Gå til innhold

Nettverkskablene får mer kraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
"Bruken av strøm over Ethernet har tatt seg opp etterhvert som fler og fler bedrifter satser på trådløse LAN hvor aksesspunktene mates strøm over nettverket."

 

Tror nok IP-telefoner er langt nok mer populære til PoE enn aksesspunkter.

8933917[/snapback]

 

Tror nok det, ja. Kantswitchene må tross alt byttes ut, og dette har nok mer for seg når vi snakker om en mengde telefoner fremfor en håndfull aksesspunkter.

 

Men med 60 watt på nettverkskabelen vil vi gjerne se laptop'er og tynnklienter som henter strøm fra ethernet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Må man lage et eget spredenett med skifte av kabler der man ønsker dette? Og det er snakk om 12v DC?

8805680[/snapback]

Det høres ut som man må bytte alle deler av nettverket. Kabler, svitsjer, rutere, NAS-bokser, osv. Jeg tror det vil bli en enorm overgangskostnad og neppe bakoverkompatibelt. I så fall tror jeg det kan bli en dårlig start.

 

Hvis det skal kunne gjennomføres på eksisterende kabler så må strømstyrken være veldig lav. F.eks maks 0,5 Ampere slik som på USB. Men for å overføre 60W med 0,5A så må derimot spenninga være rimelig høy: 120V. Jeg tror den interne isolasjonen i eksisterende kabler er for dårlig for så høy spenning. Men kanskje 1A og 60V? Hmm.. Jeg er skeptisk til at det lar seg gjennomføre med eksisterende kabler.

 

Jeg er egentlig skeptisk til at det får noen gjennomslagskraft i hele markedet grunnet dårlig bakoverkompatibilitet eller tvilsomme spenninger og strømstyrker på eksisterende kabler.

Lenke til kommentar

Simen1: Enig i noe av det du sier. Det vil nok ikke slå ann slik at "alle" bedrifter vi begi ser ut å bytte alt utstyret sitt for det. Men for noen så er det kanskje til mye hjelp.

 

Når overvåkingskamera og WLAN Accesspoint osv nevnes så frister det litt. Tenk et åpent kontorlandskap, når du kommer på jobb og har glemt laderen til laptopen hjemme. Ja, da plugger du bare i nettverkskabelen, så er alt i orden.

 

Jeg ser mye positivt i det.

 

Om det går an å bruke i eksisterende kabelnett det er vel heller tvilsomt. Det er kanskje ikke meningen heller. Siden de tar skrittet fra 15W til 60W liksom. De som virkelig har bruk for det, legger ny kabel uansett, og de som ikke har bruk for det, legger opp strøm isteden for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...