Gå til innhold

Kulturo: Nettpirater flagger søksmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper virkelig ikke dette på noen måte vinner igjennom... At fildelingspirater skal få noen som helst sympati fordi at noen prøver og ødelegge deres i førsteomgang ulovlige virke er for meg ganske uforståelig.

Arbeide for å fjerne UMD og lignende er forståelig, men arbeide med å spre musikk, filmer og spill gratis er kun kriminalitet og veldig ødeleggende for industrier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Så... Pirate Bay går til søksmål basert på dokumenter de har fått tak i på ulovlig vis?

Skal ærlig si at jeg begynner å få Pirate Bay folka litt opp i halsen, de har blitt litt vel kjepphøye.

Lenke til kommentar
Håper virkelig ikke dette på noen måte vinner igjennom... At fildelingspirater skal få noen som helst sympati fordi at noen prøver og ødelegge deres i førsteomgang ulovlige virke er for meg ganske uforståelig.

Arbeide for å fjerne UMD og lignende er forståelig, men arbeide med å spre musikk, filmer og spill gratis er kun kriminalitet og veldig ødeleggende for industrier.

9555246[/snapback]

Enig med deg der... Men sysn også at når selskapene prøver på slike skitne triks så burde de nesten sloss tilbake...

 

men heller ved å hacke tilbake, ikke løpe til politiet og sladre :p

Lenke til kommentar
Så... Pirate Bay går til søksmål basert på dokumenter de har fått tak i på ulovlig vis?

Skal ærlig si at jeg begynner å få Pirate Bay folka litt opp i halsen, de har blitt litt vel kjepphøye.

9555365[/snapback]

Les hele artikkelen, du, før du kommer med slike bemerkninger:

 

Takket være en e-post på ville veier...
Lenke til kommentar
Så det er greit at de største selskapene ødelegger for piratene ved å bruke enda verre metoder? Mener du at loven gjelder for alle, utenom platebransjens eiere? :)

9555358[/snapback]

Nå har de jo prøvd og gå den "riktige" veien, men det er jo så godt som umulig. Så ja jeg mener i slike sammenhenger så er det lov til å få hendene skitne, når en holder på med noe så åpnelyst som ikke lar seg stoppe på andre enn mindre lovlige veger. Slå tilbake med samme mynt da ingen ting annet funger. Og problemet med ulovligfildeling går lenger enn platebransjen. Både film og spill bransjen rammes med nesten samme kraft. Ta funcom som et eksempel. De produserte sitt siste singleplayer spill med dreamfall, resten blir konsoll eller Online spill, kun pga piratkopiering. Det nytter ikke bruke så enormt med ressurser da så mange tar så lett på å laste ned noe ifra nettet.

Endret av Epleskrell
Lenke til kommentar
Så... Pirate Bay går til søksmål basert på dokumenter de har fått tak i på ulovlig vis?

Skal ærlig si at jeg begynner å få Pirate Bay folka litt opp i halsen, de har blitt litt vel kjepphøye.

9555365[/snapback]

MDD har muligens fått tak i den 700 megabyte mbox-filen med mail på ulovlig vis, men Pirate Bay har ikke gjort noe ulovlig. MediaDefender har brutt svensk lov gjennom metodene som er brukt, og så lenge MediaDefender har gjort dette på oppdrag av selskaper som har svenske kontorer, er det faktisk fullt mulig å saksøke dem.

 

At Pirate Bay på best måte kan beskrives som "attention whores" er en annen sak, men å beskylde dem for å bryte loven blir feil.

Lenke til kommentar
Så... Pirate Bay går til søksmål basert på dokumenter de har fått tak i på ulovlig vis?

Skal ærlig si at jeg begynner å få Pirate Bay folka litt opp i halsen, de har blitt litt vel kjepphøye.

