Gå til innhold

Forbereder Core 2 med 1333FSB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedkort er vel alt på markedet som støtter 1333FSB, så prisen er vel alt kjent og den blir ikke høyere. Så vidt jeg vet støtter:

* nVidia 650i og 680i brikkesetten 1333FSB.

* svært mange HK basert på P965 støtter også 1333FSB i nyere revisjoner og med oppdatert bios, MSI, Gigabyte og Asus.

 

Fra Asus sine sider vedrørende P5B Deluxe/Wifi

P5B Deluxe Release BIOS 1004

**Please update AsusUpdate to V7.09.02 or later prior making this update.**

**This BIOS does not support roll back to older BIOS**

1 Enhance memory compatibility

2 Support CONROE E0 CPU(FSB 1333)

 

Dette er jo helt naturlig når de fleste av disse HK greit klokker opp mot FSB (Quad) på 1600, dvs 400.

Lenke til kommentar

For folk som ikke overklokker så er vel disse fine siden de vil ha litt bedre ytelse enn de gamle med 1066 fsb(på quadcore vil det ha enda mer å si siden fsb er en flaskehals der). Men for oss som overklokker så vil lav mp, og høy fsb gjøre at man fort stanger i fsb veggen på hket. Heldigvis kan de fleste nye hkene senke mp. Ingenting jeg vurdere å bytte bort e6600en min med.

Lenke til kommentar

Angående de to billigste modellene så er det interessant at det kun er TXT (LaGrande DRM-beskyttelsesystem) som er forskjellen. Det at den uten dette systemet/infeksjonen faktisk blir billigst gjør at jeg ikke skjønner hvem som gidder å betale mer for å oppnå flere brukerhindre.

 

Ellers så blir jo prisene ganske fantastiske. Intel har jo melket høye priser for den gode Core-serien sin det siste året så nå som AMD kommer med et alternativ så dumper de prisene for å tyne AMD. Lave priser er selvfølgelig bra for oss forbrukere, men på lang sikt tror jeg det kan skade konkurransen og dermed bli et problem for oss forbrukere.

 

Dette blir nok en hard nøtt for AMD. De hadde sikkert håpt å få godt betalt for den nye og sterkt forbedrede prosessorserien sin.

 

PS. Det står ikke i artikkelen, men det ryktet sier videre at prisene blir gjeldende fra en gang i løpet av 3. kvartal i år.

Lenke til kommentar
Angående de to billigste modellene så er det interessant at det kun er TXT (LaGrande DRM-beskyttelsesystem) som er forskjellen. Det at den uten dette systemet/infeksjonen faktisk blir billigst gjør at jeg ikke skjønner hvem som gidder å betale mer for å oppnå flere brukerhindre.

 

Ellers så blir jo prisene ganske fantastiske. Intel har jo melket høye priser for den gode Core-serien sin det siste året så nå som AMD kommer med et alternativ så dumper de prisene for å tyne AMD. Lave priser er selvfølgelig bra for oss forbrukere, men på lang sikt tror jeg det kan skade konkurransen og dermed bli et problem for oss forbrukere.

 

PS. Det står ikke i artikkelen, men det ryktet sier videre at prisene blir gjeldende fra en gang i løpet av 3. kvartal i år.

8143886[/snapback]

Hvor stor virkning vil TXT egentlig ha/få?

 

 

Core 2 Duo E6750: 2,66 GHz, 4 MB L2-cache - 183 dollar= utsalgspris ca. 1700- ?

Core 2 Duo E6550: 2,33 GHz, 4 MB L2-cache - 163 dollar= utsalgspris ca. 1500- ?

Lenke til kommentar
de oppgitte prisene er vel når man kjøper disse by thousands

8143467[/snapback]

Det stemmer. Prisene oppgis per stykk ved bestilling av tusen stykk eller mer. Siden det ikke finnes noen enkel omregning til utsalgspris i Norge så prøver ikke hardware seg på en sånn omregning. Etter mine egne erfaringer kan man ofte gange med 6-10 for å få utsalgsprisen i Norske kroner, med den laveste faktoren (6) på de mest konkurranseutsatte prosessrorene (f.eks C2D E6600) og 10 eller ennå høyere på de minst konkurranseutsatte (typisk Xeon eller Opteron).

