Gå til innhold

Lenovo i trøbbel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lenovo har lite å frykte. Årsaken til fall i aksjer er jeg usikker på. De har hatt store forsinkelser på de nye maskinene sine, men det er på grunn av Intel med den nye monteniva plattformen.

 

Lenovo maskiner som blir lansert i august vil dekke de fleste markeder, til og med en "desktop" erstatter kommer, noe jeg personlig ble overasket over. T400/T500 blir neppe en skuffende avtaker for T61/T61p, det tror jeg heller ikke X200 blir.

 

X300 har gjort det veldig bra, og den selger svært godt, på tross av stiv pris. Flere større firmaer har allerede tatt den i bruk, for ansatte som reiser mye.

Lenke til kommentar

Det kan være mange grunner til å stille spørsmålstegn ved Lenovo, men jeg tror ikke et fall i aksjekursen som følge av IBM's nedsalg er noe oppsiktsvekkende faresignal. Ei heller er det så veldig relevant at IBM gikk med tap FØR de solgte til Lenovo.

 

Jeg har to Thinkpads, og den ene er snart 9 år gammel. På tross av at den i 4-5 år var i relativ tung daglig bruk ser kan man ikke se på den at den er brukt.

 

Når det gjelder kvaliteten på "den nye" (TP61) er ikke kvaliteten dårligere hverken på skjermlokk, chassis eller tastatur. Skjermlokket er litt stivere på TP61, og chassis er mye bedre når det gjelder vridningsstabilitet.

 

Lenovo vil selvsagt gjerne tjene penger på ThinkPads - det er et verdifullt merkenavn. Da ville det være svært tåpelig å senke kvaliteten på maskinene som holder merkenavnet oppe - T og X modellene.

 

Det er forresten lenge siden jeg sendte info om de nye T, R, SL, X og W modellene til HW.no. SL (som ikke har samme kvalitet som T og X) er for lengst sluppet, og det samme gjelder X200.

 

De nye T modellene har displayport, 45nm arkitektur, ferdig opplegg for HSDPA, LED Backlit opsjon, ATI grafikk i kombo med GMA for strømsparing, forbedrede batterier, SSID opsjon osv.

 

Ja og så har de blitt noen få gram lettere da.

 

...jeg antar at Lenovo ikke annonserer nok i HW.no nettverket, så da er det vel ikke å forvente omtale. Ja bortsett fra en "drittpakke" før lanseringen av de nye modellene da. :thumbup:

Lenke til kommentar

T400/T500 erstatter T61 14" og 15.4"

w500 erstatter T61p

R400/500 erstatter R61, men forvent større skille mellom T og R i denne generasjonen enn mellom T61 og R61 14.1".

X200-500, ny slimline med integrert grafikkort.

 

Jeg syns det store problemet er de store kantene rundt skjermen, kan de ikke gå tilbake til rammene på t20-t42, spesielt det at de ikke er like tykke på begge sider er et stort minus.

Jeg syns også de burde beholde en 14.1" 4:3 modell.

Lenke til kommentar

X200 er allerede sluppet, og den er nok ikke en utvidelse av X300 konseptet, men en videreføring av X61. X500 finnes det vel ingen informasjon om tror jeg - det gikk rykter om den, men i ettertid har det vært stille. Dog betyr ikke det at de ikke dukker opp.

 

Det kan vel føyes til at X200 også har fått 16:10 skjerm. Fordelen er at man nå får full str på tastatur.

 

Det er vel vanskelig å lage 4:3 versjon dersom det ikke videreutvikles paneler i denne størrelsen. I fremtiden blir det nok mer og mer LED backlit og når disse panelene faller nok i pris kan det bli vanskelig å selge maskiner med middelmådige paneler selv om det er 4:3. For egen del synes jeg 14w fungerer mye bedre enn jeg hadde forventet.

 

Men det er noen gode grunner til å oppdatere til T400 - viktigst for meg er nok batteritid og LEDskjerm. jeg hadde ikke hatt noe imot at rammen rundt skjermen var symmetrisk. Jeg registrere at det er asymetrisk, men det er ingen ting jeg plages av i daglig bruk.

Endret av omaha
Lenke til kommentar
spesielt det at [skjermrammene] ikke er like tykke på begge sider er et stort minus.
Det skyldes jo at WLAN-antenne sitter på den tykke siden, og er jo sånn sett et stor pluss.

 

 

For egen del synes jeg 14w fungerer mye bedre enn jeg hadde forventet.
Gikk fra 15.4" 4:3 til 14" 16:10, og ble positivt overrasket over størrelsen på tastaturet.
Lenke til kommentar

Har kanskje litt med webcam osv å gjøre? Videre så har jo skjermen bestemte fysiske mål, og ettersom chassiset på maskinene har en bestemt str må rammen rundt skjermen tilsvare differansen mellom skjermstr og str på skjermlokk om man vil. Det kan godt hende at de kunne ha krympet chassiset på maskinen, men det er jo også et spørsmål om bl.a batteriplassering/utforming, ultrabay, høyttalere og kanskje viktigst - termisk design.

 

Uansett hva man designer er det avveininger som må tas - 2 hele slotplasser og en halv til wifikort/hsdpa/GPS (krever mer plass til kabel), ekstra batteri istedet for cd/dvd osv....

 

Det er mange ting man kan like eller ikke like ved et design. F.eks. MacBook Pro har mange fine detaljer, og MacBook Air har kanskje enda fler - men det er som med Thinkpad - et kompromiss.

