Gå til innhold

GUIDE: Lag ditt eget pinholeobjektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Utrolig kult! Synd jeg får litt lite nytte av det, da planene ganske lenge har lagt på å lage mitt eget steampunk-pinhole kamera.

__________________________________________________________________________

Gøy.

 

Husker jeg laget et tilsvarende pinhole-objektiv på mitt Pentax superA, engang for ca 20 år siden,

ved å stikke en nål gjennom plastdekselet. Det fungerte omtrent like bra.

 

Har lenge hatt lyst til å lage et Camera Obscura, hvor det er mulig å være inni et pinhole kamera.

 

Hva er et steampunk-pinhole kamera?

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, Are, men det hullet du laget til ditt kamera er helt utrolig, sinnsykt dårlig laget. Et pinhole skal være så sirkulært som overhodet mulig, og det hullet du er laget ser ut som en fullmoden pære i mine øyne. Pinhole skal lages med en nål for å få det skikkelig til, og man må være veldig mye mer nøyaktig enn det du har vært i ditt eksempel her. Det er årsaken til at testbildene dine er så sinnsvakt uskarpe, i tillegg til at hullet ikke er optimalisert til bildeformatet.

 

En viss pinhole-ekspert i Vestlandets hovedstad har laget pinholes på bestilling spesialtilpasset forskjellige formater. Jeg har også laget pinholes under hans kyndige veiledning, og selv de første som jeg kastet ble mer sirkulære enn ditt.

 

Uansett så skal du ha takk for en prisverdig artikkel om en glimrende teknikk for de som er trøtt av pixelpeeping. Det er faktisk mulig å få skarpheten helt på topp hvis man lager et skikkelig sirkulært hull, med riktig dimensjon til formatet. Jeg anbefaler de som er raske nok til å melde seg på pinhole-kurs i forbindelse med den internasjonale pinholedagen siste helg i april. Best er kurset i Bergen, der ekspertene lærer deg å lage verdens beste hull.

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, Are, men det hullet du laget til ditt kamera er helt utrolig, sinnsykt dårlig laget.

 

det hullet du er laget ser ut som en fullmoden pære i mine øyne.

 

Jeg går ut i fra at det du baserer dette utsagnet på er bildet av telefonen. Det ser ikke sirkulært ut på grunn av at jeg ikke har holdt kompaktkameraet rett nok da jeg tok bildet, og det er kun ment som en illusjtrasjon på hvordan folk kan enklest mulig sjekke sine egne hull - ikke på hvor sirkulært hullet jeg laget er.

 

Et pinhole skal være så sirkulært som overhodet mulig

 

Helt riktig, og hullet ER sirkulært. Se vedlagte makrobilde. Også her ser det litt mindre sirkulært ut enn det er, på grunn av baklyset som blør ut kanten nede til venstre, men det illustrerer poenget bedre enn bildet i artikkelen.

 

post-29613-1205400666_thumb.png

 

Pinhole skal lages med en nål for å få det skikkelig til, og man må være veldig mye mer nøyaktig enn det du har vært i ditt eksempel her.

 

Dette er helt feil og direkte misvisende. Bruker man nål vil man ikke bare videreføre unøyaktigheter i nålens omkrets, men også puffe godset man lager hull i ut til sidene, heller enn å fjerne det i et sirkulært hull. Bruker man kulepenn-teknikken jeg benytter i artikkelen, vil man videreføre formen på en kule som er laget for å rulle rundt i tuppen på en kulepenn, og som derfor naturlig nok er produsert med langt større nøyaktighet enn en nål som til sitt tiltenkte formål hadde fungert like godt om den var firkantet.

 

Det er årsaken til at testbildene dine er så sinnsvakt uskarpe, i tillegg til at hullet ikke er optimalisert til bildeformatet.

 

Nei, hovedårsaken er nok ditt andre poeng og ikke ditt første, men som jeg skriver i artikkelen er det svært vanskelig å beregne størrelsen på pinholes for å lage dem ideelle for den avstanden man vil bruke dem på. Da er det bedre å forsøke å lage flere av ulik størrelse og så undersøke og måle dem med et hobbymikroskop som mange har liggende hjemme, for så å bruke det beste. Formel for å finne et idealhull finnes på matematikksiden jeg liker til i artikkelen.

 

Det beste pinholet vil nok imidlertid være et som er laserdrillet etter ønske, men slikt koster og er ikke så gøy som å lage sitt eget.

