Gå til innhold

MS-oppdateringer snart klare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva kan årsaken være til at de ikke bare slipper oppdateringer fortløpende ettersom de er klare?

Jeg skjønner liksom ikke helt hva som er fordelen for noen at de kommer samlet en bestemt dag. Noen som vet hvorfor det er sånn? :hmm:

8812305[/snapback]

 

Kan være for å ikke overlesse brukerene med oppdateringer hele tiden. Det ville i så fall ført til mange restarter. I linux får man kontinuerlige oppdateringer (i hvertfall i ubuntu), og det kan være noe irriterende, selv om man ikke er utsatt for restart probelemt. I tillegg kan en oppdaetring trege ned litt eldre pcer dramatisk, noe man ikke ønsker å gjøre for ofte.

 

Dessuten ønsker de nok ikke å gi folk inntrykk av hvor mange patcher de faktisk foretar seg fra gang til gang.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Sier meg enig i undringen til pcp160; det er vel langt mer hensiktsmessig å slippe viktige oppdateringer når oppdateringen faktisk er ferdig, enn å vente til en fiksert tidspunkt. GNU/Linux slipper oppdateringer fortløpende, noe som virker langt mer betryggende emm. Kanskje det har sammenheng med at windows ofte må startes på nytt for de fleste oppdateringer(i motsetning til GNU/Linux), slik at det blir viktig å ha et forutsigbart tidspunkt for når dette må skje. Dette er vel særlig viktig for administratorer ol. som håndterer en rekke maskiner.

 

Endret; litt treg der...

Så stor valgfrihet og lite mas som det er for oppdateringer under GNU/Linux, så har jeg ingen forståelse for at noen kan se på dem som "irriterende", tvert imot.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Ja kanskje det dere nevner kan være noe av grunnen, har selv også vært litt "plaget" av restart på min backup/server/nedlastning's maskin som står på hele tiden, da den av og til har startet på nytt av seg selv etter kritiske oppdateringer.

 

Men likevel syns jeg det skulle vært mulig å velge. Mine restart- problemer kan jeg jo ungå ved å endre hvordan oppdateringer mottas, altså varsle, men ikke installere. Vil tro det også fungerer for litt mer "seriøse" Admin's enn meg selv.

 

Har lagt merke til at det renner inn med oppdateringer i Ubuntu, men har ikke brukt det nok til at det har blitt noe irritasjonsmoment enda :)

 

Men det burde i alle fall være mulig å hente MS oppdateringer manuelt så fort de er klare, men det er det kanskje allerede, har ikke sjekket :blush:

Lenke til kommentar
Hva kan årsaken være til at de ikke bare slipper oppdateringer fortløpende ettersom de er klare?

Jeg skjønner liksom ikke helt hva som er fordelen for noen at de kommer samlet en bestemt dag. Noen som vet hvorfor det er sånn? :hmm:

8812305[/snapback]

 

Årsaken er følgende:

Når Microsoft slipper en patch, så forteller de samtidig hva slags sikkerhetshull som patchen tetter. Denne informasjonen fører da til at "virusutviklerne" setter i gang å programmere nye virus, som utnytter dette sikkerhetshullet. Planen er da å få spredd viruset, før folk har patchet maskinene sine.

I store bedrifter så er det nemlig ikke bare å ta å patche 1000 servere en kveld. Det må planlegges slik at det passer i forhold til "produksjonen", og de prøver derfor å ha en fast dag i måneden som de kan patche på, og som resten av organinsasjonen er klar over til enhver tid.

 

Tidligere når Microsoft slapp patchene etterhvert som de var ferdig, så måtte bedriftene patche hver eneste uke (minst), og siden det er bedrifter som har produksjon 24/7, så ble ikke dette veldig populært.

 

Microsoft innførte derfor en rutine hvor de slapper patcher den 2. tirsdag i hver måned. Det er kun unntakshvis at de avviker fra dette, og det skyldes at Microsoft har fått info om at hullet allerede er kjent for "virusprodusentene".

Lenke til kommentar

Tusen takk for en skikkelig oppklaring rundt dette jrs.

Har jo lagt merke til at det gjerne annonseres en tid i forveien, slik som denne artikkelen, og har derfor ikke tenkt på det aspektet.

Men det er vel ved nærmere ettertanke ikke spesifikk informasjon om sikkerhetshullet/sårbarheten jeg leser om før patch slippes, så din forklaring henger "godt på greip" i mine ører. I alle fall for alt som er snakk om ren sikkerhet/sårbarhet.

 

jrs Postet i dag, 00:22

I store bedrifter så er det nemlig ikke bare å ta å patche 1000 servere en kveld. Det må planlegges slik at det passer i forhold til "produksjonen", og de prøver derfor å ha en fast dag i måneden som de kan patche på, og som resten av organinsasjonen er klar over til enhver tid.

Bare litt nyskjerrig siden dette er et felt jeg er 100% grønn på. Er problemet da typisk at systemene må startes på nytt med de følgene det kan få, eller er det vanlig at det oppstår utilsiktede problemer av selve patchene, slik at man ikke kommer i gang igjen umiddelbart, eller hva er egentlig den store utfordringen for Admin's hvis det må patche's ofte?

Lenke til kommentar

Man kan alltids laste ned separate KB selv fra technet.

 

Det jeg forundrer meg hvorfor sikkerhetshullene aldri en ende tar. Hvor gammelt er WinXP og IE6 nå?

 

Og når vi enedelig begynner å få tusenvis av patcher til et OS, så skal de starte på nytt med et annet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bare litt nyskjerrig siden dette er et felt jeg er 100% grønn på. Er problemet da typisk at systemene må startes på nytt med de følgene det kan få, eller er det vanlig at det oppstår utilsiktede problemer av selve patchene, slik at man ikke kommer i gang igjen umiddelbart, eller hva er egentlig den store utfordringen for Admin's hvis det må patche's ofte?

8817932[/snapback]

 

Begge deler har betydning men det viktigste er at man aldri kan forutsi absolutt alle konsekvenser en oppdatering kan få for eksisterende program- og maskinvare. Det er derfor en stor del å kunne teste ut og gjøre eventuelle justeringer en gang pr mnd og ikke annenhver dag.

Lenke til kommentar
Theo343 Postet i dag, 18:25

Man kan alltids laste ned separate KB selv fra technet.

Ja, men mener du da før de slippes gjennom vanlig Windows update? At man faktisk kan få tak i updatene idet de er laget.

8820479[/snapback]

Ja, på technet får du tak i det fleste KB/HF i det de er laget, men du må hente de enkeltvis. Samt at du må søke deg frem til KB artikkelen på egenhånd.

Noen KB/HF må du derimot ringe for å få tak i, de sender den på mail hvis du har problemet den beskriver.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...