9555365[/snapback]

MDD har muligens fått tak i den 700 megabyte mbox-filen med mail på ulovlig vis, men Pirate Bay har ikke gjort noe ulovlig. MediaDefender har brutt svensk lov gjennom metodene som er brukt, og så lenge MediaDefender har gjort dette på oppdrag av selskaper som har svenske kontorer, er det faktisk fullt mulig å saksøke dem.

 

At Pirate Bay på best måte kan beskrives som "attention whores" er en annen sak, men å beskylde dem for å bryte loven blir feil.

9555731[/snapback]

Hva mener du med at de ikke gjør noe ulovlig? Sprer kopibeskyttet materiale, noe de unektelig holder på med er jo per definisjon kriminalitet. Nå slipper de jo unna pga smutthull, og jeg vet ikke hva og hvorfor de slipper unna. Men att the piratebay folka er personer med rent mel i posen er vissvass. :)

Lenke til kommentar
Hva mener du med at de ikke gjør noe ulovlig? Sprer kopibeskyttet materiale, noe de unektelig holder på med er jo per definisjon kriminalitet. Nå slipper de jo unna pga smutthull, og jeg vet ikke hva og hvorfor de slipper unna. Men att the piratebay folka er personer med rent mel i posen er vissvass. :)

9555858[/snapback]

Du må huske at Pirate Bay ikke er underlagt norske lover, så hva som er ulovlig i Norge har ikke noe å si.

 

Det eneste som så langt regulerer lovligheten av torrenthosting her i Sverige er en høyesterettsdom som slår fast at det kun er spredning av selve materialet som er ulovlig. Linking til materialet, som en torrentfil gjør, er ikke ulovlig. Det er en grunn til at Pirate Bay uten problemer har servere stående i Stockholm sentrum.

 

Dette er ikke noe smutthull, det er rett og slett slik lover og regler fungerer. Det å ha videofiler eller musikkfiler liggende på server slik at andre kan laste de ned er ulovlig. Det å ha torrentfiler som linker til andre steder materialet kan hentes er ikke ulovlig. Enkelt og greit egentlig.

 

Om Pirate Bay driver moralsk riktig er en ting, og kan sikkert diskuteres til det kjedsommelige uten at man blir enig om det. Å si at de driver med noe ulovlig er direkte og udiskutabelt feil.

 

Påtalemyndighetene i Sverige sa i mai at man forberedte tiltale mot personene bak Pirate Bay. Fristen for å komme med enten tiltale eller avgjørelse om "intet straffbart forhold" er straks ute, og Pirate Bay har enda ikke hørt noe. Det betyr at påtalemyndigheten enten ikke kommer med noe i det hele tatt, eller at det de kommer med blir forkastet fordi Pirate Bay ikke får lang nok svartid frem til en avgjørelse må være tatt av påtalemyndighetene.

 

Svenske lover fungerer fortsatt slik at de beskytter borgerne. Best vist gjennom at personvernloven i Sverige hindrer politiet i å få vite hvem som er gjemt bak en IP-adresse i fildelerjakten.

Lenke til kommentar
Litt interessant den startsiden til The Pirate Bay. Bruker selskapsnavnene Universal, Activision, Atari, Warner Bros, Ubisoft, Sony BMG. Det er vel disse + noen andre som er saksøkt, men det kan vel neppe være lovlig :cool:

9556140[/snapback]

Nå husker jeg faktisk ikke det norske ordet for dette :blush: , men det vil på "ny-norsk" hete fair use. Det er ikke ulovlig å bruke en offentlig tilgjengelig logo eller et tilfeldig bilde så lenge du ikke gjør det for å tjene penger på bruken.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Hva mener du med at de ikke gjør noe ulovlig? Sprer kopibeskyttet materiale, noe de unektelig holder på med er jo per definisjon kriminalitet. Nå slipper de jo unna pga smutthull, og jeg vet ikke hva og hvorfor de slipper unna. Men att the piratebay folka er personer med rent mel i posen er vissvass. :)

9555858[/snapback]

Du må huske at Pirate Bay ikke er underlagt norske lover, så hva som er ulovlig i Norge har ikke noe å si.

