Gå til innhold

[Løst]Reklamasjon på bærbar mot netshop. Har ikke hørt noe siden 28 april.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

30.09.2004 kjøpte jeg en Netshop 1557GLS.

09.11.2004 Fikk jeg omlevering på grunn av minne feil.

09.02.2005 Fikk jeg byttet skjermen.

 

I februar i år (2008) sluttet bærbaren å fungere. Prøvde dermed å kontakte netshop.

 

Emailene hittil :

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

26 Feb:

 

Hei!

 

Vi har mottatt en mail fra deg med følgende emne:

svart skjerm på bærbar under oppstart.

 

 

Vi vil svare på denne iøpet av kort tid. For tiden har det vært stor pågang på epost, så det kan ta litt lenger tid enn vanlig. Ved flere spørsmål, bruk samme emne som i dette svaret.

 

 

Mvh Netshop

 

Hei

 

Er mulig du har feil på minnet, dersom det er slik at maskinen starter opp, men du får ikke noe bilde. Dersom maskinen har to minnebrikker, kan du prøve å ta ut en brikke og se om dette hjelper. Hjelper det ikke, tar du ut den andre og setter inn den første du tok ut. Du kan også koble maskinen mot en monitor hvis du har, se om du får bilde da.

 

 

Mvh

 

*kundebehandler*

Netshop.no

 

11. mars:

 

Hei.

 

Tok litt tid men har nå fått testet med en monitor og med kun 1 rambrikke (prøvde begge to alene). Og får fortsatt ikke frem noe bilde.

 

 

Hilsen

 

*Meg*

 

Hei,

 

Det kan se ut som at det er skjerm kort editt som er defekt. Og slkt har vi ikke her på huset, dessverre.

Den er jo også uten for garanti.

 

 

MVH

*kundebehandler*

Netshop ASA,

 

var vel mer reklamasjon jeg hadde i tankene da.

 

Hilsen

*meg*

 

13 mars:

I tilfelle forrige mail ikke var klar nok. Jeg ønsker å reklamere på bærbar pcen.

 

Hilsen

*meg*

 

7 April:

Hei

 

For å søke retur hos oss gjør du følgende:

 

Logg deg inn på vår side med ditt brukernavn.

Under "Min Konto" på høyre side finner du en knapp hvor det står retur.

Velg "Søk om retur", velg riktig faktura og produkt.

Herfra følger du instruksjonene som gies for produktet du har valgt

 

Dersom produktet skal sendes til Netshop, vil du få et RMA nummer av oss når vi har godkjent din retursøknad (dette skal du få neste arbeidsdag)

Når du sender inn din retur, merk pakken med RMA nummeret du har fått.

 

Er produktet nyere enn 30 dager, får du første prioritet på returen.

Merk derfor esken med DOA (Dead On Arrival)

 

For produkter som er over 30 dager gamle, vil vi alltid forsøke å reparere eller omlevere et produkt før vi erstatter med et nytt produkt.

Dersom vi ikke har det samme produktet på lager eller kan bestilles, vil vi erstatte med et likeverdig, tilsvarende produkt.

Har du spesielle ønsker kan dette skrives sammen med feilmeldingen når du søker om retur.

 

Vennlig hilsen

*kundebehandler*

Netshop – Retur

 

Hei.

 

Har søkt om retur for en stund siden. Men når jeg prøver å trykke på "sjekk returstatus" så står følgende : "Sesjonen har utløpt. Trykk her for å logge inn på ny ".

Dette skjer da selv etterpå jeg har trykt for å logge inn på nytt.

 

Hilsen

*meg*

 

10 april:

 

Hei

 

Da har jeg registrert et returnummer for deg, dette er: RMAID 14201

 

Merk at dette nummeret IKKE er en godkjenning for selve reklamasjonen, men et referansenummer hos oss slik at vi har kontroll på din vare.

 

Vi gjør oppmerksom på at i forbindelse med reklamasjon, vil vi ta fullt betalt for feilsøking og testing dersom reklamasjonen ikke blir godkjent. Dvs: 600,- per time + frakt.

Vi er pliktig til å opplyse om dette.

 

med vennlig hilsen

*kundebehandler*

Netshop

 

Hei.

 

Skal pcen sendes til Søndre Kullerød 6, 3241 Sandefjord `?

 

Hilsen

*meg*

 

11 april:

 

Hei

 

Det skal den. Merk pakken med nummeret utenpå så blir den meldt rett inn i systemet.

 

14 april:

 

Pcen ble levert på postkontoret i dag så den burde være der iløpet av uken.

 

Hilsen

*meg*

 

28 april:

 

Hei.

 

Har dere mottatt pcen ? Og bruker dere normalt lang tid på å få sjekket en pc ?

