Gå til innhold

Spillskjerm fra Eizo


Anbefalte innlegg

Om alle må spille på 60hz og sync on, så blir det likt for alle. På tide å pensjonere gamle crt skjermer som gir fordeler i spill på enkelte hz.

 

Det er mye så hull og feil i den tankegangen der at det skal seg godt gjøre å komme med en komplett liste.

 

Jeg ser på noen av dine tidligere poster at du har eller har hatt en kommune jobb og hevet en del gamle crt skjermer. Det har jeg også gjort, blitt en del TG'rs verdt av skjermer.

 

Ok, for det første er ikke alle mennesker like? Det blir ikke dermed likt for alle uansett,

iogmed at for å få det til, måtte vi hatt en skjerm som var i stand til å tilpasse seg den individuelle bruker, og den måtte vært koblet i ett globalt nettverk. Dette for at alle

skal til enhver tid få samme responstid levert ifølge hvor lys/mørkt bilde, og det skal til latterlig mye nitidig arbeid og kalkulasjoner for at alle skal få det likt.

 

Hvorfor det? Jo på bakgrunn av hvordan en lcd skjerm fungerer mtp responstid.

 

Alle skjermer måtte også hatt likt input lag, samme farge, være tilknyttet samme type kabel, ha like jevn strøm tilgang, vært av samme størrelse (for å gjøre det lettere å kalkulere at alle får lik responstid på panelet).

 

Det lar seg IKKE gjøre med andre ord, så jeg skal stoppe meg selv ifra å strekke den strikken lengre.

 

120hz lcd tv'r er i og forseg ute, det benyttes da liksom, bilde,svart tomt bilde, bilde, etc, altså hvert andre bilde er tomt, og dette gir påståelig en effekt av 120hz.

 

Om sony får det til, blkir det kanskje mulig å sitte på 200hz+, ca 5mm tykke oled skjermer til neste år, men vi får se.

 

Sync on er forsåvidt en utrolig dårlig ide, og forårsaker en rekke merkelige problemer, som i f.eks økt systemressurs responstid (målbar), enkelte mus/tastatur med el uten drivere, oppfører seg merkelige, under noen spill f.eks. Alt ettersom.

 

Det er i det hele tatt en veldig dårlig ide å begrense noe som helst som har med responstid å gjøre, om det er meningen man skal bruke systemet.

 

Det er de som synes det er bedre å ha det på, fordi skjermen deres flimrer.

Som oftest begynner hvermansen å ta problemløsningen i feil ende. Sukk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om sony får det til, blkir det kanskje mulig å sitte på 200hz+, ca 5mm tykke oled skjermer til neste år, men vi får se.

:dribble:

 

Og det blir sikkert pen pris på de også...

 

Sync on er forsåvidt en utrolig dårlig ide, og forårsaker en rekke merkelige problemer, som i f.eks økt systemressurs responstid (målbar), enkelte mus/tastatur med el uten drivere, oppfører seg merkelige, under noen spill f.eks. Alt ettersom.

Dette var nytt for meg. Var klar over kraftig reduksjon i fps, men alt det andre... Kan sync feks gi "timing-feil" i spill?

Lenke til kommentar
:dribble:

Og det blir sikkert pen pris på de også...

Dette var nytt for meg. Var klar over kraftig reduksjon i fps, men alt det andre... Kan sync feks gi "timing-feil" i spill?

 

Prisen du betaler ved å ha synkronisert bilde, er jo at den lokale grafikken som din maskin rendrer for deg går glatt, men i spill på nett, og også i spill som har mulighet for høyere fps enn 60/75 (lcd hz) blir satt på standby til det er klart lokalt hos din maskin.

Triple buffering som er ment å brukes i sammenheng med synkronisert bilde, øker videre responstiden.

 

Si spillet rendres i 60fps for å være grei, og du har triple buffering aktivert

så snakker vi om 18ms til 25ms *ekstra* ventetid på IKKE bare hva som vises på skjermen,

men også på hvordan nettverkstrafikken kan gå. Det er i det hele VELDIG komplisert, og ett stort regnestykke, iom. i en internett spill prosess er det så mange ting som skjer samtidig og det er langt ifra FPS spill vi snakker om, det er jo egentlig en brøkddel snart med spill som a.o.c., w.o.w., osv.

 

Jeg spiller ofte på servere i usa, med ping på 120 til 140, og jeg merker stor forskjell på når jeg spiller med OS som er tweaket slik jeg vil ha det til standard windows uten noen

forandringer, så det er heldigvis mye man kan gjøre.

 

Jeg synes det var svært interessant det John Carmack sa om Quake Live om hvordan han ville inngå ett samarbeid med folk ifra Mac siden, ie Apple, om responstid internt i datamaskin, for å kunne lage så responsivt spill ifra grunnen av.

Lenke til kommentar
120hz lcd tv'r er i og forseg ute, det benyttes da liksom, bilde,svart tomt bilde, bilde, etc, altså hvert andre bilde er tomt, og dette gir påståelig en effekt av 120hz.

 

Om sony får det til, blkir det kanskje mulig å sitte på 200hz+, ca 5mm tykke oled skjermer til neste år, men vi får se.

"120Hz" LCD-tver benytter seg i beste fall av motion-kompensert interpolering for å "gjette" mellomliggende delbilder (de aksepterer bare 50fps/60fps som input), slik at bevegelser ikke skal oppfattes som rykkete på et konstant belyst flatpanel.

 

http://reviews.cnet.com/4520-6449_7-6792632-1.html

 

KDL-40J5000_004.jpg

 

Merk at slik prosessering i seg selv normalt innfører en betydelig forsinkelse, siden inn-frame 0/60 og 1/60 begge må være tilgjengelig før ut-frame 1/120 kan produseres.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Knutinh : Jeg synes det er synd at produsenter lanserer teknologi som 120hz, også er det reelt sett ikke det. Skulle ikke vært lovlig å holde på slik.

Det som er litt merkelig er at det de faktisk gjør med motion-kompensering, jo burde være mer avansert (mer prosessorkrevende) enn å ta et ekte 120Hz signal som input. Det burde da ikke være så vanskelig å modifisere et slikt produkt til å ta 120Hz inn? Problemet er kanskje at folk som er i markedet for slike TV'er bryr seg lite om 120Hz kobling til PC-en...

Lenke til kommentar
Knutinh : Jeg synes det er synd at produsenter lanserer teknologi som 120hz, også er det reelt sett ikke det. Skulle ikke vært lovlig å holde på slik.

Det som er litt merkelig er at det de faktisk gjør med motion-kompensering, jo burde være mer avansert (mer prosessorkrevende) enn å ta et ekte 120Hz signal som input. Det burde da ikke være så vanskelig å modifisere et slikt produkt til å ta 120Hz inn? Problemet er kanskje at folk som er i markedet for slike TV'er bryr seg lite om 120Hz kobling til PC-en...

1. Så godt som ingen videokilder støtter mer enn 60fps (unntak er evt PC brukt til spilling)

 

2. HDMI og andre interfacer har begrenset båndbredde.

 

Men jeg er enig, det hadde vært mye mer spennende med et display med 120fps input, enn et som kan utføre all verdens interpolering.

 

-k

Lenke til kommentar
Har den pivot? :p

 

Du skriver veldig korte poster, hvilken skjerm tenker du på?

De fleste bra 24" har pivot.

 

Tenker på Eizo HD2452W. :)

 

Trodde det var innlysende skjønner du. :)

 

Det er ikke så mange skjermer fra Eizo som har Pivot-funksjonen. I alle fall ikke av det jeg har erfart. :(

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...