Gå til innhold

Alle deler Wi-Fi med alle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

mer info på idg.no, og der står det som jeg trodde, routerne er delt i to.

 

at ikke alle routere kan settes opp på den måten er meg ett under.

 

en kryptert sone for privat bruk, og en ukryptert for deling med andre. gjerne med hastighetskontroll på sistnevnte slik at noen utenfra ikke kan begrave en i torrent eller noe...

Lenke til kommentar
Spennende ide, men det må da by på mange problemer.

De må jo sikkre det slik at man ikke kan laste ned piratkopiertmateriale fra andres nett også har vi jo andre ulovligheter som må sikres i mot.

 

Hvorfor må man det?

 

AtW

 

Fordi det så vidt jeg vet er den som eier aksesspunkt/abb. som står ansvarlig for det som lastes ned.

 

//Torgeir

Lenke til kommentar
Spennende ide, men det må da by på mange problemer.

De må jo sikkre det slik at man ikke kan laste ned piratkopiertmateriale fra andres nett også har vi jo andre ulovligheter som må sikres i mot.

 

Hvorfor må man det?

 

AtW

 

Fordi det så vidt jeg vet er den som eier aksesspunkt/abb. som står ansvarlig for det som lastes ned.

 

//Torgeir

 

Er det slik? ISPer er vel ikke ansvarlig for hva deres kunder laster ned?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
ISPer er vel ikke ansvarlig for hva deres kunder laster ned?

 

AtW

 

Nei, men ISP'ene har en avtale med sluttbrukerene. Tror ikke sluttbrukerene har anledning til å tilgjengeliggjøre tilgangen til uvedkommende.

En ting er jo familien/naboen - en annen er fremmede.

Endret av Slettet+9812398713
Lenke til kommentar
ISPer er vel ikke ansvarlig for hva deres kunder laster ned?

 

AtW

 

Nei, men ISP'ene har en avtale med sluttbrukerene. Tror ikke sluttbrukerene har anledning til å tilgjengeliggjøre tilgangen til uvedkommende.

En ting er jo familien/naboen - en annen er fremmede.

 

Jojo, men jeg tenkte lovmessig. Om ISPene vil skape problemer for seg selv med å ha avtalevilkår som gjør deres egen tjeneste umulig(?) så får det være den konkrete ISPs sak.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vi har dette i frankrike nå (Neuf ISP)....

Det som skjer er at modemet(routeren), legger på et Hotspot subnet som er et usikret nett.

Men man må bruke sitt Neuf brukernavn/passord for å logge på. (her vil det jo da bli

online.no brukernavn/passord).Så ISP'en har full oversikt over hvem som bruker hva

(og hva slags trafikk de laster ned)

Går utifra det er det samme Telenor her prøver på...

Lenke til kommentar

Jeg antar det er snakk om at routerne er åpne rent krypteringsmessig men at man må logge inn med sitt brukernavn og passord for å få tilgang til Internett via et sentralt VPN-system og dermed at eventuelle ulovlige nedlastinger kan spores til den som faktisk laster ned.

 

Juridisk sett er det den som laster ned (utfører handlinga) som er ansvarlig for nedlastinga (handlinga). ISP kan prøve å påberope seg det ansvaret men jeg tror ikke det er så mye juridisk hold i en sånn påberopelse. Forøvrig så er det fortsatt sånn at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar

Håper dette blir aktuelt for alle som ønsker her i Norge etterhvert. BT i England har tilsvarende teknologi tilgjengelig for inntil 3 millioner kunder. http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=32952

Det er synd om det blir låst til en ISP. For oss brukere av internett er det en stor fordel om det blir en felles brukerbase for alle ISPer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Juridisk sett er det den som laster ned (utfører handlinga) som er ansvarlig for nedlastinga (handlinga). ISP kan prøve å påberope seg det ansvaret men jeg tror ikke det er så mye juridisk hold i en sånn påberopelse. Forøvrig så er det fortsatt sånn at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

 

Likevel er det linjeleieren som står ansvarlig.

Tror ikke det er noen juridisk presedens her, men det blir spennende å se hva som skjer fremover.

Skal man kunne skylde på at noen fremmede har misbrukt det åpne trådløse nettverket?

Lenke til kommentar
Juridisk sett er det den som laster ned (utfører handlinga) som er ansvarlig for nedlastinga (handlinga). ISP kan prøve å påberope seg det ansvaret men jeg tror ikke det er så mye juridisk hold i en sånn påberopelse. Forøvrig så er det fortsatt sånn at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

 

Likevel er det linjeleieren som står ansvarlig.

Tror ikke det er noen juridisk presedens her, men det blir spennende å se hva som skjer fremover.

Skal man kunne skylde på at noen fremmede har misbrukt det åpne trådløse nettverket?

 

Ja, det skal man kunne skylde på, fordi det motsatte setter en usaklig presedens, nemlig at de som leverer kapasiteten er ansvarlig for ulovligheter som foregår på linja. Feks ISPer, eller telefonselskaper for den saks skyld.

 

AtW

Lenke til kommentar
Juridisk sett er det den som laster ned (utfører handlinga) som er ansvarlig for nedlastinga (handlinga). ISP kan prøve å påberope seg det ansvaret men jeg tror ikke det er så mye juridisk hold i en sånn påberopelse. Forøvrig så er det fortsatt sånn at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Likevel er det linjeleieren som står ansvarlig. Tror ikke det er noen juridisk presedens her, men det blir spennende å se hva som skjer fremover. Skal man kunne skylde på at noen fremmede har misbrukt det åpne trådløse nettverket?

I så fall trenger man ikke skylde på at fremmede har brukt det trådløse nettet. Da kan man jo hvile på lauvbærene og peke på linjeeieren (f.eks Telenor) og si at de har ansvaret og må straffes for eventuelle ulovligheter.

 

Nei, det er nok den som foretar ulovlighetene som har ansvaret og må straffes for det. Eventuell uaktsom medvirkning kan jeg aldri tenke meg vil straffes.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...