Gå til innhold

Sony Ericsson lanserer nye mobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
C905i – kamerakjempen

Rettelse: C905i - kamerafloppen

 

Nytt kameraflaggskip

Rettelse: Ny kameraflopp

 

Sony Ericsson oppdaterer nå Cybershot-porteføljen, som består av telefoner som i størst mulig grad skal erstatte digitalkameraet. Denne gangen uttalte Erik Sandsmark, markedssjef i Sony Ericsson, at dette kanskje er det første reelle alternativet til et dedikert kamera.

Den svisken har vært brukt mange ganger allerede uten at det har endre på faktumet at kameramobiler ikke er i nærheten av skikkelige kameraer.

 

Sandsmark understreket også at de var klare over at oppløsningen ikke har alt å si, og forsikret oss om at også optikken og kamerabrikken skal være av det bedre slaget.

Sandsmark gjør bare jobben sin. Han skryter uhemmet av det nye produktet han skal markedsføre. Han ville sagt og gjort akkurat det samme med verdens første 0,3-megapixel kameramobil.

 

At telefonen er tykk kan tyde på at optikken også tar mye plass, noe som ofte er bra for bildekvalitetens del.

Mobilen er 1,8 cm tykk/tynn. Til sammenligning er Nokia N73 1,9 cm tykk med sitt 3 megapixel kamera. Når det kommer til tykkelse vs optikk vs bildebrikke så har det altså gått gale veien siden N73. Flere megapixler bør selvsagt støttes av større og bedre optikk og større bildebrikke.

 

Jeg skrev en lengre forklaringhvorfor økning av megapixler betyr dårligere bilder.

 

Testbildene fra C905 i samme tråd understøtter forklaringen.

Lenke til kommentar

Simen1: Du kaller den en flopp før den i det hele tatt er ute på markedet? Eller er det slik at du faktisk har testa ut denne telefonen? :p Og ja, de fleste har skjønt at det ikke er antall megapiksler som teller, noe Sandsmark selv innrømmer. Kameratelefoner er ikke på høyde med dedikerte kameraer, men å kalle det en flopp basert på noen testbilder? Det er ikke snakk om et ferdig produkt ennå! Men kan jo være du får rett.

Endret av Panic
Lenke til kommentar

Hehe, jeg setter det selvsagt litt på spissen, men mener det å kalle den en flopp faktisk er mindre spekulativt enn å kalle den for kamerakjempe og kameraflaggskip. Så langt kan jeg bare se ulemper med den nye kameramodulen. Om bildene mot formodning skulle bli bedre enn de beste 3 og 5 megapixeltelefonene så er det i hvert fall ikke på grunn av megapixlene, men på tross av megapixlene.

 

Testbildene er i hvert fall ikke oppløftende.

Lenke til kommentar
Hehe, jeg setter det selvsagt litt på spissen, men mener det å kalle den en flopp faktisk er mindre spekulativt enn å kalle den for kamerakjempe og kameraflaggskip. Så langt kan jeg bare se ulemper med den nye kameramodulen. Om bildene mot formodning skulle bli bedre enn de beste 3 og 5 megapixeltelefonene så er det i hvert fall ikke på grunn av megapixlene, men på tross av megapixlene.

 

Testbildene er i hvert fall ikke oppløftende.

 

Du skjønner vel at telefonen langt fra innehar en ferdig SW? Og megapixelhysteriet har allerede passert all fornuft når det kommer til mobiltelefoner, så jeg synes det er litt underlig at du velger akkurat denne telefonen til å fremme ditt syn. Ingen 5mp kamera telefoner som er i nærheten av å forsvare antall megapixler, bildekvaliteten tatt i betraktning. Ikke en gang 3 megapixeltelefonene kan forsvare oppløsningen.

Så jeg tipper vi vil se et hysteri uten like fra Nokia og andre produsenter for å "nå igjen" SE, som akkurat nå har et teknologisk overtak, og jeg garanterer deg at hvermansen velger 8 MP fremfor 5. Så kom ikke her og si at MP ikke er viktig. Og du tar gruelig feil når du påstår at dette blir noen flopp. Denne kommer til å selge i bøtter og spann.