 

 

Jeg synes Thinkpad er maskiner som lykkes godt med det de er gode på - men det er jo alltid rom for forbedringer :cool:

Lenke til kommentar

Jojo, men de har alltid vært helt perfekte på det området, hvorfor gå bort fra et design som funker, det er faktisk en del plass som kunne vært omorganisert for å få den mindre bred, og så kunne de flyttet minijack-kontaktene tilbake på siden, da jeg ikke ser noe i veien for dette.

Lenke til kommentar

Har en T61 gjennom jobben, og jeg vil si at det er den perfekte laptop - solid, god skjerm, veldig bra tastatur, tidløst design som jeg elsker, thinklight eller hva det nå heter, etc. etc., i tillegg til den beste dockingstasjonen jeg har vært borte i. At den i tillegg kommer med full disc encryption som option, gjør den til ett perfekt valg for bedrifter.

Lenke til kommentar

Når det gjelder design / kvalitet er jo dette også et kostnadsspørsmål. Prisen for en godt spesifisert Thinkpad er vesentlig lavere enn tidligere (og komponentprisene har sunket). Uansett er alle produsenter nødt til å foreta valg for å sikre marginene sine - ellers forsvinner de. Men det er jo ikke så værst da - om utformingen av rammen rundt skjermen er det som er å utsette på maskinen :ph34r:

 

--- --- ---

 

Man må selvsagt se det ut ifra den teknologien som til enhver tid er tilgjengelig, så skjermene er vel greie nok fra det ståstedet. Men jeg mener nå at ingen laptoper har hatt gode nok skjermer jeg da :cool: Ja, det vil si før LED backlit.

 

Med LED backlit går det an å bruke maskinen skikkelig i godt dagslys uten at batteritiden går helt i bunn.

 

Selv har jeg lite behov for CD/DVD til daglig og det er kjekt å kunne pakke inn batteri istedet. Det er ikke alle som liker ThinkVantage, men jeg ser på det som et sett tildels gode verktøy. Ja det vil si - dersom man nøyer seg med det man har behov for til enhver tid. Det er greit å få BIOSoppdatering på denne måten, og det er greit å beskytte harddisken.

 

En annen sak som jeg setter stor pris på med ThinkPad er den omfattende dokumentasjonen som er tilgjengelig dersom man har behov for å bytte ut komponenter. Jeg synes det er ok at det er enkelt å skifte harddisk og bytte ram, sette inn HSDPAkort osv. Med dokumentasjonen kan man også bytte GPU/CPU/Hovedkort om man er litt fingernem. Serviceavtalene er også rimelige i forhold til enkelte andre maskiner. Det er kanskje ikke så rart ettersom maskinene er såpass solide og driftssikre.

 

Styringen av batteribruk slik at batteriene fungerer godt er viktig og for meg som Linuxbruker har batterivedlikehold vært et problem. Det slipper jeg med Thinkpad ettersom jeg kan sette de samme kriteriene for batterihåndtering der. I tillegg kan man utnytte verktøyene fra Intel (som f.eks PowerTop). For mer dyptpløyende optimalisering har jeg nok litt å gå på, men jeg har ihvertfall funnet de verktøyene jeg har lett etter så langt. Thinkwiki er et utmerket utgangspunkt. Selv om det er et nettsted for Linuxbrukere er det nok litt å hente for Microsoftbrukere også. Et annet sted som er nyttig er LessWatts.org.

 

Ettersom det har vært endel problemer med Nvidia's mobilgrafikk (og drivere i Linux) kan det kanskje være en fordel at T- og W-serien får ATIgrafikk - det er vel kanskje LITT tidlig, men om 6 mnd tror jeg det er en løsning som foretrekkes, også med tanke på at Displayport/HDMI lyd er så godt som i boks både for Intel og ATI/AMD.

 

Det gjenstår å se hvor raskt man får støtte for veksling mellom ATIkortet og GMA på hovedkortet i Xorg osv, men jeg vil tro at dette kommer til å få en relativt høy prioritet fordi det vil være viktig for RedHat og Novell å sertifisere for ThinkPad.

Lenke til kommentar

Aksjekursen faller fordi IBM legger veldig mange aksjer ute til salg samtidlig, og med mange aksjer ute på markedet faller prisen.

 

kan samenlignes med når Island mente at Norge gjorde et økonomisk angrep på de, da Norge kjøpte opp mange aksjer i Islanske selskap og solgte alle sammen etterpå og verdien på selskapene sank.

Lenke til kommentar

De Islandske bankene har nok større problemer og jeg heller til at utfallene mot Norge var et forsøk på tåkelegge problemene.

 

Når det gjelder Lenovo kan det være greit å ha i bakhodet at problemer hos Intel har forsinket Thinkpad T og W serien.

 

Ettersom dette er svært viktige produkter for Lenovo påvirker dette aksjekursen. Lansering av bærbare faller sammen med starten av studieåret og har ikke Lenovo maskinene klare når universitetene starter i USA kan det bety at de mister svært mange salg.

Lenke til kommentar

Jeg er tekniker på et dataverksted og får inn alle rare maskiner. Men de beste er og forblir Lenovo sine. Disse har en langt høyere standard enn de fleste. Så skal jeg ha en bærbar så tar jeg en lenovo. Skal jeg velge mellom Mackbook air og en Lenovo X300, så blir det en Lenovo....

Lenke til kommentar

Har aldri hatt Lenovo før, men har nettopp fått en X61 som ny jobb-pc. Må si jeg er storfornøyd. I forhold til tidligere maskiner jeg har hatt (Fujitsu Siemens og Dell) er denne suveren. I tillegg er dokkingen helt genial.

Jeg er ikke i tvil om at når jeg i fremtiden skal ha meg ny laptop, eller skal anbefale til andre, så blir det en Lenovo :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...