Gå til innhold

HD kvaliteter - 1080i og 1080p?


Applebee

Anbefalte innlegg

Hallo igjen!

 

Har laget noen topicer på diskusjon nå og flere skal det nok bli! Anyway, mamma har nå bestemt seg for å kjøpe ny TV noe jeg er overlykkelig for, fordi jeg har bestillt Ps3, og vår TV støtter ikke HD!

 

Så den er HD-ready! Har sett flere TV`er der det står HD-full og HD-ready!

Hva er forksjellen? Vet at det har noe med 1080i og 1080p, og aner ikke hva som er hva!

Så Lurer jeg på om det er veldig mye forskjell fra 1080i og 1080p, altså i kvalitet! Er det noe hver og en vil se ved første øyeblikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kunne få merket "HD-ready" på en tv kreves det blant annet av tv'en kan vise 720 linjer og har en HDMI eller DVI-inngang som støtter DHCP. (kopibeskyttelse for å si det enkelt)

En "Full-HD" tv har alt det en "HD-ready" en har, men i tillegg har den en vesentlig høyere oppløsning. En skjerm med full hd skal kunne vise 1920 x 1080 bildepunkter. (kontra 1366x768 som er en ganske vanlig oppløsning på en HD-ready-skjerm)

 

Forskjellene på 1080i og 1080p er rett og slett to forskjellige måter å vise bildet på.

I = interlaced - P = progressive

I korte trekk vil det si at en skjerm med 1080i vil oppdatere halvparten av de horisontale linjene av gangen. (først 1,3,5.... og så 2,4,6....)

1080p derimot vil oppdatere alle linjene samtidig og er dermed best.

 

Husk at oppløsningen på skjermen gir ingen indikasjon på om tv gir gode eller dårlige bilder. Da teller kontraster, responstiden, digitale prosessoren og slikt mye, mye mer. Hvis du sier litt mer om hva tv'en skal brukes til og en ca. størrelse så er det enklere å komme med anbefalinger til gode modeller. :)

Lenke til kommentar

 

For å kunne få merket "HD-ready" på en tv kreves det blant annet av tv'en kan vise 720 linjer og har en HDMI eller DVI-inngang som støtter DHCP. (kopibeskyttelse for å si det enkelt)

En "Full-HD" tv har alt det en "HD-ready" en har, men i tillegg har den en vesentlig høyere oppløsning. En skjerm med full hd skal kunne vise 1920 x 1080 bildepunkter. (kontra 1366x768 som er en ganske vanlig oppløsning på en HD-ready-skjerm)

 

Forskjellene på 1080i og 1080p er rett og slett to forskjellige måter å vise bildet på.

I = interlaced - P = progressive

I korte trekk vil det si at en skjerm med 1080i vil oppdatere halvparten av de horisontale linjene av gangen. (først 1,3,5.... og så 2,4,6....)

1080p derimot vil oppdatere alle linjene samtidig og er dermed best.

 

Husk at oppløsningen på skjermen gir ingen indikasjon på om tv gir gode eller dårlige bilder. Da teller kontraster, responstiden, digitale prosessoren og slikt mye, mye mer. Hvis du sier litt mer om hva tv'en skal brukes til og en ca. størrelse så er det enklere å komme med anbefalinger til gode modeller. smile.gif

 

 

Takker for utrolig hjelpsomt svar :love:

Skal brukes 10% Tv, og 90% spill (Ps3)

 

Det jeg også lurer på er om man vil se utrolig mye forskjell?

Endret av Applebee
Lenke til kommentar
For å kunne få merket "HD-ready" på en tv kreves det blant annet av tv'en kan vise 720 linjer og har en HDMI eller DVI-inngang som støtter DHCP. (kopibeskyttelse for å si det enkelt)

En "Full-HD" tv har alt det en "HD-ready" en har, men i tillegg har den en vesentlig høyere oppløsning. En skjerm med full hd skal kunne vise 1920 x 1080 bildepunkter. (kontra 1366x768 som er en ganske vanlig oppløsning på en HD-ready-skjerm)

 

Forskjellene på 1080i og 1080p er rett og slett to forskjellige måter å vise bildet på.