Lenke til kommentar

Godt å se SE tilbake som en spydspiss for teknologi, har savnet den gode, gamle driven bak suksesser som T610, K750i osv ;) Selv om 8 MP-kameraet ikke kan matche et vanlig digitalkamera så vil jeg tro mange blir fornøyd med bildene uansett. Jeg for min del har greid å ta bilder som tok seg bra ut til fremkalling selv med min gamle K750i (til forstørring hadde de ikke dugd, men til vanlig bildestørrelse holdt greit mål).

Lenke til kommentar

poe: Jeg skjønner at programvaren ikke er ferdig ennå, men har null tro på at programvaren på magisk vis vil gjøre elendige bilder fra bildebrikken til gode bilder.

 

Jeg har ikke valgt ut SE c905 som en utvalgt "fiende". Jeg har skrevet mye om megapixelhysteriet i forbindelse med andre telefoner også.

 

Jeg skjønner at hysteriet ruller videre og produsentene serverer flere megapixler på løpende bånd for å tekkes kundene. Produsentene vil alltid høre på kundenes ønsker uansett hvor idiotiske de er. Det er derfor jeg prøver å spre litt fakta om hvorfor flere megapixler betyr dårligere bilder. Jo flere som leser det jeg skriver jo nærmere kommer vi å knuse myten for hvermansen også.

 

Klart c905 kommer til å selge i bøtter og spann, ikke nødvendigvis på grunn av kameraet men på grunn av andre egenskaper. Dessverre tror svært mange at økningen i antall megapixler ikke kan skade bildekvaliteten. Det er her jeg kommer inn med en hjelpende hånd og forteller om det. Det jeg mente med flopp var at bildekvaliteten ville være en flopp. Men det skulle ikke forundre meg om placeboeffekten er så stor at noen tror 8 megapixler gir bedre bilder enn 5, selv etter å ha sett resultatet.

Lenke til kommentar
poe: Jeg skjønner at programvaren ikke er ferdig ennå, men har null tro på at programvaren på magisk vis vil gjøre elendige bilder fra bildebrikken til gode bilder.

 

Jeg har ikke valgt ut SE c905 som en utvalgt "fiende". Jeg har skrevet mye om megapixelhysteriet i forbindelse med andre telefoner også.

 

Jeg skjønner at hysteriet ruller videre og produsentene serverer flere megapixler på løpende bånd for å tekkes kundene. Produsentene vil alltid høre på kundenes ønsker uansett hvor idiotiske de er. Det er derfor jeg prøver å spre litt fakta om hvorfor flere megapixler betyr dårligere bilder. Jo flere som leser det jeg skriver jo nærmere kommer vi å knuse myten for hvermansen også.

 

Klart c905 kommer til å selge i bøtter og spann, ikke nødvendigvis på grunn av kameraet men på grunn av andre egenskaper. Dessverre tror svært mange at økningen i antall megapixler ikke kan skade bildekvaliteten. Det er her jeg kommer inn med en hjelpende hånd og forteller om det. Det jeg mente med flopp var at bildekvaliteten ville være en flopp. Men det skulle ikke forundre meg om placeboeffekten er så stor at noen tror 8 megapixler gir bedre bilder enn 5, selv etter å ha sett resultatet.

 

C905 kommer til å selge i bøtter og spann, pga. kameraet. Jeg kjenner folk som har investert i N95 8gb ene og alene pga. kameraet. De vet ikke at det er en smart-telefon de innehar, men de har lest at mye minne er bra, og at 5MP er bra. Så da blir N95 den perfekte kameramobilen... hehe...

Lenke til kommentar
Som Einstein en gang i tida sa: "Kun to ting er uendelige: Universet og menneskenes idioti. Det førstnevnte er jeg ikke sikker på"

 

Med en uendelig oppgave foran meg så burde jeg vel kapitulert og latt galskapen fortsette.