 

Bolson: P965 støtter i følge intel sine sider ikke 1333FSB, så det er vel hovedkortprodusentene som kommer med den lovnaden uten offisiell støtte fra Intel. Ikke at P965 bruker å ha noe problemer med 1333FSB, men Intel garanterer så vidt jeg vet ikke offisielt at de skal støtte 1333FSB.

Lenke til kommentar
Hvor stor virkning vil TXT egentlig ha/få?

8143956[/snapback]

Virkning? Jo, det vil vel sperre for avspilling av enkelte ting som DRM-beskyttet video og musikk. Men jeg vet ikke i hvor stort omfang det blir.

8143998[/snapback]

 

Sånn jeg har forstått det, så vil hardware med drm åpne for avspilling av drmbeskyttet media ? Ellers så ville det vel bare være å ha gammel hardware så kan du kopiere så mye du vil.

 

I fremtiden så må du vel ha hardware som støtter drm media ellers så får du rett og slett ikke spilt det av. Derfor kan intel ta mer penger for en prosessor som har drm.

 

Hvis txt skulle sperre for noe i fremtiden så måtte det vel være media som ikke var drm beskyttet, men tviler på at de tør å bruke drm på den måten før om enda noen år da folk flest hadde skjønt hva drm faktisk innebærer da. Noe som hadde ført til svakere salg for intel/amd. Dette kommer vel for fullt når der ikke er prosessorer i salg uten drm og folk flest har hatt vista innstallert i noen år :ermm:

 

Edit: innser at det ble litt smør på flesk i dette innlegget :blush:

Endret av Lore
Lenke til kommentar
Vil det lønne seg om en skulle ha kjøpt en ny pc å bruke noen ekstra kroner få for 1333FSB på prosessor, minne og hk? Eller vil det bli en litt for dyr investering i forhold til ytelsesøkningen?

8144358[/snapback]

Jeg tror ikke det blir noen stor prisforskjell på prosessorer og hovedkort med 1333FSB og de med 1066FSB. Det vil si at det kan lønne seg å gå for 1333FSB om man skal kjøpe nytt intel-system.

 

Okay, alt dette høres fet ut da, men er det noen av dere som vet hvilken som vil bli vinneren, når det kommer imellom AMD og Intel,

Hadde jeg visst det med 100% sikkerhet så hadde jeg investert alt jeg har i aksjer på vinneren.. :p Folk høyt oppe i systemet i AMD og intel har nok rimelig god oversikt, men de vet neppe hvordan markedet vil reagere og hvem som stikker av med "seieren". Om man kan kalle det å "vinne", det å konkurrere videre.

 

til i dag er Intel sine Core de beste man kan investere i... Mens AMD kommer med sine K8L..

8144647[/snapback]

Intel sine Core er bra, men ikke det udiskutabelt beste man kan investere i i et hvert tilfelle. F.eks finnes det ikke Core til under 1300 kroner ennå, mens AMD har 65W X2 helt ned til 800 kroner. Oppgraderbarhet av hovedkortene/soklene er et annet argument som faller i AMDs favør.

 

AMDs nye prosessorarkitektur har kodenavn K10, ikke K8L som tidligere antatt.

Lenke til kommentar
Så for og si det sånn så er det bare de dyre hovedkortene som støtter de nå ?

8145023[/snapback]

Prosessorene har ikke kommet ennå så det har neppe kommet biosoppdateringer med støtte allerede nå, om det kommer det i det hele tatt til dagens hovedkort. (Noe jeg tror det vil gjøre for brikkesettene nforce 650i og 680i, men ikke for P965 eller i975X)

 

Prosessorene er ventet lansert i 3. kvartal 2007. Vi er bare i 1. kvartal nå. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...