 

Det eneste som så langt regulerer lovligheten av torrenthosting her i Sverige er en høyesterettsdom som slår fast at det kun er spredning av selve materialet som er ulovlig. Linking til materialet, som en torrentfil gjør, er ikke ulovlig. Det er en grunn til at Pirate Bay uten problemer har servere stående i Stockholm sentrum.

 

Dette er ikke noe smutthull, det er rett og slett slik lover og regler fungerer. Det å ha videofiler eller musikkfiler liggende på server slik at andre kan laste de ned er ulovlig. Det å ha torrentfiler som linker til andre steder materialet kan hentes er ikke ulovlig. Enkelt og greit egentlig.

9555997[/snapback]

Denne "vidreformidlingen" av filer som det torrenter har, må jo være påkanten av loven. Det er jo en form for distribusjon. Ergo distribuerer de ulovlig materiale.

Men selvfølglig som du sier det liger mye mer moralsk forkastelighet bak det de holder på med en forbrytelser.. I verken det Norske lovverket eller svenske lovverket klarer de og nagle deg for noe slikt. Likevel jeg fatter ikke at man har omskrevet noen av lovene i den grad at de kan fjerne slike nettsteder, for uansett hvor mye en måtte like å kunne laste ned spill, film og musikk gratis ifra nettet, er det ødeleggende på bransjene.

 

Nei jeg håper virkelig ikke the piratebay vinner dette søksmålet, gjør de de vil ikke bare bransjene tape endel millioner, de vil etter all sansylighet få drøssevis av nye søksmål mot seg som vil tappe de enda mer enn det piratdeling allerede gjør. Målet kan da vel umulig være og knuse de som lager gode filmer, gode spill og god musikk... Eller er det virkelig det de prøver på?

Lenke til kommentar

Platebransjen og filmbransjen representert blant annet av MPAA har gjentatte ganger gått etter de fattige forsvarsløse familiene og ødelagt dem på grunnlag av "fildeling". Da har gutten i familien gjerne lastet ned et album eller to. Ikke kom og fortell meg at det er fildelerne som gjør forkastelig umoralske ting her. Plat- og filmbransjen burde kanskje begynne å gå etter dem som gjør storindustri av piratkopiering via salg etc.

 

Sannheten er at piratkopiering på mange måter kan bidra til å øke salg. Blant annet ved at ukjente artister med lite midler til markedsføring kan oppdages lettere. Samme gjelder lavbudsjettsfilmer med lite penger til reklamering. Her kan piratkopiering hjelpe til med å å promotere filmen. Det er altså ikke bare negative sider ved piartkopiering om man ser på det på et prinsipielt grunnlag.

 

Et annet poeng er vel strengt tatt at piratkopiering ikke ruinerer noen. Artister tjener masse penger, filmstudioer tjener masse penger, skuespilerne tjener masse penger. I realiteten kan det tenkes at det er plateselskapene som taper mest. Men jeg blir hvertfall ikke trist om de store grådige plateselskapene går under.

 

Edit: Artister vil jo fortsette å tjene penger på konserter og lignende. Plateselskapene derimot tjener jo kun på salget av CD-er. Så jo mindre platesalg, jo dårligere økonomi får de. Derav kommer vel disse jevnlige krampetrekningene der de forsøker å angripe fildelingsmiljøet. ^^

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Platebransjen og filmbransjen representert blant annet av MPAA har gjentatte ganger gått etter de fattige forsvarsløse familiene og ødelagt dem på grunnlag av "fildeling". Da har gutten i familien gjerne lastet ned et album eller to. Ikke kom og fortell meg at det er fildelerne som gjør forkastelig umoralske ting her. Plat- og filmbransjen burde kanskje begynne å gå etter dem som gjør storindustri av piratkopiering via salg etc.