 

Jeg lærte å lage pinholes av en av de store tekniske guruene innen foto i Storbritania, Paul Smith, en fyr som støper sine egne linselementer når han bygger semi-pinholekameraer som han selger. Tross flere år med forsøk har jeg aldri klart å sette ham fast på noe teknisk. Hvis noen har lært deg at man lager de beste pinholene med nål, av alle ting, farer de med vranglære og du burde forlange å få kurspengene tilbake.

Lenke til kommentar

Uhm...I dont get it.

 

Bilde av kirken var jo interesant og ikke minst skarpt. Men resten av testbildene var jo bare ute av fokus bilder. Hva er det som er "greia" med å bruke pinhole? Jeg hadde håpet på et unikt visuelt preg som feks med lomo kamera osv.

 

Så...kan noen forklare hva som er interesant med å gjøre dette? Åpenbart er det noe siden folk gjør det..men jeg fikk ikke noe brennende lyst å teste dette ut fra artikkelen.

 

AIRA

Lenke til kommentar
Kan man ikke oppnå tilsvarende effekt ved å bruke 50mm og minimal blenderåpning? F.eks f/45

 

Med speilreflekskamera kan man nok det, men med pinholeteknikken kan man lage kamera av en skoeske om man ønsker det, eller leke med andre ting, som et kurvet filmplan, og nesten uendelig med andre muligheter.

 

Bildet av Westminster Abbey som jeg bruker i artikkelen, er tatt med et zero Image 4x5" kamera med en bildevinkel som tilsvarer 6,25mm for fullformat, noe som gjør at pinholeeffekten (ekstrem vidvinkel og lysavfall ut fra midten) kommer tydeligere frem. Kjempegøy å drive med.

Lenke til kommentar
Kan man ikke oppnå tilsvarende effekt ved å bruke 50mm og minimal blenderåpning? F.eks f/45

 

Hvordan hadde du tenkt å få til det? Ingen 50mm som er i nærheten av å kunne snurpe inn hullet så mye (1 mm stor lysåpning). I alle fall mig bekjent.

 

En artig artikkel, Atetius. Dette skal jeg se om jeg får testet.

Lenke til kommentar
Kan man ikke oppnå tilsvarende effekt ved å bruke 50mm og minimal blenderåpning? F.eks f/45
Hvordan hadde du tenkt å få til det? Ingen 50mm som er i nærheten av å kunne snurpe inn hullet så mye (1 mm stor lysåpning). I alle fall mig bekjent.

Canon EF-S 18-55mm klarer f/36 på 50mm. (Jeg trodde det var f/45 men tok vist feil). Det vil si 50mm/36 = 1,4 mm lysåpning. Bruker man 18mm får man en lysåpning så liten som 18mm/22 = 0,82mm.

 

Kameraer med færre blender-lameller kan sikkert snurpe det inn ennå mer.

 

Forøvrig prøvde jeg ut pinhole i helga med aluminiumsfolie. Det ble totalt mislykket siden det ble for mye strølys. (Jeg hadde ikke noe lokk å ofre)

Lenke til kommentar

Jeg var nok litt tidlig ute med kritikk når jeg skrev første innlegg, men bildene var jo ganske entydige slik jeg så dem da. Ditt nye bilde viser at det ikke var noe korrekt inntrykk.

 

Jeg er nok ikke helt enig i det med nål, men det er en ekstremt langsom prosess. Først banker man forsiktig. Så pusser man til hullet er tettet igjen. Så begynner man å "skru" nedi hullet med nålen, banker flatt (uten nål), skur igjen, banker flatt osv osv. Det gjentar seg til man har et så perfekt hull som mulig.

 

Bildet ditt fra London er forøvrig av glitrende kvalitet. Det er lettere å lage hull til så store formater, og det er jo kun det jeg har erfaring med. Uansett så viser ditt bilde der at den boksen har et perfekt hull. Jeg tipper du laget det hullet selv, siden de ferdiglagde boksene jeg har sett har hatt langtfra perfekte hull.

 

Uansett er det en flott artikkel, selv om jeg var litt krass tidligere. Hva med å teste Lens In A Cap? Det er riktignok ikke ekte pinhole. Man mister den ekstreme vidvinkeleffekten, blant annet, men det virker som et ok konsept. Koster nesten ingenting heller.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Pinholes ER morsomt. For min del er ikke resultatene fra pinholes på APS-C/35mm-kameraer det mest interessante, men heller muligheten for å lage sitt eget kamera av nesten hva det enn skulle være...

 

To filmruller, en fyrstikkeske, litt teip og en bit av en brusboks, og resultatet blir omtrent sånn (eller bedre):

 

post-25194-1205415238_thumb.jpg

post-25194-1205415255_thumb.jpg

post-25194-1205415263_thumb.jpg

post-25194-1205415248_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hva med å teste Lens In A Cap? Det er riktignok ikke ekte pinhole. Man mister den ekstreme vidvinkeleffekten, blant annet, men det virker som et ok konsept. Koster nesten ingenting heller.

