Gå til innhold

Test: Gigabyte Radeon HD 3870 OC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er forsåvidt enig, er lite interessert i å lese om overklokkede kort. På den annen side har vel hw.no testet et hd370 referansekort tidligere. Har et Sappphire hd3870 kort selv og opplever ikke at at viften går på full guffe hele tiden, så det varierer sikkert litt. Kjøpte nettopp kortet pga. lavt støynivå. Lest dog at noen kort har det problemet som artikkelen beskriver. Er forøvrig meget fornøyd med bildekvaliteten og ytelsen er helt ok (har en AMD64 X2 4400+).

Lenke til kommentar

Et par feil i artikkelen:

 

"Vi er helt overbevist av Gigabyte Radeon HD 3870 OC. (...) Grunnen til at vi ikke her helt overbevist denne gangen..."

 

"Så runder vi av med World in Conflict. Igjen ser vi at Radeon-kortet går på en liten smell, men som vanlig med Radeon-kort er ikke tapet så stort når man skrur på AA og AF." Skulle vel vært når man skrur av AA og AF?

 

Ellers bra test!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Greit test.

Strømforbruk/Video-ytelse/pris er grunnene til at jeg gjerne velger ATI for tiden. :thumbup:

Som benchmarkh*** er jeg mindre opptatt av spillytelse, og HD38n0 gjør det rimelig greit i 3DM05/06. Ikke minst i XFire-oppsett.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Vell, støyen fra dette kortet er ikke så vanskelig å se hvor det hele kommer fra.

I kampen om å lage billigere og billigere kort så har de kuttet ut 4 pins viftestyrings kontakten for den billigere og klassikeren som har vært brukt siden TNT dagene men som med dagens vifter og GPU'er betyr mye støy.

Tror ASUS fortsatt produserer sine kort med den gamle og gode viftestyringen, har ihvertfall det på mine 2 3850 kort fra Sapphire og jeg kunne ikke levd uten ser jeg nå i allefall.

Lenke til kommentar
Støynivået kan du selv justere ved å endre på den automatiske viftekontrollen på kortet. Veldig enkelt med RivaTuner!

Latterlig å trekke ned på et kort for støy.

 

Ikke dette kortet... Det har bare 2 pinns kontakt.

Med andre ord du kan IKKE justere vifte hastigheten uten å klippe av kabelen og lodde dit en variabel motstand for å så stille manuellt.

Hadde det hatt 4 pinns slik som de 100% referanse baserte kortene har så har ikke det å bruke RivaTuner vært noe problem.

Lenke til kommentar
Det har jeg vanskelig for å tro. Du trenger bare tre ledninger om du skal lese av RPM. Noe automatisk viftekontroll ikke gjør! Den ser på temperaturen på brikken og regulerer volten deretter.

 

Sjekk ATi Radeon HD 38xx tråden da vell.

Har vært en del som har gått på en kraftig smell der med disse "Billig" 3870 kortene og har hatt samme problem.

De har klippet bort en god del ekstra utstyr på disse kortene som lanseres nå for å presse prisene ned.

Ergo har viftestyringen forlatt kortet for da sparer de noen kroner per kort de produserer.

Lenke til kommentar

Hvis man skal teste et billig "overklokket" HD3870, er det ikke da naturlig å teste mot andre 3870-kort eller andre kort i samme prisklasse, istedenfor å teste mot Nvidia's toppmodeller som koster det flerdobbelte?

 

Denne testen opplever jeg som ren ATI-trashing

 

Edit@icc: Helt enig, dette stinker av Nvidia-dollar

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Hvorfor sammenligner dere med 9800 GTX? Den koster jo 800 kroner mer...

 

Hva med å teste kortet opp mot noen tester og spill som nvidia ikke har kjøpt og betalt firma for å utvikle og optimalisere i nvidias egne labber?

 

Enig. Men så er jo de spillene det er best å benchmarke med i "The Way It's Meant To Be Played".

Lenke til kommentar
Kan godt være, men vet hvertfall at noen 38xx kort fra ASUS har viftestyring.

 

ASUS er en av de som fortsatt bygger etter referanse designet (Altså ikke kjøleren men resten av kortet) ergo så har de ennå ikke plukket bort viftestyringen slik som mange andre har gjort sånn som PowerColor, er ikke helt sikker men jeg tror Sapphire også har gjort det, de har i allefall gått over til dårligere kjølere på sine 3870 kort.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

jeg fikk også en sånn følelse av at dette ikke var en rettferdig test ,men pris er ikke alt, denne testen viser bare hva som er best i spillytelse, og det dyrere nvidiakortet gruser ati. men det billigere ati kortet er bedre på video, så du må vel velge mellom merkene for å finne det som passer deg.

skulle likt om det var med flere ati kort i testen siden minneytelsen på dette kortet var lavere enn normalt. selv mitt 3850 agp kort har kjappere ram en det gigabyte kortet. overklokket kort med underklokket ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...