Gå til innhold

Nokia gjør WiFi-surfing enklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kommentarer til testen av telefonen på bildet i saken gjør nok mer nytte for seg i tråden til selve testen.

 

Hvorfor poste i en død tråd? Synes denne kommentaren hører hjemme i denne tråden, da det er denne artikkelen som på nytt avslører måten amobil utfører sine tester av Nokia sine smarte telefoner. Ikke nøye om funksjonene er funksjonelle og lettvinte, bare de lyser mot deg på papiret. At noen av funksjonene ikke fungerer slik de er tiltenkt, eller at konkurrenten har en mye bedre løsning, spiller ingen rolle, så lenge Nokia har mest, i alle fall på papiret.

Lenke til kommentar

Det jeg savner er noe som gjør ALL surfin enklere, ikke kun Wifi utan en som virtualiserer en IAP med såvel Wifi som vanlige GPRS/3G connections. Dvs når jag er i nærheten av en av "mine" wifi spots så kobler den opp mot dem o når jag ikke er det bruker den automatisk min GPRS IAP.

 

Dette finns visst nok på E-series telefonerne til Nokia. Hvorfor får oss N-serie eiere ikke denne??

Lenke til kommentar

Flott at Nokia gjør det enklere for de som pludrer med tilkoblingen. På denne måten sparer du ihvertfall tid, hvis det var noe som skulle haste.

Selv har jeg ikke prøvd wi-fi på mobilen, så jeg kan nok ikke si noe om hva jeg syns om det.

 

Men når Nokia vil rette opp i dette, så tror jeg de har fått meldinger fra en del folk i verden. :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva som er enklere...?

 

S60 har fra første stund med wifi kunnet lagre wlan-passord (selvfølgelig), og automatisk koble seg til de om det trengs til f.eks. ip-telefoni. Ellers kan man også sette opp rangeringer, slik at den alltid vil velge ditt foretrukne nettverk, og er ikke det tilgjengelig går den til neste tilgangspunkt på lista.

 

Hvis divescape har en ond plan om å ta over verden kan det gå godt med å ha passord til masse nettverk :)

 

Og en ting til, hvilke trådløse nettverk bruker brukernavn? Kan ikke huske å ha vært borti det, altså i selve tilkoblingen.

 

Og alle nyere S60 med wifi har vel N80IE sin wifi-funksjonalitet, pluss muligens mer?

 

Synes dette var en relativt tynn artikkel, som gir dårlig og feil inntrykk av dagens wifi-funksjonalitet, og ikke ordentlig forklarer hva som er nytt.

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Rart at man kan gi en telefon med så til de grader tungvint og gammeldags WiFitilkobling 6 i terningkast. Blir bare mer og mer sikker på at amobil ikke er nøytrale når de tester Nokia sine smart telefoner.

 

Selv om noe forbedres så betyr ikke det at utgangspunktet var dårlig.

Jeg vil påstå at det er en lek å koble seg til Wi-Fi med f.eks Nokia E90, men ser at eldre modeller har kraftig forbedringspotensiale.

Lenke til kommentar
Selv om noe forbedres så betyr ikke det at utgangspunktet var dårlig.

Jeg vil påstå at det er en lek å koble seg til Wi-Fi med f.eks Nokia E90, men ser at eldre modeller har kraftig forbedringspotensiale.

 

Nei jeg trodde ikke at noen i amobil skulle kunne klare å se noe som helst galt med E90... ;)

Lenke til kommentar
Nå frister du meg nesten til å si, "ikke gjør deg dummere enn du er", men skal la være

Vel, du sa det jo, bare gjennom et forsøk på å opptre på en hyggelig måte hvis grad av suksess kan diskuteres.

 

Denne tråden tilhører en nyhetssak helt uten subjektive meninger, så det er bare litt vanskelig for meg å forstå at du her skal bruke plass på å igjen fremme meningene dine om testene. Det finnes en tråd om testprosedyrene, og en helt egen tråd for hver eneste mobiltest. Om ikke disse trådene er passende for det du vil fortelle eller diskutere, må jeg få be deg om å lage en ny tråd.

 

I eldre Wi-Fi-telefoner fra Nokia må du manuelt koble deg til et trådløst nettverk. Når det gjelder N80 Internet Edition og nyere Nokia-telefoner kan telefonen automatisk koble seg til det trådløse nettverket når du kommer innenfor rekkevidde. Både nyere og eldre Nokia-telefoner husker passord. Dersom den ikke gjør det automatisk, er det bare å opprette Wi-Fi-nettet som et nytt tilgangspunkt.

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
I eldre Wi-Fi-telefoner fra Nokia må du manuelt koble deg til et trådløst nettverk. Når det gjelder N80 Internet Edition og nyere Nokia-telefoner kan telefonen automatisk koble seg til det trådløse nettverket når du kommer innenfor rekkevidde. Både nyere og eldre Nokia-telefoner husker passord. Dersom den ikke gjør det automatisk, er det bare å opprette Wi-Fi-nettet som et nytt tilgangspunkt.