 

Høres absolutt interessant ut, og om du har noen erfaring eller nyttige adresser å bidra med her, så er det bare å sende dem til oss!

 

Hva Pinhole-Day angår, så håper vi som nevnt å få inn noen fine premier til å holde en pinhole-konkurranse. kun hjemmelagde kameraer, men de trenger ikke nødvendigvis være laget med digitalkamera. Håper på masse gode bidrag her!

 

PS! Har forresten også planer om en cyanotypi-guide, med tiden, men jeg vet ikke akkurat når. Må få gravd kjemien frem fra innerst i kjellerboden først.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

En veldig fin artikkel. Jeg gjorde dette selv for et par år siden; men brukte selv aluminium fra en ølboks første gang. Å bruke bladsøker istedet virker som en kjempegod ide. Problemet med det digitale mediet er alltid støv på sensor. Dette kommer ofte veldig til syne hvis ikke sensor er gullende ren. Kvaliteten på bildene synes jeg også ble veldig bra mtp det lille formatet på brikken (35mm?). Hva man velger å bruke for å lage hullet er jo for så vidt irrelevant så lenge hullet blir bra. Her er det snakket om penn og nål; men man kan også bruke kjemi eller laser; dette blir dog noe man gjerne ikke gjør selv; men kvaliteten overgår ofte det man gjør selv :)

 

 

 

Problemet med å bruke dslr mtp pinholefotografering for min del er brennvidden. Jeg synes ofte man får altfor trangt utsnitt med 40++ mm brennvidde på vanlig 35mm format eller crop.

Derfor bruker jeg nå kun mellomformatfilm og har funnet ut at brennvidder fra 15-40 er det som gir de fineste bildene og utsnittene.

 

Men som sagt; å starte med en pinholecap på dslr kan være en glimrende måte å bli kjent med pinholefotografering. Blir man hekta vil man nok uansett over på film etter hvert da man får mye større fleksibilitet.

Lenke til kommentar
En viss pinhole-ekspert i Vestlandets hovedstad har laget pinholes på bestilling spesialtilpasset forskjellige formater. Jeg har også laget pinholes under hans kyndige veiledning, og selv de første som jeg kastet ble mer sirkulære enn ditt.

 

Jeg blir litt matt når jeg leser dette her. Skulle nesten tro at Bergen er sentrum for all pinholefotografering av betydning. Det jeg har sett av bilder fra denne byen er bra; men ikke så mye bedre enn det jeg har sett fra andre kanter av norge eller verden forøvrig at det trenger å kringkastes på denne bombastiske måten. Det finnes utrolig mange flinke folk ute i verden som lager bra saker!

Lenke til kommentar

Jeg var med på pinhole-dagen her i Bergen i 2006 og i 2007. I 2006 lagde jeg et lens cap pinhole, som jeg både brukte med en Nikon F2 og med min Nikon D70. Måten jeg lagde hullet på var å banke litt med en nål til en fikk en bulk i metallplaten og så pusse ned denne med fint sandpapir til det ble et lite hull, altså ikke veldig presist mtp størrelsen på hullet. Legger ved et par bilder for å demonstrere hvordan det ble med F2'en (35mm) og et fra D70'en (1.5crop). Disse bildene blir ikke helt representative på skarphet fra et format til et annet da jeg akkuratt hadde ladet F2'en min med iso 1600 film noen dager før pinhole-dagen. Har også et par bilder tatt med iso 100 film, men disse har jeg ikke scannet ennå. Eneste som er gjort med bildene er en liten kontrastendring (og en liten crop på F2-bildet).

 

F2

 

post-27536-1205501597_thumb.jpg

 

D70

 

post-27536-1205502593_thumb.jpg

Endret av joostein
Lenke til kommentar
Jeg blir litt matt når jeg leser dette her. Skulle nesten tro at Bergen er sentrum for all pinholefotografering av betydning. Det jeg har sett av bilder fra denne byen er bra; men ikke så mye bedre enn det jeg har sett fra andre kanter av norge eller verden forøvrig at det trenger å kringkastes på denne bombastiske måten. Det finnes utrolig mange flinke folk ute i verden som lager bra saker!
Jeg tror kanskje du misforsto hans "bombastiske kringkasting" av fenomenet, da han snakker om at han har gått i lære hos en, og mente at han fikk bedre hull enn hva artikkelforfatter har prestert. Hvilken by læremesteren kommer fra er vel faktisk skremmende irrelevant.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...