Gå til innhold

[Løst]Reklamasjon på bærbar mot netshop. Har ikke hørt noe siden 28 april.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, du har jo krav på det? Ny pc betyr at du får en ny pc med tilsvarende spesifikasjoner som den forrige. Heving av kjøp betyr pengene igjen, kanskje minus bruksfradrag men isåfall pluss renter fra kjøpsdato. Så du får igjen en stor sum, du kan bruke på en langt bedre PC.

 

Gjør som jeg sa her:

 

Skriv et brev hvor du hever kjøpet umiddelbart, og ber pengene overføres til kontonr xxx.

 

Noe sånt som dette:

 

Viser til reklamasjon med servicenr xxx.

 

<full igjennomgang av innleveringsdatoer, tidspunkter du har vært i kontakt osv>

 

På bakgrunn av dette anser jeg ikke avhjelp utført innen rimelig tid, og det er heller ingen utsikter til å få avhjelp innen rimelig tid basert på svar gitt da jeg kontaktet dere sist.

 

Jeg hever dermed kjøpet umiddelbart, og ber pengene settes inn på konto xxx. Dette med hjemmel i forbrukerkjøpsloven § 30, 31 og 32:

 

"Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. "

 

Ber om bekreftelse pr mail når heving er igjennomført.

 

mvh

xxx

 

Send dette til de på epost. Evt i brevpost om du ønsker det. Ikke legg ut noe som helst mulighet for diskusjon, 3 måneder på service ER for lang tid, uansett ferie og redusert kapasitet.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Så du mener at jeg burde kreve å få penger tilbake istedenfor ny pc ?

Definitivt. En ny PC til en pris av rundt 4000 vil være god nok for å holde seg innenfor loven når de tilbyr erstatningsmaskin. Du vil få en mye bedre deal ut av det om du hever kjøpet, og du kan slippe å ha noe mer med Netshop og gjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Viktig at du presiserte at omlevering til NY pc er akkurat det samme som reparasjon, at det går under det samme, og at de har brukt for lang tid på å gjøre alt dette her, derfor har du krav på heving i følge norsk forbrukerkjøpslov.

 

IGJEN: Reparasjon og ny pc er sidestillt som "avhjelpsforsøk" i forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Vel sendte nå en mail hvor jeg krever heving. Får se om de godtar det uten noe mer tull.

Som Alastor sier så har de med god margin oversteget sin rett til å reparere eller foreta ombyttte. Du kan med loven i ryggen kreve at de hever kjøpet. Det vil som det blir påpekt her en langt gunstigere deal for deg enn om du får en maskin med tilsvarende spesifikasjoner. Du har krav på tilnærmet kjøpsum tilbake. Forsinkelsesrente utgjør omtrent det samme som bruksfradrag om de skulle kreve deg for det.

 

Ikke godkjenn noe mindre.

 

Hilsen en som jobber i bransjen..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Du har krav på tilnærmet kjøpsum tilbake. Forsinkelsesrente utgjør omtrent det samme som bruksfradrag om de skulle kreve deg for det.

 

Bare for å hive inn en kommentar på dette:

Jeg var borti en sak med heving av kjøp senest idag. Kunde hadde da en tv som var 2.5 år gammel. Vi ringte forbrukerrådet for å få dette riktig (på eget initiativ, ville prøve deres metode). Kunde kostet 10k ny, etter omregning med forbrukerrådet på tråden ble det ~5600. Så å si at forsinkelsesrente utgjør omtrent det samme blir å ta i. Understreker en gang til at jeg brukte forbrukerrådets regnestykke, og rundet av oppover.

Lenke til kommentar

Det beviser vel bare nok en gang at Forbrukervillederne ikke er helt med. Denne gangen gikk saksbehandleren du traff på heldigvis for dere i butikkens favør. Det skjer jo ikke så ofte.

 

Hvis vi er brutale, sier vi at en TV til 10000 kroner har 5 års levetid. Avskrivningen på verdi vil dermed være 5000, altså at kunden skal ha 5000 pluss renter.

 

Renter for 2,5 år utgjør 2 695.

 

Kunden skulle altså hatt 7695 som minimum. Og det er om man bruker ren avskrivning av verdi over en periode jeg ville si er kortere enn hva en bør fovente at en TV skal holde.

Lenke til kommentar

Overraskende nok har jeg ikke hørt et pip fra Netshop siden jeg krevde heving. Har sendt 3 mail denne uken for å høre om de har en reaksjon, men får ikke noe svar. Så må vel ty til telefonen igjen, selv om jeg foretrekker å ha ting skriftlig.

 

Kanskje litt galt å kreve svar etter en uke nå. Men ettersom saken har vart et halv år synes jeg saken burde ha en viss prioritet.

 

edit: etter å ha ringt fikk jeg vite at hver gang jeg sendte mail kom jeg bakerst i køen, naturlig nok egentlig. Men han skulle ta opp med sjefen sin angående hevingen.

Endret av Cotul
Lenke til kommentar

Har nå ringt dem hver dag denne uken. Har hver dag fått høre at kundebehandleren som har saken min skal snakke med sjefen sin for så å ringe meg.

 

I dag har jeg ringt 3 ganger men får bare høre at kundebehandleren jeg må snakke med er opptatt med et eller annet hver gang.

 

På toppen av det hele har jeg i dag fått en ordrebekreftelse fra netshop på en laptop. Altså de prøver å sende meg en laptop jeg ikke vil ha og ignorerer meg bare.

 

Hva skal jeg gjøre når bærbaren da kommer frem? burde jeg hente den eller bare la den ligge hos posten?

 

Er håpløst å prate med netshop så tenker at jeg skal sende en klage videre til forbrukerrådet nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...