Gå til innhold

TEST: LG L226WTQ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
- Noe lyst sortnivå

Dette var jo et ganske skuffende punkt med tanke på forventningene til 3000:1 kontrast.

9391825[/snapback]

Det er jo en masse skjermer som skryter av flere tusen til en i kontrast da, og ingen av de gjør det særlig bra. Man skulle ikke tro det gikk an å få noe mer misvisende enn kontrastverdier, men jaggu var det ikke en eller annen gnom som fant opp dynamisk kontrast :)

Lenke til kommentar

Denne skjermen er bare rå. Har enn ståendes i demo hylla på jobben og de går unna fort. Selger ca 6-8st i uka. Noe som er ganske bra med tanke på at den går for litt over 3000kr

Er mange som sikler på den. Jeg er selv imponert over farge kvaliteten på den.

Lenke til kommentar
- Noe lyst sortnivå

Dette var jo et ganske skuffende punkt med tanke på forventningene til 3000:1 kontrast.

9391825[/snapback]

Det er jo en masse skjermer som skryter av flere tusen til en i kontrast da, og ingen av de gjør det særlig bra. Man skulle ikke tro det gikk an å få noe mer misvisende enn kontrastverdier, men jaggu var det ikke en eller annen gnom som fant opp dynamisk kontrast :)

9392368[/snapback]

 

Burde ikke vært lov å oppgi dynamisk kontrastverdi. Gleder meg til hele LCD-fadesen er over, og man endelig får ordentlig skjermer igjen. Som kan vise svart. Og fine farger. Begynner å bli en stund siden slike var å finne i forretninger, som om det var noe som hvermansen kunne kjøpe.

Lenke til kommentar
Upplösningen var ju en besvikelse. Om jag ska upp i storlek från min NEC 20wgx så ska ju bildytan bli större annars kan det kvitta.

9393437[/snapback]

Tja, den har nå samme oppløsning som alle andre modeller i samme størrelse.

 

 

Burde ikke vært lov å oppgi dynamisk kontrastverdi. Gleder meg til hele LCD-fadesen er over, og man endelig får ordentlig skjermer igjen.

9393574[/snapback]

Det verste er produsenter som kun oppgir den dynamiske kontrasten, og ikke den reelle. De fleste er greie her, men hos LG fant jeg faktisk ikke dette.
Lenke til kommentar
Burde ikke vært lov å oppgi dynamisk kontrastverdi. Gleder meg til hele LCD-fadesen er over, og man endelig får ordentlig skjermer igjen. Som kan vise svart. Og fine farger. Begynner å bli en stund siden slike var å finne i forretninger, som om det var noe som hvermansen kunne kjøpe.

9393574[/snapback]

 

LCD er en fin teknologi til bærbare enheter, systemovervåkning og andre mindre informasjonsdisplayer.

 

Til stasjonære datamaskiner er det en svært uheldig teknologi fordi du må velge imellom responstid og kvalitet når du skal velge skjerm.

 

Er du heldig, er du en bruker som ikke verdsetter bildekvalitet og kun skal ha en rask skjerm.

 

Er du uheldig, er du en som verdsetter både bildekvalitet og en rask skjerm, fordi da sitter du i et vanskelig dilemma.

 

FN+FILM er de paneler og den teknologien som selges mest på dagens marked. Teknologien gir raske skjermer med lav responstid, men dårlig fargebalanse og vertikal innsynsvinkel.

 

IPS eller S-IPS er mest vanlig som dagens alternativ til overnevnte. Slike skjermer i den øvre prisklassen kan gi nesten like bra innsynsvinkel og farger som en god bilderørskjerm, men sliter med lav responstid.

 

Ideelt sett må du ha to skjermer til en samlet pris av 6000,- + 2000,-, som gir et skjermbudsjett i nærhet av 8000,-. Før i tiden kunne du kjøpe en enkelt bilderørskjerm til 4000,- som gav deg alt sammen pluss litt mer.

 

Problemet er at dagens databrukere godtar dette. Vi som sitter igjen fra de gamle gode tider har lite vi skulle sagt ovenfor majoriteten som består av pubertetsgutter og et gigantisk kontormiljø. Begge deler styrer markedet og hemmer innovasjon av ny teknologi. LCD går som varmt vetebrød, ingen klager, iallfall svært få gjør det, ingen grunn til å endre på noe, og alle er glade. Bortsett fra oss to.

 

Gi oss rom til å sørge. :cry:

Lenke til kommentar
Burde ikke vært lov å oppgi dynamisk kontrastverdi. Gleder meg til hele LCD-fadesen er over, og man endelig får ordentlig skjermer igjen. Som kan vise svart. Og fine farger. Begynner å bli en stund siden slike var å finne i forretninger, som om det var noe som hvermansen kunne kjøpe.

9393574[/snapback]

 

LCD er en fin teknologi til bærbare enheter, systemovervåkning og andre mindre informasjonsdisplayer.

