Gå til innhold

Nye filmkanoner for lomma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gleder meg til mobilene kommer med dette :D

 

Burde vel nevne at det kar allerede kommet ut en mobil med innebygget prosjektor for salg i Kina allerede. Amobil og en rekke andre mobilsider har allerede skrevet om dette! Gleder meg mer til at de blir enda mindre og krever mindre luftavkjøling som antageligvis kan bli en akilleshel for Kina-mobilen (Den har stor vifterister på bildene).

Lenke til kommentar
Gleder meg til mobilene kommer med dette :D

 

Burde vel nevne at det kar allerede kommet ut en mobil med innebygget prosjektor for salg i Kina allerede. Amobil og en rekke andre mobilsider har allerede skrevet om dette! Gleder meg mer til at de blir enda mindre og krever mindre luftavkjøling som antageligvis kan bli en akilleshel for Kina-mobilen (Den har stor vifterister på bildene).

 

 

Jeg vet det ;) men nå mener jeg til di kommer her... takk for at du retter på meg ;P

Lenke til kommentar
Gleder meg mer til at de blir enda mindre og krever mindre luftavkjøling som antageligvis kan bli en akilleshel for Kina-mobilen (Den har stor vifterister på bildene).

Vifte indikerer stor varmeutvikling som igjen er ekvivalent med høyt effektforbruk som igjen er ekvivalent med batterisluker.

 

Med tanke på at ingen lyskilder utnytter den elektriske energien mer enn ca 20% og det skal en del watt til for å få ok lysstyrke på et passe stort areal så har jeg mine tvil til at batteritiden kan måles i tosifrede antall minutter eller mer.

Lenke til kommentar
Gleder meg mer til at de blir enda mindre og krever mindre luftavkjøling som antageligvis kan bli en akilleshel for Kina-mobilen (Den har stor vifterister på bildene).

Vifte indikerer stor varmeutvikling som igjen er ekvivalent med høyt effektforbruk som igjen er ekvivalent med batterisluker.

 

Med tanke på at ingen lyskilder utnytter den elektriske energien mer enn ca 20% og det skal en del watt til for å få ok lysstyrke på et passe stort areal så har jeg mine tvil til at batteritiden kan måles i tosifrede antall minutter eller mer.

 

Mener at de viste bilder av batteriet på slashphone.com eller en annen side. Tror batteriet var på 3500 mAh som burde holde noen timer. huska at dette ikke er en smartmobil og ikke har f.eks wifi og 3g. Søk litt på google og du vil finne ut mer selv....

Lenke til kommentar
Mener at de viste bilder av batteriet på slashphone.com eller en annen side. Tror batteriet var på 3500 mAh som burde holde noen timer. huska at dette ikke er en smartmobil og ikke har f.eks wifi og 3g. Søk litt på google og du vil finne ut mer selv....

Behov for viftekjøling kommer ved ca 10 watt effektforbruk. Legg til 20% for lys-effekten så får vi ca 12 watt. Et batteri på 3500 mAh og 3,7 V klarer å levere 13 Wh. Hvis vi antar at mobilen ellers bruker null effekt så vil det batteriet vare i 65 minutter. Hvis vi antar at resten av mobilen bruker litt på avspilling av film eller andre ting så kan vi anta at monsterbatteriet vil vare i underkant av 1 time. Et batteri i den størrelseorden veier rundt 100-150 gram. Vekta av telefonen og prosjektørdelen kommer i tillegg.

 

Jeg blir ikke overrasket om den første prosjektørmobilen veier en kvart kilo og kan projisere et bilde med maks lysstyrke i underkant av en time. I tillegg tror jeg at lysstyrken man kan oppnå med en 12W LED bare er nok til å vise film/bilde i en størrelse tilsvarende ca 5-10 tommer i dagslys, 15-20 tommer i innendørs lys og opp mot 50 tommer i et beksvart rom.

Lenke til kommentar
Med tanke på at ingen lyskilder utnytter den elektriske energien mer enn ca 20%

Referanser er du snill.

 

slashphone.com tecfre.com og mobchina.blogspot.com. Her er noen refanser dere kan bruke, så slipper vi intern diskusjon i tråden. Som spurt tidligere så lurer jeg selv på når vi for se disse mobilene i vesten. LG har sagt at de ikke kommer med sine før 2010 og Motorola har en avtale med Microvision. Andre produsenter aner jeg ikke med, men sikkert regn med ett- ett og halv år før vi kommer til å ha en plantet i hånden.

 

Fant forresten den offisielle presentasjon fra Shenzhen Chinaking Mobile Technology Ldt her. Alt står på engelsk og ikke engrish...

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Gleder meg til dette blir implementert i mobiler, men det tar nok en god stund før det blir aktuelt å kjøpe. Fysisk størrelse kommer mest sannsynlig til å gjøre de første mobilene lite attraktive, og den lave batteritiden vil gjøre filmkanonen til en artig gimmick og ikke noe som man faktisk bruker.

 

Kan brennselceller være et svar på mangelen av effektive batterier? Eller leverer de for lite strøm?

Lenke til kommentar
Gleder meg til dette blir implementert i mobiler, men det tar nok en god stund før det blir aktuelt å kjøpe. Fysisk størrelse kommer mest sannsynlig til å gjøre de første mobilene lite attraktive, og den lave batteritiden vil gjøre filmkanonen til en artig gimmick og ikke noe som man faktisk bruker.

 

Kan brennselceller være et svar på mangelen av effektive batterier? Eller leverer de for lite strøm?

 

Eh.... 2 timer med kontunierlig filmvisning. Er det dårlig??? Leste du ikke linkene som jeg la opp? Det holder til en gjennomsnittlig spillefilm eller to og en halv tv-episode på 45 min. så ikke sku hunden på håret. Men du har uansett rett at det kan være bdre batteri generelt ja! Det er det området innenfor teknologi som går tregest i utvikling så. Ang. fysisk størrelse, så er det ikke redd for å ha en mobil som veier over 100 gram i Asia.

Lenke til kommentar
Med tanke på at ingen lyskilder utnytter den elektriske energien mer enn ca 20%
Referanser er du snill.

http://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy

 

Legg merke til de vanligste lyskildene:

Vanlig glødetrådpære: 0,7 - 2% effektivitet

Halogenpære: 2,4 - 3,5% effektivitet

Lysstoffrør_ 6,6 - 15%

Vanlig LED: 1,5 - 13%

Prototype LED: ut to 22%

 

Merk at jeg skrev circa 20%. 22% er ca 20%.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...