Gå til innhold

Forbereder Core 2 med 1333FSB


Anbefalte innlegg

dette grenser nok mot OT, men når det gjelder "nye generasjoner" cpuer og prisjustering på den "gamle generasjonen" har jeg det bestemte inntrykk av at intel på generelt grunnlag ser ut til å i store trekk beholde prisene uavhengig av at avløsere kommer.

 

Det jeg sikter til konkret er prisnivået på P4 3GHz - som hold seg statisk på 1500 kroner relativt lenge, og helt uavhengig av at det hadde kommet cpuer med vesentlig bedre ytelse på markedet.

 

Dette kan selvsagt være en følge av at det ikke ble lansert noen ny genrasjon på 478, men poenget jeg egentlig ville frem til er følgende: Det virker som intel priser sine cpuer ut i fra hvilket markedssegment de lanseres i (desktop budget vs desktop performance) - og beholder denne prisen selv om cpuen og dens ytelse ikke lengre er å regne som performance.

 

Når det gjelder amds taktikk virket det som at de hadde en jevnere strøm av "avløsere" og at det nedre sjiktet (prismessig) kunne inneholde både nåtidens budget og fortidens performance.

 

Jeg har ikke større grunnlag for å påstå dette enn sporadiske søk i prisguiden til tidspunkt som korresponerte med lanseringer av nye cpuer. Men det hadde vært interessant å høre andres meninger om dette.

 

although OT, kanskje relevant i diskusjonen om hvilken pristaktikk disse to selskapene har..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke sett noe som tyder på at Core 2 Duo i 45nm-utgave vil være noe mer effektgjerrig enn 65nm-utgavene på annet enn idle.

8158525[/snapback]

 

Fant denne i går: http://www.digi.no/php/art.php?id=373568

 

Men de snakker om 2008, så da er det nok Core 3-generasjonen de sikter til, ikke Core 2 på 45nm.

8179328[/snapback]

Jeg har ikke sett den lovnaden andre plasser, men har sett andre lovnader med en litt annen vri. Det vi si at intel lover store forbedringer i ytelse per watt. Siden de sammenligner med nivået i 2006 må jeg anta at det er toppmodellen i det første halvåret de mener. Altså Pentium 4 EE de sammenligner mot. Når de sier ytelse per watt så tar de neppe høyde for at vanlig programvare ikke skalerer noe særlig godt med en økning av prosessorkjerner. Det er nok mye det de sikter til. F.eks vil en halvering av effekten fra 130W til 65W kombinert med 4 ganger så mange kjerner (8-kjerner) og 12,5% økning av ytelsen per tråd være nok til å oppfylle lovnaden om 10 ganger bedre ytelse per watt.

 

(Nå er ikke denne trenden noe unikt for intel, om noen ville tro det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...