 

Sannheten er at piratkopiering på mange måter kan bidra til å øke salg. Blant annet ved at ukjente artister med lite midler til markedsføring kan oppdages lettere. Samme gjelder lavbudsjettsfilmer med lite penger til reklamering. Her kan piratkopiering hjelpe til med å å promotere filmen. Det er altså ikke bare negative sider ved piartkopiering om man ser på det på et prinsipielt grunnlag.

 

Et annet poeng er vel strengt tatt at piratkopiering ikke ruinerer noen. Artister tjener masse penger, filmstudioer tjener masse penger, skuespilerne tjener masse penger. I realiteten kan det tenkes at det er plateselskapene som taper mest. Men jeg blir hvertfall ikke trist om de store grådige plateselskapene går under.

 

Edit: Artister vil jo fortsette å tjene penger på konserter og lignende. Plateselskapene derimot tjener jo kun på salget av CD-er. Så jo mindre platesalg, jo dårligere økonomi får de. Derav kommer vel disse jevnlige krampetrekningene der de forsøker å angripe fildelingsmiljøet. ^^

9556547[/snapback]

Det du prater om å ødelegge fattige forsvarsløse familier, er stort sett myter. Har enda ikke sett et eksempel på hvor dette vrikelig har skjedd. Det som stortsett skjer i slike sammenhenger er at de skal ta enkelt tilfeller for å "skremme" andre fildelere. Da er det snakk om filderer ikke nedlastere, bare se på han norske som ble tatt i stavanger eller noe lignende. Var ikke mye til bot og sammfunsstraff han satt igjenn med. Og han hadde starta et større fildelingsnettverk. Og fildeling som det er helt klart pr definisjon Ulovlig. At det kan være moralskt forkastelig og gi en 16åring 10 000 kr i bot for å statuere et eksempel, eller å true med millionsøksmål er noe annet.

 

Og jeg sier ikke plate/film/spill bransjen gjør alt moralsk riktig. Men i denne saken, hvor det er The piratebay som går til angrep på platebransjen fordi de prøver å stoppe de ifra å spre produktene deres gratis til ommverdenen, så er det absolutt bransjene som har ifølge meg det lengste moralske strået. Det er deres produkter, ikke noe tvil der. De forsøker og stoppe tvilsomt virke som er skadelig for de på tvilsome måter fordi the piratebay ifølge loven ikke gjør noe ulovelig, men noe veldig moralsk forkastelig.

 

Å tro plateselskapene tjener noe, ved å tro piratkopiering er god reklame, er naivt og bevist gang på gang at er feil. Dette er et rykte folk som skal retferdiggjøre pirateindustrien har satt ut.. og det er kun det, en myte eller rykte.

 

Jeg har enda ikke forstått det hatet folk har til "de grådige plateselskapene", hadde det ikke vert for de, hadde nye artister hatt det mye hardere og komme frem. De har råd til å ta sjansen og det gjør det, de skaper arbeidsplasser for artister. De "onde filmstudioene" lager noen blockbustere for å kunne finnansiere de mer eksprementielle filmene. Men selvfølgelig handler det om å tjene penger, det gjør jo nesten alltid det, men det er verken kriminelt, eller moralsk forkastelig.

Lenke til kommentar
Håper virkelig ikke dette på noen måte vinner igjennom... At fildelingspirater skal få noen som helst sympati fordi at noen prøver og ødelegge deres i førsteomgang ulovlige virke er for meg ganske uforståelig.

9555246[/snapback]

Så hvis du stjeler et par epler fra meg så er det greit at jeg raserer huset ditt? Flott.

 

 

Takket være en e-post på ville veier...

9555378[/snapback]

Er det den 9-måneders epost-pakka som lekket fra MediaDefender det er snakk om her? :D

Jeg har ikke sett noe om svenske selskaper i den, enda.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...