Gå til innhold

R500-serien får 3D i Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis dette kan føre til at jeg i nær fremtid kan få noe annet enn tv- skjerm med flimmer og fargespill fra mediasentermaskinen min, er jo dette gode og spennende nyheter.

Maskinen har et X1800XT kort, som vel er basert på R520 mener jeg å huske. Kjører i og for seg greit Kubuntu på tv fra den, men tv-bilde fra PVR150/X1800XT har ikke fungert i den lave crt oppløsningen på min tv.

Så alle forsøk på å gi Linux alternativene til Vista Mediacenter et lite forsøk har så langt endt tilbake i Vista...

Lenke til kommentar
Hvis dette kan føre til at jeg i nær fremtid kan få noe annet enn tv- skjerm med flimmer og fargespill fra mediasentermaskinen min, er jo dette gode og spennende nyheter.
Jepp, det betyr akkurat det, men det er vanskelig å spå hvor lang tid det tar. Nå leste jeg noe om at AMD/ATI hadde fikset videoavspillingsbug i siste versjon av fglrx, så kan hende nyeste versjon av driveren (f.eks. installert via skriptet Envy) kan løse problemene for deg. Skulle gjerne sett ting gått ennå fortere, men kan i grunnen ikke klage, det er under et år siden AMD begynte å åpne opp, og ser vi på problemene nvidia hadde med Vista kan man lett forstille seg at det er mye jobb å få ting på plass.
Lenke til kommentar

Betyr denne nyheten at jeg har mulighet til å få Compiz-Fusion til å fungere med X1650 pro kortet mitt i Ubuntu før nyttår? Gjør noen tapre forsøk med ubuntu innstallasjon innimellom med noen timers manuell ATI driver innstallasjon etter diverse oppskrifter jeg finner på nett i håp om nettopp det. Den dagen jeg får compiz til å fungere, da med en fungerende "cube-desktop", så kan det motivere til å fortsette å knote med Linux :)

 

Jeg kan ikke påstå jeg enda helt har forståelsen for hva begreper som fglrx, Xgl, AIGLX osv er, men har vel skjønt såpass at dette må støttes for å få cubedesktopen til å fungere. Jeg forstod også noe om at "Composit", som jeg måtte disable i xorg.conf med den driveren, også måtte være påslått for å få cuben til å fungere.

 

Kan noen forklare meg hva "fglrx", "Xgl", "AIGLX" og "Composit" egentlig er for noe? :blush:

Lenke til kommentar
Jepp, det betyr akkurat det, men det er vanskelig å spå hvor lang tid det tar. Nå leste jeg noe om at AMD/ATI hadde fikset videoavspillingsbug i siste versjon av fglrx, så kan hende nyeste versjon av driveren (f.eks. installert via skriptet Envy) kan løse problemene for deg.

Det høres glimrende ut.

Jeg har jo ikke noe hastverk med akkurat dette prosjektet siden denne Vista mediacenter boksen nå fungerer veldig godt. Har heller ingen problemer med å bruke opp tiden jeg setter av til Linux på andre eksperimenter.

Men det var jo dette ønsket om litt mer egenkontroll over saker og ting på mediamaskinen, samt generell nyskjerrighet, som virker litt forlokkende i retning av LinuxMCE ol.

 

 

Skulle gjerne sett ting gått ennå fortere, men kan i grunnen ikke klage, det er under et år siden AMD begynte å åpne opp, og ser vi på problemene nvidia hadde med Vista kan man lett forstille seg at det er mye jobb å få ting på plass.

Ja, det er jeg uvanlig nok helt enig med deg i.

Jeg har jo brukt Vista siden lenge før release, og ironisk nok hadde jeg vanvittig mye tull med akkurat denne mediacenter maskinen min da også. Den gang var den bestykket med et Nvidia 6600GT, og selv en god stund etter Vistas release var den maskinen befengt med mye uregelmessigheter og mangelfulle konfigurasjonsmuligheter i Nvidia- driveren.

Jeg tror vel kanske litt av problemet både da med Vista, og nå med Kubuntu er at mine litt spesielle behov ikke kommer først i køen på bugfix. Vista ble jo flittig betatestet av mange, men jeg tror ikke så veldig mange satte det om som ren mediacentermaskin, og med en stor samlig mediafiler i alle mulige formater. På samme måte er det vel neppe i Kubuntu de med 576 linjers crt skjerm man først og fremst tenker på når drivere skal forbedres. :)

 

Men det kommer seg jo. Vil denne nye driveren altså følge med i den nye U/Kubuntu som snart kommer?