 

Hilsen

*meg*

 

 

Hei

 

Jeg har kikket på PC-en din i dag, men pga. sykdom måtte jeg legge den tilbake.

 

Så langt jeg fikk testet den, fikk jeg faktisk bilde og startet windows på den ved å bytte til en annen type minnebrikke. Men den fikk også da svart skjerm i ca 2 av 3 oppstarter.

 

Tok også ut HDD/CD-Rom og byttet CPU uten at det hjalp.

 

Så ser ut som vi må åpne hele maskinen for å finne ut av hva feilen kan være.

 

Jeg håper å få fortsatt på den i morgen, og gitt deg ny tilbakemelding.

 

 

13 mai:

vel, har det skjedd noe nytt?

 

Hilsen

*meg*

 

2 juni:

 

Føler at jeg gjentar meg selv, men har det skjedd noe nytt?

 

Vil forresten ikke kunne svare på mail iløpet av den neste måneden, ikke at jeg regner med å få noe.

 

Hilsen

*meg*

 

14 juni:

 

tok litt feil når jeg sa at jeg ikke kunne svare på noe denne måneden. Men har det skjedd noe nytt?

 

Hilsen

*meg*

 

 

Har altså ikke hørt noe siden 28 april, lurer jo nesten på hvor syk han var.

Ringte dem en gang i starten uten at det gikk noen vei. Antar jeg må ringe dem på nytt selv om jeg foretrekker å ha alt skriftlig.

 

Er klar over at det er en relativt gammel pc men den fugerte fint før den ikke ville slå seg på. Og med mindre det har skjedd noe nytt tenker jeg fortsatt 5 års reklamasjon på bærbare pcer. Det verste er vel uansett at de ikke lengre svarer.

Blir det forbrukerrådet neste da ?

Endret av Cotul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, har nå snakket med dem. Kan vel si det var å kaste bort 20 min av livet.

 

Først fikk jeg tilbud om å kjøpe en pc for 4000 kr. Deretter sa de at de måtte sjekke etter fabrikk feil eller fuktskader og ta det videre der ifra. Lurer jo på hva de har gjort med pcen mens den har vært hos dem.

Lenke til kommentar

Om det er fabrikkfeil, og de får konstatert det, så kan du si at du da hever kjøpet umiddelbart siden avhjelp ikke er utført innen rimelig tid.

 

At de ikke har sett på pcen din på 7 uker er rett og slett ikke holdbart. Ring de igjen, og si at du ønsker heving umiddelbart de har funnet ut at det er fabrikkasjonsfeil på pcen din.

Lenke til kommentar

Rett som Alastor sier. Du har krav på heving av kjøpet dersom de ikke finner noen skader du selv er skyld i. Hadde det vært snakk om at du skadet den selv burde de uansett ha funnet det ut. Nå har det gått så lang tid at de ikke kan holde på den lengere. Det du da skal kreve er å få hevet hele kjøpssummen. Hvis de ønsker å trekke fra et bruksfradrag, så sier du at du da skal ha renter på kjøpssummen fra den dagen du kjøpte maskinen. Disse rentene spiser mer eller mindre opp bruksfradraget.

 

Stå på krava, og ikke godta noe annet. Du har alle rettigheter på din side.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor han skal vente på å se om det er fabrikasjonsfeil. Her har ikke avhjelp skjedd innen forventet tid, altså har han krav på å heve kjøpet.

 

Jeg synes faktisk at forbrukerkjøpsloven ikke fungerer så veldig godt i Norge som man skulle forvente. Alle skryter/klager over at loven er verdens beste for forbrukerne. Men siden den i realiteten blir underminert av butikker som Netshop hele tiden og forbrukerne i praksis har mye dårligere rettigheter enn det intensjonen i loven var.

Lenke til kommentar

Problemet er; HVA er forventet tid? Hvilket tidsrom har han blitt lovt ? Loven sier rimelig tid, noe som kan defineres til man blir grønn og pc er på vei tilbake. 7 uker er desverre ikke unormalt lang tid i forhold til mange sånne saker nå for tiden, det som er mest kritikkverdig er at Netshop ikke svarer.

 

Jeg synes forbrukerkjøpsloven fungerer greit for de fleste, så lenge den blir fulgt. Problemet er vel bare at man ofte forventer veldig mye. (ja, jeg har kanskje litt for mye erfaring fra forhandlers side til å være nøytral, men loven er ikke dårlig)

 

Bruksfradrag (grovt regnet):

Når denne PCen ble kjøpt kostet den ca 14500 (har samme selv)

Med levetiden på 5 år, vil man etter 3.5 år trekke fra over 60%, men vi bruker 60 i eksempelet.

60% av 14500 er 8700, da har man igjen 5800,-

Forsinkelsesrente fra kjøpsdato er 5408, noe som gir den nette sum av 11208,-.