Hva skiller da N80IE fra resten av telefonene med wifi som er lansert etter den? Og hva igjen skiller disse fra telefonene som har denne nye funksjonen/programmet?

 

Kommer ikke frem i artikkelen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oi, beklager men denne hadde jeg faktisk glemt av.

 

 

Både N80 och N80IE hade stöd för WLAN men bara N80IE hade en SIP VoIP. Man kan uppgradera en N80 till N80IE och därmed är de identiska.

 

Att kunna logga på ett WiFi nät via webbrowsern har man kunnat tidigare men vitsen med devicescape är väl att man bara behöver ange sitt username och pwd för olika hotspot networks en gång när man registrerar sig till devicescape och sen har man dessa lagrade för framtida påloggningar. Så här står det på device scapes hemsida:

 

You'll also need select on our website the hotspot networks you want to use your device with, and provide your username and passwords for those networks. This initial setup process only takes a few minutes, and once completed you'll be able to use your device at a wide variety of free and paid hotspots.

 

 

 

Kan N80 IE logge seg på et Wi-Fi-nettverk automatisk når man kommer inn i Wi-Fi-sonen?

 

I det fall man konfigurerat upp sin VoIP klient + WLAN wizard så att den söker efter WLAN och automatiskt kopplar upp sig mot de WLAN som man använt förut så kan den ansluta automatiskt. Detta kräver dock att man har inställningarna sparade(WEP nyckel eller liknande) för samtliga WLAN accesspunkter som man vill ansluta till

Lenke til kommentar

Takk, strålende! Det forklarte det godt.

 

Tolker det altså slik at man så fremst man har logget inn i programmet på mobilen, vil mange nettverk rundt om kring kobles oss automatisk, da den allerede har passordet. Altså, man trenger ikke skrive inn nøkler for disse nettverkene en eneste gang.

 

Sikkert nyttig der det er utbredt..

Lenke til kommentar
Takk, strålende! Det forklarte det godt.

 

Tolker det altså slik at man så fremst man har logget inn i programmet på mobilen, vil mange nettverk rundt om kring kobles oss automatisk, da den allerede har passordet. Altså, man trenger ikke skrive inn nøkler for disse nettverkene en eneste gang.

 

Sikkert nyttig der det er utbredt..

 

Slik er det da på Sony Ericsson sine smarttelefoner. Du kan tilogmed forandre rekkefølgen på hvilket nett telefonen skal prøve å koble opp mot. Og har du passord og nøkler til nettverket, skjer dette automatisk når telefonen trenger nettforbindelse, det være seg nettleser, msn, mail eller andre applikasjoner som trenger nettilgang. Noe annet hadde da vært veldig tungvint?

Lenke til kommentar
Slik er det da på Sony Ericsson sine smarttelefoner. Du kan tilogmed forandre rekkefølgen på hvilket nett telefonen skal prøve å koble opp mot. Og har du passord og nøkler til nettverket, skjer dette automatisk når telefonen trenger nettforbindelse, det være seg nettleser, msn, mail eller andre applikasjoner som trenger nettilgang. Noe annet hadde da vært veldig tungvint?

Du har misforstått. Les igjen.

 

Nokia og SE har felles at de selvfølgelig kan automatisk kobles opp når man har registrert nettverket tidligere med nøkkel og lignende. Så vidt jeg forstår gir Device Scape deg muligheten til at mobilen logger på beskyttede nettverk, UTEN at du noen sinne har skrevet inn nøkkelen til disse, men kun ut ifra at du har logget deg inn i programmet og det trådløse nettverket er i Device Scape sin liste, klubb e.l..

Lenke til kommentar

Helt riktig.

 

poe, det er jo nøyaktig sånn det fungerer på Nokia også. Syns det er litt rart at du kaller Nokia sin løsning "til de grader tungvint og gammeldags" når du åpenbart ikke vet hvordan det fungerer. Å koble seg opp mot WiFi på Nokia går som en lek. Akkurat som på SE.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar
Helt riktig.

 

poe, det er jo nøyaktig sånn det fungerer på Nokia også. Syns det er litt rart at du kaller Nokia sin løsning "til de grader tungvint og gammeldags" når du åpenbart ikke vet hvordan det fungerer. Å koble seg opp mot WiFi på Nokia går som en lek. Akkurat som på SE.

 

Det er vel fordi Nokia har kommet med store forbedringer? Sikkert etter å ha gått til innkjøp av en Sony Ericsson og testet hvordan det egentlig skulle være... :p

Endret av poe
Lenke til kommentar
Det er vel fordi Nokia har kommet med store forbedringer? Sikkert etter å ha gått til innkjøp av en Sony Ericsson og testet hvordan det egentlig skulle være... :p

Det var i hvert fall sånn på N80 ved release, som jo var en av de første WLAN Nseries telefonene til Nokia.

 

Dette var vel før SE begynte med WLAN for fullt også, om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...