 

Til stasjonære datamaskiner er det en svært uheldig teknologi fordi du må velge imellom responstid og kvalitet når du skal velge skjerm.

 

Er du heldig, er du en bruker som ikke verdsetter bildekvalitet og kun skal ha en rask skjerm.

 

Er du uheldig, er du en som verdsetter både bildekvalitet og en rask skjerm, fordi da sitter du i et vanskelig dilemma.

 

FN+FILM er de paneler og den teknologien som selges mest på dagens marked. Teknologien gir raske skjermer med lav responstid, men dårlig fargebalanse og vertikal innsynsvinkel.

 

IPS eller S-IPS er mest vanlig som dagens alternativ til overnevnte. Slike skjermer i den øvre prisklassen kan gi nesten like bra innsynsvinkel og farger som en god bilderørskjerm, men sliter med lav responstid.

 

Ideelt sett må du ha to skjermer til en samlet pris av 6000,- + 2000,-, som gir et skjermbudsjett i nærhet av 8000,-. Før i tiden kunne du kjøpe en enkelt bilderørskjerm til 4000,- som gav deg alt sammen pluss litt mer.

 

Problemet er at dagens databrukere godtar dette. Vi som sitter igjen fra de gamle gode tider har lite vi skulle sagt ovenfor majoriteten som består av pubertetsgutter og et gigantisk kontormiljø. Begge deler styrer markedet og hemmer innovasjon av ny teknologi. LCD går som varmt vetebrød, ingen klager, iallfall svært få gjør det, ingen grunn til å endre på noe, og alle er glade. Bortsett fra oss to.

 

Gi oss rom til å sørge. :cry:

9397316[/snapback]

 

...For min egen del vet jeg at det alltid finnes noe som er bedre. Jeg er ikke villig til å betale det hvite ut av øye for det beste, så jeg tar noe som funker og som passer økonomien.

Lenke til kommentar
IPS eller S-IPS er mest vanlig som dagens alternativ til overnevnte. Slike skjermer i den øvre prisklassen kan gi nesten like bra innsynsvinkel og farger som en god bilderørskjerm, men sliter med lav responstid.
Nå er det viktig å huske på at responstid ikke er lik over hele spekteret da. Det er en kjensgjerning at IPS-paneler er raskere pr ms enn TN-paneler. De er fortsatt ikke like raske, men forskjellen er stor nok til at man etter min mening ikke bør sammenligne verdiene direkte. De aller færreste ser forskjell på 4 ms og 2 ms i normale situasjoner også.

 

Problemet er at dagens databrukere godtar dette. Vi som sitter igjen fra de gamle gode tider har lite vi skulle sagt ovenfor majoriteten som består av pubertetsgutter og et gigantisk kontormiljø. Begge deler styrer markedet og hemmer innovasjon av ny teknologi. LCD går som varmt vetebrød, ingen klager, iallfall svært få gjør det, ingen grunn til å endre på noe, og alle er glade. Bortsett fra oss to.

 

Gi oss rom til å sørge. :cry:

9397316[/snapback]

Det er dessverre slik at massene styrer, og entusiastene vil alltid være i mindretall.

Lenke til kommentar
Men hva er forskjellen på -WF og -SF? Hvilken er bedre til spill? Og burde jeg investere i den?

Forskjellen er visstnok kosmetisk, dvs. SF har sølv ramme (Silver Frame) og sort fot. WF har hvit fot (White Foot) og svart glossy (blank) ramme, slik at den ikke er TCO03-sertifisert som FS.

 

Det er også nevnt at WF ikke har like god pixelgaranti som SF, men det har jeg ikke sett noen bekreftelse på. Har også lest noe om at tidlig produserte skjermer med firmware v1.10 og eldre har problemer med ghosting (etterslep). Jeg har denne skjermen og merker ikke noe av slikt, så jeg nøler ikke med å anbefale den :)

 

3000:1 DC står for dynamisk kontrast. Dvs. at grunnkontrasten kanskje er 1000:1 på denne, men det har jeg ikke sett bekreftet.

Lenke til kommentar

Har faktisk en slik en som jeg sitter og surfer på akkurat nå =)

Har SF versjonen og den ser nydelig ut, nå er ikke jeg entusiast da men syns fargene ser bra ut jeg.

Ingen tegn til etterslep på nettsider, CS 1.6, CS : S, Wow og diverse andre.

 

Må si meg alt i alt er vell fornøyd med denne skjermen, ett av mine bedre økonomiske kjøp :p (Erstatta en Acer AL1912)

 

Og han som hadde denne skjermen på demo hylla og at de går som varmt hvetebrød det stemmer det, mitt eksemplar var den siste de hadde og hadde ikke blitt pakka opp engang =) Var bare heldig med og spørr etter den, fordi den sto ikke ute i butikken :thumbup:

 

Kjøpte den før jeg så testen på HW.no :love:

 

Bare som en liten OT: HD p0rr ser eXtremt bra ut på denne skjermen :blush:

(såvell som filmer da ;P)

Endret av Chizzi_RoXe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...