Gå til innhold

Trådløs strøm til PC-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis de kan få det til, da blir det nok en revolusjon i hele strøm-historien. Som kjent, luft har ikke lede egenskaper, ellers ville datamaskinen din "ta deg" her og nå.

 

Energi/strøm trenger et ledende medium for å bevege seg, og det blir spenene å se hvordan de vil overføre gjennom luft. Vi får se om de kan pønsker ut dette.

Lenke til kommentar
Hvis de kan få det til, da blir det nok en revolusjon i hele strøm-historien. Som kjent, luft har ikke lede egenskaper, ellers ville datamaskinen din "ta deg" her og nå.

 

Energi/strøm trenger et ledende medium for å bevege seg, og det blir spenene å se hvordan de vil overføre gjennom luft. Vi får se om de kan pønsker ut dette.

 

 

de HAR fått det til, og det har blitt gjort for lenge sia av en kjent russer

Lenke til kommentar
Hvis de kan få det til, da blir det nok en revolusjon i hele strøm-historien. Som kjent, luft har ikke lede egenskaper, ellers ville datamaskinen din "ta deg" her og nå.

 

Energi/strøm trenger et ledende medium for å bevege seg, og det blir spenene å se hvordan de vil overføre gjennom luft. Vi får se om de kan pønsker ut dette.

 

 

de HAR fått det til, og det har blitt gjort for lenge sia av en kjent russer

Nikola Tesla http://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

 

http://www.braincourse.com/wirelessa.html

Endret av Thrillseeker
Lenke til kommentar
Hvis de kan få det til, da blir det nok en revolusjon i hele strøm-historien. Som kjent, luft har ikke lede egenskaper, ellers ville datamaskinen din "ta deg" her og nå.

 

Energi/strøm trenger et ledende medium for å bevege seg, og det blir spenene å se hvordan de vil overføre gjennom luft. Vi får se om de kan pønsker ut dette.

 

 

de HAR fått det til, og det har blitt gjort for lenge sia av en kjent russer

 

Det er forskjell på å overføre strøm trådløst og å overføre strøm trådløst på en praktisk måte, store energitap og forstyrrelser av omgivelsene er de sørste problemene. Virker ikke som dette systemet er direksjonelt, og da vil jeg tro det er ganske store tap i dette også, skal grave meg igjennom artiklene lenket til og se om jeg får noe mer ut av det. Om Tesla hadde en praktisk løsning på dette for 70 år siden, hvorfor er det ikke tatt i bruk?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis de kan få det til, da blir det nok en revolusjon i hele strøm-historien. Som kjent, luft har ikke lede egenskaper, ellers ville datamaskinen din "ta deg" her og nå.

 

Energi/strøm trenger et ledende medium for å bevege seg, og det blir spenene å se hvordan de vil overføre gjennom luft. Vi får se om de kan pønsker ut dette.

 

 

de HAR fått det til, og det har blitt gjort for lenge sia av en kjent russer

ok, jeg hørte ikke om den ukjente russeren, men uansett om hvem som har gjort det, er nok et stort skritt i strøm-historien.

Lenke til kommentar
Hvis de kan få det til, da blir det nok en revolusjon i hele strøm-historien. Som kjent, luft har ikke lede egenskaper, ellers ville datamaskinen din "ta deg" her og nå.

 

Energi/strøm trenger et ledende medium for å bevege seg, og det blir spenene å se hvordan de vil overføre gjennom luft. Vi får se om de kan pønsker ut dette.

 

 

de HAR fått det til, og det har blitt gjort for lenge sia av en kjent russer

ok, jeg hørte ikke om den ukjente russeren, men uansett om hvem som har gjort det, er nok et stort skritt i strøm-historien.

 

Den kjente russeren (Tesla), gjorde det vil ikek på denne måten, det er mange måter å overføre ting trådløst på, dette er en relativt ny måte å angripe problemet på.

 

Forøvrig har jeg lest artikkelen, ca 2/3 av energien går tapt over 2 meter, ikke så alt for ille til trådløs strøm å være, la oss håpe denne teknologien bærer frukter.

 

AtW

Lenke til kommentar

OK, jeg er veldig skeptisk til dette. Det er flere ting som får meg til å stusse:

 

- Store energitap (25% faktisk!), ikke bra i disse ENØK/klima-tider

- Hva skjer om man har to slike felt like ved hverandre?

- Er dette helt trygt med alt av elektroniske enheter som kan komme i veien? Inkludert kredittkort, som er kjent for ikke å tåle magnetfelt. Og medisinsk elektronikk, som for eksempel pacemakere. Kan det nevnte magnetfelt påvirke andre metallobjekter?

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
OK, jeg er veldig skeptisk til dette. Det er flere ting som får meg til å stusse:

 

- Store energitap (25% faktisk!), ikke bra i disse ENØK/klima-tider

- Hva skjer om man har to slike felt like ved hverandre?

- Er dette helt trygt med alt av elektroniske enheter som kan komme i veien? Inkludert kredittkort, som er kjent for ikke å tåle magnetfelt. Og medisinsk elektronikk, som for eksempel pacemakere. Kan det nevnte magnetfelt påvirke andre metallobjekter?

 

Hvor står 25%? På BBC-sine sider sto det 40% effektivitet, mao 60% tap.

 

AtW

Lenke til kommentar

I disse miljøtider der vi får pryl bare for å la en enhet stå i standby med et lite led og et forbrukt på et par watt stiller jeg meg undrende til at en slik teknologi som dette i det hele tatt vurderes i forbrukerteknologi. I spesielle tilfeller der fordelene overveier effekttapet er det jo noe annet.

 

Som andre lurer jeg også på hvilken støy dette fører med seg, og ikke minst kan dette være skadelig over tid.

Lenke til kommentar
Hvor står 25%? På BBC-sine sider sto det 40% effektivitet, mao 60% tap.

 

AtW

Den første kilden som er linket til i hw.no-artikkelen, sier at det er 25% effekttap.

 

http://www.ditii.com/2008/08/21/intel-wire...ing-of-gadgets/

 

BBC-linken handler om tidligere forskning, og må ikke forveksles med det som faktisk er tema for denne diskusjonen :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvor står 25%? På BBC-sine sider sto det 40% effektivitet, mao 60% tap.

 

AtW

Den første kilden som er linket til i hw.no-artikkelen, sier at det er 25% effekttap.

 

http://www.ditii.com/2008/08/21/intel-wire...ing-of-gadgets/

 

BBC-linken handler om tidligere forskning, og må ikke forveksles med det som faktisk er tema for denne diskusjonen :)

 

Teknologien som omtales er jo den samme, tipper forksjellen hovedsaklig ligger i avstanden, 0.6 meter med 25% tap, kontra 2 meter med 60%.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...