I = interlaced - P = progressive

I korte trekk vil det si at en skjerm med 1080i vil oppdatere halvparten av de horisontale linjene av gangen. (først 1,3,5.... og så 2,4,6....)

1080p derimot vil oppdatere alle linjene samtidig og er dermed best.

 

Husk at oppløsningen på skjermen gir ingen indikasjon på om tv gir gode eller dårlige bilder. Da teller kontraster, responstiden, digitale prosessoren og slikt mye, mye mer. Hvis du sier litt mer om hva tv'en skal brukes til og en ca. størrelse så er det enklere å komme med anbefalinger til gode modeller. :)

 

Takker for utrolig hjelpsomt svar :love:

Skal brukes 10% Tv, og 90% spill (Ps3)

 

Det jeg også lurer på er om man vil se utrolig mye forskjell?

Kommer veldig annpå hvor stor skjerm du skal ha.

Lenke til kommentar
For å kunne få merket "HD-ready" på en tv kreves det blant annet av tv'en kan vise 720 linjer og har en HDMI eller DVI-inngang som støtter DHCP. (kopibeskyttelse for å si det enkelt)

En "Full-HD" tv har alt det en "HD-ready" en har, men i tillegg har den en vesentlig høyere oppløsning. En skjerm med full hd skal kunne vise 1920 x 1080 bildepunkter. (kontra 1366x768 som er en ganske vanlig oppløsning på en HD-ready-skjerm)

 

Forskjellene på 1080i og 1080p er rett og slett to forskjellige måter å vise bildet på.

I = interlaced - P = progressive

I korte trekk vil det si at en skjerm med 1080i vil oppdatere halvparten av de horisontale linjene av gangen. (først 1,3,5.... og så 2,4,6....)

1080p derimot vil oppdatere alle linjene samtidig og er dermed best.

 

Husk at oppløsningen på skjermen gir ingen indikasjon på om tv gir gode eller dårlige bilder. Da teller kontraster, responstiden, digitale prosessoren og slikt mye, mye mer. Hvis du sier litt mer om hva tv'en skal brukes til og en ca. størrelse så er det enklere å komme med anbefalinger til gode modeller. :)

 

Mye riktig, men mye av det vesentlige er feil.

 

1080i vs 108op... det har ikke direkte noe med måten å vise bildet på slik du viser. Bildet vises progresivt (p) uansett på dagens TV'er.

 

Slik er det med LCD, plasma, SXRD, D-Ila og alle andre digitale skjermer. INGEN av de er i stand til å overhodet vise interlaced (i) bilder. Folk som googler får de samme gamle artiklene opp hver gang ser jeg... Så 1080i vil ikke i dag oppdatere linjene annenhver gang, linje 1, 3 5 osv... som du sier. De vil bli oppdatert progresivt (samtidig som du sier) og vist i panelstørrelse:

 

Det som er viktig å huske nå er paneloppløsningen. HD Ready kan ta imot 720p og 1080i SIGNALER - og dette blir vist progresivt i panelstørrelsen som er stort sett er 1366x768 (p da) (1280x720) uansett. 1080i signaler bli de-interlaced til progresivt (p) og nedksalert til panelstørrelse 720p(768p i de fleste tilfeller). 720p signaler skjer det ikke så mye spennende med, annet enn at de blir oppskalert pittelitt for å fylle skjermen i 1366x768p i stedet for 1280x720p som var utgangsignalet. Full HD vil vise 1080 kilder som 1080p. (1920x1080). Kvaliteten på fremvisningen vil avhenge av hva kilden er og hvordan billedbehanlingschippen i TV'n gjør konverteringen fra 1080i (hvis det er det som sendes) eller om det er 1080p hele veien fram.

 

Skal man google så bør man google og lese forskjellen mellom 1080i overføring (som fortsatt gjelder) og 1080i billedopptegning (som du beskrev, men som ingen av de digitale =LCD, plasma, SXRD, D-ILA, bakprojekson gjør eller greier å gjøre. Dette er gammel teknologi). Og ikke minst - vit hvordan billedkilden virker inn på hva sluttresultatet KAN bli. En 1080i overføring av en egentlig opprinnelig 1080p kilde KAN f.eks bli PERFEKT de-interlaced tilbake til 1080p vist på TV'n slik så sant man har en Full HD TV. 1080i kan det aldri bli vist fram som uansett.