Jeg trodde forsinkelsesrenten gjelder kun i den perioden man er uten pc, men lar tvilen komme kunde tilgode.

11208,- er veldig godt betalt for en 1557GLS, så min er herved til salgs ;) (5800 er fortsatt godt betalt i disse teknotider)

Endret av efjeldse
Lenke til kommentar
Bruksfradrag (grovt regnet):

Når denne PCen ble kjøpt kostet den ca 14500 (har samme selv)

Med levetiden på 5 år, vil man etter 3.5 år trekke fra over 60%, men vi bruker 60 i eksempelet.

60% av 14500 er 8700, da har man igjen 5800,-

Forsinkelsesrente fra kjøpsdato er 5408, noe som gir den nette sum av 11208,-.

Jeg trodde forsinkelsesrenten gjelder kun i den perioden man er uten pc, men lar tvilen komme kunde tilgode.

11208,- er veldig godt betalt for en 1557GLS, så min er herved til salgs ;) (5800 er fortsatt godt betalt i disse teknotider)

 

Varens forventede levetid er ikke det samme som reklamasjonsfristens lengde eller når varen blir udatert. Det er en objektiv fastsettelse på hvor lenge en gjenstand skal ideelt sett leve.

Lenke til kommentar

5 års reklamasjonsfrist på en laptop blir kun kranglet på i de tilfellene en butikk ikke har en leverandør å få dekket kostnadene fra.

 

Netshop har gjentatte ganger gjort det klart at de mener det er 5 års reklamasjonsfrist på laptoper. De har også gjentatte ganger gjort det klart at de mener alt over en måned på behandling av reklamasjon og utbedring av feil er urimelig. Men da har det jo så klart vært i tilfeller hvor de ikke er nødt til å ta kostnadene rundt en sak selv.

Lenke til kommentar

Ah, så de hadde ikke mistet all forstand allikevel :p

 

Jeg vet jeg har sett en oversikt over dette en gang i tiden som viste hvor mye man kunne trekke fra per år som bruksfradrag. Får ikke sett etter den igjen før jeg kommer meg på jobb på mandag.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

vel, et par nye ting har skjedd i saken.

 

Ringte dem 17.06.08 Jeg fikk da tilbud om å kjøpe en ny bærbar for 4000 kr.

Da jeg takket nei til tilbudet deres sa de at de måtte sjekke om bærbaren hadde fått fuktskader.

 

I dag. 21.07.08 ringte jeg dem og fikk høre at han som hadde saken var på ferie så jeg må ringe igjen til neste måned.

 

 

Begynner å bli rimelig lei nå.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte i en post i går, så mener jeg å ha lest en plass at man ikke kan skylde på ferieavvikling. Ring og krev en løsning.

 

De har rett til å sjekke for fuktskade, men det har de jo hatt veldig god tid til nå. Kjenner ikke igjen netshop sin service i denne saken, jeg har kun gode erfaringer med butikken.

Lenke til kommentar

Skriv et brev hvor du hever kjøpet umiddelbart, og ber pengene overføres til kontonr xxx.

 

Noe sånt som dette:

 

Viser til reklamasjon med servicenr xxx.

 

<full igjennomgang av innleveringsdatoer, tidspunkter du har vært i kontakt osv>

 

På bakgrunn av dette anser jeg ikke avhjelp utført innen rimelig tid, og det er heller ingen utsikter til å få avhjelp innen rimelig tid basert på svar gitt da jeg kontaktet dere sist.

 

Jeg hever dermed kjøpet umiddelbart, og ber pengene settes inn på konto xxx. Dette med hjemmel i forbrukerkjøpsloven § 30, 31 og 32:

 

"Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. "

 

Ber om bekreftelse pr mail når heving er igjennomført.

 

mvh

xxx

 

Send dette til de på epost. Evt i brevpost om du ønsker det. Ikke legg ut noe som helst mulighet for diskusjon, 3 måneder på service ER for lang tid, uansett ferie og redusert kapasitet.

Lenke til kommentar
vel, et par nye ting har skjedd i saken.

 

Ringte dem 17.06.08 Jeg fikk da tilbud om å kjøpe en ny bærbar for 4000 kr.

Da jeg takket nei til tilbudet deres sa de at de måtte sjekke om bærbaren hadde fått fuktskader.

 

I dag. 21.07.08 ringte jeg dem og fikk høre at han som hadde saken var på ferie så jeg må ringe igjen til neste måned.

 

 

Begynner å bli rimelig lei nå.

 

Jeg forstår din frustrasjon. Gjør som alle anbefaler deg, krev heving! Regner med at det skal et rimelig godt tilbud før du handler hos Netshop igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...