Lenke til kommentar
Vil denne nye driveren altså følge med i den nye U/Kubuntu som snart kommer?
Jeg håper da det, gjennom restricted drivers manager. Den er uansett allerede tilgjengelig via Envy vil jeg tro, han bruker normalt å oppdatere raskt.

 

ziggy, fglrx er AMD/ATI sin proprietære driver til sine grafikkort. XGL og AIGLX er alternative deler av grafikkoden til desktopen din. Fglrx støttet kun XGL tidligere, og det skapte hodebry og prakk for deg og mange andre.

Lenke til kommentar
ziggy, fglrx er AMD/ATI sin proprietære driver til sine grafikkort. XGL og AIGLX er alternative deler av grafikkoden til desktopen din. Fglrx støttet kun XGL tidligere, og det skapte hodebry og prakk for deg og mange andre.

 

Mener jeg innstallerte den siste proprietære ATI driveren da jeg sist prøvde meg for et par uker siden, støtter denne AIGLX? Er det AIGLX som er nøkkelen til å få cube-desktopen til å fungere?

 

Gleder meg til å innstallere Ubuntu 8.04 når den kommer, får håpe det funker mer "out of the box" med den :yes: Lasta forøvrig ned betaen av 8.04, men det er vel ikke noe vits å håpe på at desktopen snurrer av seg selv med den? :ermm:

Lenke til kommentar

Bruker RadeonHD driveren for øyeblikket og den er faktisk veldig stabil, har ikke opplevd problemer av noe slag enda, men den har ikke noen for for hardware akselerasjon på verken 2d eller 3d enda på R500/R600. Løsningen på problemene folk har med grafikkdriveren i linux for tror jeg ligger i utviklingen av open source driveren, det er den eneste måten vi kan få "out of the box" støtte for de aller fleste ATI kortene uten å måtte ty til EnvyNG eller ørten forskjellige mer eller mindre vellykkede guider. Jeg har enda til dags dato ikke fått til å installere de offisielle ATI driverene i Ubuntu 8.04 Beta med de metodene jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
ziggy, fglrx er AMD/ATI sin proprietære driver til sine grafikkort. XGL og AIGLX er alternative deler av grafikkoden til desktopen din. Fglrx støttet kun XGL tidligere, og det skapte hodebry og prakk for deg og mange andre.

 

Mener jeg innstallerte den siste proprietære ATI driveren da jeg sist prøvde meg for et par uker siden, støtter denne AIGLX? Er det AIGLX som er nøkkelen til å få cube-desktopen til å fungere?

 

Gleder meg til å innstallere Ubuntu 8.04 når den kommer, får håpe det funker mer "out of the box" med den :yes: Lasta forøvrig ned betaen av 8.04, men det er vel ikke noe vits å håpe på at desktopen snurrer av seg selv med den? :ermm:

 

Altså. Ubuntu 8.04 kommer vel med en nyere fglrx-driver som støtter AIGLX. Så kan ikke se for meg at det skal være noe vanskelig å sette opp compiz enn det er på en Nvidia maskin... som er automatisk satt opp etter at driverne er installert...

Lenke til kommentar
Altså. Ubuntu 8.04 kommer vel med en nyere fglrx-driver som støtter AIGLX. Så kan ikke se for meg at det skal være noe vanskelig å sette opp compiz enn det er på en Nvidia maskin... som er automatisk satt opp etter at driverne er installert...

 

Gleder meg stort til Linuxversjonen med de fantastiske navna kommer i 8.04 versjon :love:

 

Jeg får preparere maskina jeg har brukt til å teste ut Vista 64 så den er klar for "Hardy Hadon" :!:

Lenke til kommentar

Denne dagen er en merkedag for mitt vedkommende :) ENDELIG har jeg klart å få Desktop Cuben til å fungere i Linux med mitt X1600 Pro :new_woot:

 

Jeg kan takke den herlige betaversjonen av Ubuntu 8.04 for dette :) Er sikkert mulig å få til på de forrige versjonene også, men ikke med mitt kunnskapsnivå innen Linux. Nå gikk det veldig greit. Fra i dag vil linux være hovedoperativsystemet på den ene maskina her :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...