 

Oppløsningen har en god del å si for bildet hvis man sitter rimelig nærme skjermen. Men ellers er jeg enig i viktigheten av kontrast, responstid, billedbehandling (ikke minst- da det er den som bestemmer kvaliteten av de-interlacinge fra interlaced til progresivt bl.a.). Men - dess lengre fra skjermen dess mindre har oppløsningen å si, ja. Så til trådstarter - ser du skal spille mest. Kjøp like gjerne HD Ready TV da de fleste spill tegnes opp i 720p alikevel internt i maskinen.

 

MEN vi er i Sony delen av forumet og da er det vel en PS 3 du skal kjøpe. Og tro meg - begynner du å kjøpe Blu-ray filmer så er det ingen vei tilbake. Da bør du kjøpe en Full HD (1080p) TV for å få maks kvalitet ut av kilden du forer TV'n med.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Når du skal ha en TV på 32" er det ingen vits å kjøpe FULL HD. Dette er fordi det først ved 46"-50"++++ vil kunne se forskjell på bildet, og de fleste klarer det ikke engang da ;)

 

Joda, det klarer man. Et poeng er at Full HD gir deg sjansen til å sitte vesentlig nærmere uten at det virker sjenerende, men snarere enda bedre. Jeg ser forskjell på 1650x1080 og 1280x1024 på datamonitorer - og det er jo fordi man sitter så jævla nærme en PC skjerm. Dette er jo bare 22 og 19/20 tommere. Vedkommende skulle ha 32 tommer - men fortsatt gjelder regelen om sitteavstand.

 

Sitter man langt unna så er jeg med deg 100%!

 

EDIT:skjermstørrelse/oppløsning i utsagnet over. Husket feil på monitorene jeg hadde..

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
En 32" tommer , sa han at ca. han skulle kjøpe . Lite vits i Full-HD da :idea: ?

 

Ikke for å klage men 32" tommer er lite, råder foreldrene dine til å vurdere større skjerm.... ikke minst på grunn av din PS3.

 

Har de digital TV-signal er ikke kvaliteten på TV-en avgjørende, man finner for eksempel en meget fin 42" Toshiba til under 7000 kr her.

Lenke til kommentar
For å kunne få merket "HD-ready" på en tv kreves det blant annet av tv'en kan vise 720 linjer og har en HDMI eller DVI-inngang som støtter DHCP. (kopibeskyttelse for å si det enkelt)

 

Sikker på at det må være DVI med HDCP for at en TV kan merkes HD-ready? Min TV er merket HD-READY men jeg har aldri sett noe DVI-port, og dermed heller ikke HDCP.

Lenke til kommentar
For å kunne få merket "HD-ready" på en tv kreves det blant annet av tv'en kan vise 720 linjer og har en HDMI eller DVI-inngang som støtter DHCP. (kopibeskyttelse for å si det enkelt)

 

Sikker på at det må være DVI med HDCP for at en TV kan merkes HD-ready? Min TV er merket HD-READY men jeg har aldri sett noe DVI-port, og dermed heller ikke HDCP.

 

Kan vel også være HDMI. HDCP er vanligvis støttet over HDMI.

Lenke til kommentar
En 32" tommer , sa han at ca. han skulle kjøpe . Lite vits i Full-HD da :idea: ?

 

Ikke for å klage men 32" tommer er lite, råder foreldrene dine til å vurdere større skjerm.... ikke minst på grunn av din PS3.

 

Har de digital TV-signal er ikke kvaliteten på TV-en avgjørende, man finner for eksempel en meget fin 42" Toshiba til under 7000 kr her.

Er ikke lite det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ville heller ha kjøpt en god 37" Samsung f.eks,

fra 32" til 37" er stooort, fra 37" til 42" er liiite.

 

for stor 42" + kan bli en plage for tv titting osv,

jeg bruker en 32" til Tv og 150" PJ til konsoller.

som kjører 720p og ser ikke poenget med å ha 1080p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...