Gå til innhold

Java er endelig fritt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
høres flott ut. litt usikker på om dette betyr at bankid og nettbank endelig vil fungere i Ubuntu 8.04 (amd64). har ikke gjort det enda, men kansje jeg bare må vente på en oppdatering :) gode nyheter uansett

 

Installer mozilla-firefox 32 bit versjon, og det vil da fungere. Java finnes i 64 bit versjon, også på Linux men pluginet er fortsatt 32 bit. Derfor må du også installere 32 bit JRE i tillegg.

Endret av alaruz
Lenke til kommentar
Wow, gratulerer. Alt skal visstnok være open-source for tiden, det er en positiv trend :)

For å pirke litt er det forskjell på bare open-source og fri programvare (f.eks. GPL-lisensiert).

 

Førstnevnte har åpen kildekode, men kan likevel ha en lisens som ikke tillater deg å gjøre endringer i koden og/eller redistribuere den. Eller det kan være restriksjoner for kommersiell bruk osv.

 

Fri programvare har ikke slike begrensninger :)

Lenke til kommentar
For å pirke litt er det forskjell på bare open-source og fri programvare (f.eks. GPL-lisensiert).

 

Førstnevnte har åpen kildekode, men kan likevel ha en lisens som ikke tillater deg å gjøre endringer i koden og/eller redistribuere den. Eller det kan være restriksjoner for kommersiell bruk osv.

 

Fri programvare har ikke slike begrensninger :)

Ok, da var det nok fri programvare jeg tenkte på. Takk for rettingen :)

Lenke til kommentar

Er litt forvirring tidligere i tråden.

 

Java er gratis ja, og store % av det er nå GPL lisensiert. Java har kun 32bit version av browser plugin'en.

 

Icedtea er 100% gpl, og er basert på de gpl'ede delene av sun's java, de har implementert egne funksjoner for de små bitene som var igjen, icedtea har også en 64bit plugin.

 

Og med nspluginwrapper går det dermed fint å kjøre både flash og java i 64bit browser. (nspluginwrapper + 32bit java fungerer ikke, pga at java pluginen ikke bruker samme system som "standard" browser plugins).

Lenke til kommentar
høres flott ut. litt usikker på om dette betyr at bankid og nettbank endelig vil fungere i Ubuntu 8.04 (amd64). har ikke gjort det enda, men kansje jeg bare må vente på en oppdatering :) gode nyheter uansett

 

Lurte på det jeg også.. Tungvindt å fyre opp Virtualbox hver gang jeg skal inn i nettbanken.

Lenke til kommentar
Wow, gratulerer. Alt skal visstnok være open-source for tiden, det er en positiv trend :)
Helt enig, proprietær programvare er et samfunnsproblem.

 

Wow, gratulerer. Alt skal visstnok være open-source for tiden, det er en positiv trend :)

For å pirke litt er det forskjell på bare open-source og fri programvare (f.eks. GPL-lisensiert).

 

Førstnevnte har åpen kildekode, men kan likevel ha en lisens som ikke tillater deg å gjøre endringer i koden og/eller redistribuere den. Eller det kan være restriksjoner for kommersiell bruk osv.

 

Fri programvare har ikke slike begrensninger :)

Det mener ikke OSI (The Open Source Definition). Jeg er forøvrig ikke noen tilhenger av betegnelsen åpen kildekode, og foretrekker betegnelsen fri programvare (eventuelt libre software), da det fokuserer på det viktige, frihet.
Lenke til kommentar
De som installerer pakken ubuntu-restricted-extras vil nå merke en liten forskjell. ;)
Nå ble jeg nysgjerrig, men litt skuffet. Her er det jeg har klart å spore opp:

https://launchpad.net/ubuntu/hardy/+source/...in/1.0-0ubuntu7

https://launchpad.net/ubuntu/+source/ubuntu...stricted-extras

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/u...ras/+bug/231098

 

Så for å utdype, den åpne Icedtea versjonen er ikke oppdatert i ubuntu, men Sun sin java plug-in ligger nå inne i

ubuntu-restricted-extras. Dette er hyggelig for de som har 32-bit, og som har problemer med den åpne versjonen.

 

Som plaster på såret ser jeg at Wine 1.0 nå ligger inne i backports pakkebrønnen til ubuntu 8.04. Backports aktiveres enkelt i Synaptic.

Lenke til kommentar
Er litt forvirring tidligere i tråden.

 

Java er gratis ja, og store % av det er nå GPL lisensiert. Java har kun 32bit version av browser plugin'en.

 

Icedtea er 100% gpl, og er basert på de gpl'ede delene av sun's java, de har implementert egne funksjoner for de små bitene som var igjen, icedtea har også en 64bit plugin.

 

Og med nspluginwrapper går det dermed fint å kjøre både flash og java i 64bit browser. (nspluginwrapper + 32bit java fungerer ikke, pga at java pluginen ikke bruker samme system som "standard" browser plugins).

 

Hei. Det virker som du har litt peiling, så jeg fyrer løs med et spørsmål. Vet du om det finnes noen dummy guide for å installere dette? (Forøvrig er jeg interessert i å beholde 64bit versjonen sånn at jeg kun trenger å bruke 32 bit hver gang jeg skal undersøke penga:)

 

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202537

 

fant selv, prøver guiden nå

Endret av pawe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...