Gå til innhold

Test: Garmin Nüvi 250w


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
har denne selv og er rimelig fornøyd :p men de fulgte med en gammel oppdatering på min (2006) og når garmin skal ha ca.600kr for ny oppdatering er det nesten ikke verdt det.

Akkurat dette har irritert meg også. Det er flere av fabrikantene som holder på slik. Dårlige greier.

 

Når du kjøper en ny GPS burde det følge med 1 gratis oppdatering av kart sånn at litt eldre modeller får oppdatert kartet til stemme med det øyeblikket du kjøpte den (og ikke når den ble produsert).

Lenke til kommentar

Vel, alt er fint, men hva med oppdateringer av kart?

Jeg mener - i Oslo alene endres veiene hver dag og non stop!

Bilnavigasjon bør selges med mulighet for ofte, raske og lett utførbare oppdateringer, og ikke bare fra TomTom, men alle resten...

Endret av SandWaves
Lenke til kommentar
Følger det virkelig med 2006 kart på en GPS som blir solgt i 2008? Og så må man betale mange hundre kroner for og oppdatere det helt nye produktet en nettopp har kjøpt?...

 

Er det rart folk piratkopierer. Seriøst.

Jeg kjøpte den da jeg var på telttur i Sverige, midten av 2007

 

har denne selv og er rimelig fornøyd :p men de fulgte med en gammel oppdatering på min (2006) og når garmin skal ha ca.600kr for ny oppdatering er det nesten ikke verdt det.

Akkurat dette har irritert meg også. Det er flere av fabrikantene som holder på slik. Dårlige greier.

 

Når du kjøper en ny GPS burde det følge med 1 gratis oppdatering av kart sånn at litt eldre modeller får oppdatert kartet til stemme med det øyeblikket du kjøpte den (og ikke når den ble produsert).

Enig!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg reagerte også på at dette ble fremstilt som en Ny GPS fra Garmin.

Dette er nok heller en utgående modell, uten at det er noe galt i det.

 

Ser det nevnes at kart er fra 2006, det er jo nettopp fordi dette er en "gammel" GPS. Artikkelen til Amobil kan gi et inntrykk av at dette er en ny GPS (altså en ny modell som har kommet ganske nylig).

 

En må også huske å bruke hodet og følge veiskilting. Det er ikke alldig GPSen leder deg på helt riktig vei. Har selv erfart (ny Garmin toppmodell) at det gis noen litt ulogiske veiruter av og til, men en kommer fram til slutt (og det er jo poenget). -En kan også bli dirigert til å kjøre inn på en vanlig privat eiendom når en skal til en paralellvei bak denne eiendommen (og det har aldri vært noen fysisk vei igjennom denne eiendommen. -Ja GPSen står i bilmodus).

Har ikke egen GPS ennå, det frister litt å ha en. -Men de få gangene jeg er i utlandet med bil, har vanlig kart og veiskilt fungert veldig fint. En får jo en del papirkart for 1500 kr, og ofte så er mange papirkart gratis...

 

Størst gevinst med GPS får man nok i store byer man er helt ukjent i, hvor det også er mye enveiskjørte gater. Dette krever selvsagt at GPSen er oppdatert best mulig på kart (med enveiskjøringer m.m.).

 

Det med at 12 volt tilkoblingen ikke er integret i selve holdereren er litt dårlig, for det er sjeldent noen god ide å la GPSen stå fremme i bilruta på ulike parkeingsplasser til visse tider av døgnet. Så en må beregne å ta bort GPSen flere ganger, og da kan fort det med å koble i ledning føles litt unødvendig (fordi dette fint kunne vært i sokkelen, slik Garmins høyere modeller har).

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Denne navigasjoenen er bra :) kjøpte den til pappa til bursdag ,, lagt inn alt mulig stæsj jeg kunne finne på nettet, 20000 fotobokser, masse interesse punkter ,, eneste er i rundkjøringer ,, når man skal rett frem , sier den 2're til høyere, men men,,

 

 

legg inn nyeste firmwire, så er den konge

Lenke til kommentar
Når Nüvi 250w er noen hundrelapper billigere og fungerer vel så bra til ren navigering, blir allikevel Nüvi 250w vårt førstevalg i denne klassen.

Prisforskjellen på billigste Garmin 250W og Tomtom ONE er på hele 9 kr ihht billigste alternativer på prisguiden (da har riktignok Tomtom kun med skandinavia kart - men såfremt turen ikke går nedover Europa denne sommeren kan det vel kanskje være verdt pengene å oppdatere kartene rett før man skal ut på tur). Både 250W og ONE befinner seg blandt de beste når man tenker på funksjonalitet selv om begge har vært på markedet en god stund. Personlig foretrekker jeg Tomtom til bilkjøring(ja jeg har flere ifra begge merker), men hvis man først har kjøpt en Garmin kan det være verdt å merke seg at det er mulig å benytte andre kartbåde Bluechart og Topo (sjø og "friluft") - det finnes et godt utvalg GRATIS kart på http://garminmapsearch.com/(Men vær klar over at de på ingen måte kan erstatte en kartplotter e.l. og at kvaliteten på kartene også varierer veldig - slik at man bør ha både god tid og interesse/nytte hvis man har tenkt å prøve dette).

 

Når det gjelder kartoppdateringer ligger vel Tomtom endel steg foran Garmini - riktignok kommer det nok til å komme "oppdateringer" også der i gården fremover - men alle som har sjekket ut mapshare vet jo at det ihvertfall er starten av løsningen på dette problemet (selv om det fortsatt er endel igjen - så har jeg faktisk allerede lagt merke til andres endringer samt at jeg ser at mine endringer har blitt "sendt videre" til andre enheter også).

Lenke til kommentar
har denne selv og er rimelig fornøyd :p men de fulgte med en gammel oppdatering på min (2006) og når garmin skal ha ca.600kr for ny oppdatering er det nesten ikke verdt det.

 

Ellers veldig fornøyd :thumbs:

 

Kjøpte nettopp denne fra Komplett (i påsken), registrerte meg på my.garmin.com, krysset av for at jeg ville ha gratis kart-oppdatering i posten, og fikk cd med 2008-oppdatering for to dager siden...

 

Funker fint, selv om den av og til har problemer med å finne satelitter etter kaldstart... I dag tok det ti minutter uten at den fant nok satelitter. Skjønner egentlig ikke hvorfor...

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for tilbakemeldinger!

 

de som lager overskriftene har nok vært litt ivrige, det stemmer at Nüvi 250w ikke er splitter ny, dessverre tar det noen ganger litt tid fra et produkt blir lansert til vi får det inn til test.

 

Skal du sammenligne med TomTom One 3rd Ed. (jeg har også testet denne), må du nesten sammenligne med europaversjonen, som koster et par-tre hundre mer hvis jeg ikke husker feil. Og sammenlignet med skandinaviaversjonen av One, som koster omtrent det samme som 250w, så er 250w-en hakket bedre i mine øyne. Uansett så er begge gode kjøp! :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...