å måtte fly til postkontoret for å hente alle pakker, men når det var deres feil at den havnet der forstår jeg virkelig ikke at det kan være så vanskelig å hente den.

 

Lovet ikke Nuffern å ta seg av dette personlig da?

 

Joda. Jeg sendte en PM, men den har han såvidt jeg kan se ikke lest ennå, så jeg har ikke prøvd å kontakte han på nytt på den måten. Derimot skrev dansken ned telefonnummer og navn for meg og skulle be han ringe meg. Jeg har ikke hørt noe fra han eller om pakken ennå, tenker jeg får ringe igjen senere i dag.

Lenke til kommentar

Da jeg fortsatt ikke hadde blitt kontaktet kl 16 i dag ringte jeg igjen, men han jeg snakket med fikk ikke tak i noen i butikken. Litt senere ringte de meg endelig opp, og han jeg snakket med der kunne ikke forstå at noen hadde sagt til meg at de ikke henter pakker, for det gjør de to ganger i uka... Og pakken min hadde de hentet, den lå på hylla. Jaja, kommunikasjonen er ikke helt på topp, men da slapp jeg i hvert fall å få den levert på døra. Om de ikke kan fikse den i butikken sendes den til verksted på mandag/tirsdag, og så tar reparasjonen 2-3 uker. Når de får inn en ledig lånepc skal den sendes opp til meg. Så nå ser det mer lovende ut!

Lenke til kommentar

Jeg har et lite kjapt spørsmål for å slippe å opprette en ny tråd.

 

Jeg har også en 4,5 år gammel bærbar pc. Den har tidligere hatt 3 forskjellige feil, og jeg fikk beskjed på Siba der jeg kjøpte den at hvis jeg fikk 1 feil til ville jeg få pengene tilbake. Gjelder heving av kjøpet bare garanti perioden på 3 år, eller gjelder den de 5 reklamasjonsårene?

 

Lykke til dibe. Har selv dårlig erfaring med reparasjon av bærbare pcer. Har aldri fått låne pc selv om jeg har hatt behov for det, og reparasjon har aldri tatt kortere tid enn 2 måneder.

Lenke til kommentar

For å få heve kjøpet må du få samme mangel tre ganger, tredje gangen kan du kreve å heve kjøpet. Hvis du har hatt tre forskjellige feil har du ikke krav på dette. Disse reglene kommer fra reklamasjonsretten. Garantier pleier ikke å gi noen rett til heving av kjøp.

 

Hvis den ansatte har lovet dette har du i likevel krav på det, men du må nesten bevise det. Håper du fikk det skriftlig.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Er det ikke slik at det er 3 like feil, eller 4 feil totalt? Eller kan man ha pcen til reparasjon 10 ganger med forskjellige feil?

 

Fikk det ikke skriftelig nei. Den ansatte ønsket å gi meg pengene tilbake uansett, ettersom modellen jeg hadde kjøpt var kjent for mange feil, men det ble ikke noe av likevel.

 

Den har vært inne 2 ganger for problemer med det trådløse nettverket, 1 gang for ødelagt av/på knapp, og nå er touchpaden ødelagt.

 

Fant nå en kilde som sier:

"Oppstår samme feil for tredje gang, noe som ikke er uvanlig med små mobiltelefoner proppfulle av teknologi, har du rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Oppstår det forskjellige typer feil med telefonen fire ganger eller mer, kan du også heve kjøpet."

Dette gjelder som sagt mobiler, men det gjelder vel andre produkter også?

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...