 

Du kunne jo først og fremst prøve å forklarer de som kjøper dSLR at MP ikke er det samme som bra kvalitet. Når den jobben er gjort, noe jeg faktisk tror er mulig å gjennomføre, kan du angripe kompaktkameramarkedet. Der tror jeg muligens du vil slitet litt mere. Og så helt til slutt, mobilmarkedet. Ja, jeg trenger vel ikke si mer?

Lenke til kommentar

Det skal understrekes at kameraet er fysisk større i C905i enn i noen andre mobiler (mulig med unntak av Nokia N93/N93i og X-cute-telefonene). I tillegg nevnte denne mye omtalte Sandsmark at kamerabrikken skal ha vært arvet fra Sony-kameraer, men jeg har ikke funnet ut hvilket kamera det egentlig er snakk om (han var usikker selv). Det er både jeg og Are i Akam ganske hypp på å finne ut av. Hadde man gjort kamerabrikken og -optikken større uten å heve oppløsningen ville nok bildekvaliteten ha blitt enda bedre, men de får vel holde på ;)

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar

Simen1.

Igjen så forhåndsdømmer du denne mobilen før du har prøvd den i ferdig tilstand - igjen så imponerer du med din standhaftighet og trangsynthet.

Teknikken går stadig fremover, fysikkens lover gjelder overalt, men ting går fremover, og i mindre format enn tidligre.

Ting som så umulig utfor kort tid siden er mulig idag, og tenk bare da på morgendagen...

Jeg syns det er noe nær en skandale at du er så bombastisk mht denne mobilen, kanskje hadde jeg skjønt det om du hadde visst linsestr, og annen bakgrunnsinfo, men dessverre vet du ikke bæret av hva du utaler deg om.

Til du så gjør, vil jeg anbefale deg å konsentrere deg om ting du VET!

Lenke til kommentar

CesiuM_e: Veldig interessant! Jeg reagerte litt på at sensorstørrelsen var såpass som 6*4 millimeter og tenkte at det kanskje var vanlig siden kameramodulene ofte er ca 10*10*10 mm.

 

Du kunne jo først og fremst prøve å forklarer de som kjøper dSLR at MP ikke er det samme som bra kvalitet. Når den jobben er gjort, noe jeg faktisk tror er mulig å gjennomføre, kan du angripe kompaktkameramarkedet. Der tror jeg muligens du vil slitet litt mere. Og så helt til slutt, mobilmarkedet. Ja, jeg trenger vel ikke si mer?

Blir ikke det litt som å klage på maten på Bagatelle fordi man ønsker at First price spagetti på ICA skal bli bedre?

 

dSLR har rett og slett ikke det samme problemet med megapixelhysteri. Som nevnt i en annen tråd måtte Nikon D40 hatt 122 megapixler på det samme sensorarealet for å ha like høy pixeltetthet som SE c905 (som jeg regnet ut har ca 6*4 mm sensor)

Lenke til kommentar
Simen1. Igjen så forhåndsdømmer du

Jeg har sett bildene og vet at ingen programvare kan trylle dårlige bilder om til gode.

 

Ting som så umulig utfor kort tid siden er mulig idag, og tenk bare da på morgendagen.

Som sagt: Fysikken lover setter sine begrensninger og de lar seg ikke endre av teknisk utvikling.

 

Når det kommer til teknisk utvikling så vet vi at produsentene må ta et kompromiss mellom megapixler og andre egenskaper. Her har de valgt å øke antall megapixler på bekostning av andre egenskaper.

 

Jeg syns det er noe nær en skandale at du er så bombastisk mht denne mobilen, kanskje hadde jeg skjønt det om du hadde visst linsestr, og annen bakgrunnsinfo, men dessverre vet du ikke bæret av hva du utaler deg om. Til du så gjør, vil jeg anbefale deg å konsentrere deg om ting du VET!

Leste du ikke dette innlegget?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...