Gå til innhold

Kulturo: Pirater med utfall mot Kulturministeren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe...

 

fælt som man kjører på med dette for tiden da.

 

Men jeg skjønner egentlig ikke problemet.

 

Hvis utsagn som dette stemmer:

"Internett, de synkende prisene for innspillingsteknikk og den tekniske utviklingen har i dag gjort at hvem som helst kan bli like stor - om ikke større - enn de artistene dere har kjøpt opp."

 

Så hva er egentlig problemet da? Mener man at platebransjen hindrer folk i å utøve innholdet i dette utsagnet?

Mottar uavhengige artister trussler fra platebransjen viss dem holder på å bli for populære?

 

Skal det bli forbudt å drive PR for en artist kanskje?

Lenke til kommentar

Platebransjen (IFPI/RIAA og alle lignende organisasjoner) er bare en gjeng med pengegrådige folk kun med egeninteresser. De bryr seg lite/ingenting om selve artistene eller kundene sine for den saks skyld. Det eneste som gjelder er inntektsmaksimering, samt å beskytte sine egne interesser (dvs. stoppe digital distribusjon av musikk, siden de henger så langt etter i tiden og ikke har utviklet noe eget system for salg av musikk på nettet der kundenes interesse er prioritert).

 

Dessuten opererer de med Mafia lignende måter. Iallefall i USA.

 

Om 50 år kommer RIAA til å være kjent for å være den moderne tids mafia, uten tvil.

 

Platebransjen (IFPI/RIAA) er en døende geskjeft, de kommer til å forsvinne mer og mer i tiden framover og dette prøver de selvsagt å stoppe på alle mulige måter.

 

PiracyKillsMusic kampanjen til IFPI er forøvrig den mest irriterende annonse kampanjen jeg noensinne har sett, og for å være helt ærlig får jeg bare mer å mer lyst til å laste ned musikk framfor å kjøpe den hver gang jeg føler meg "anklaget" for å være en tyv i hver reklame banner fra dem som popper opp overalt.

Lenke til kommentar
Mottar uavhengige artister trussler fra platebransjen viss dem holder på å bli for populære?

8138594[/snapback]

Jeg ser ikke bort i fra det. Platebransjen har sterke lobbyister. Logikken "Er du ikke med oss så er du mot oss" kan brukes til å f.eks sperre artister ute fra arrangementer, lister, platebutikker osv.

Lenke til kommentar
Mottar uavhengige artister trussler fra platebransjen viss dem holder på å bli for populære?

8138594[/snapback]

Jeg ser ikke bort i fra det. Platebransjen har sterke lobbyister. Logikken "Er du ikke med oss så er du mot oss" kan brukes til å f.eks sperre artister ute fra arrangementer, lister, platebutikker osv.

8138901[/snapback]

 

Velkommen til en kommersiell verden.

 

På samme måte er f eks bare visse tv-kanaler er med i tilbyderpakkene til viasat og canal digital etc.

Eller at Kiwi butikker kun tar inn visse varer.

 

Ikke noe nytt eller ulovlig i det.

 

Men.. poenget her var jo de sier selv at internet og lave kostnader gjør plateselskaper ubrukelige?

I så fall, hvordan hindrer platebransjen dette fra å skulle skje?

Endret av filter69
Lenke til kommentar

Jeg kjenner da platebransjen litt, siden jeg driver med litt bandvirksomhet og har en del kontater i miljøet. Jeg blir rett og slett kvalm når disse folka mener at vi skal jobbe gratis med musikken vi lager. Utstyret som trengs for å spille inn plater er kanskje dyrere enn noen sinne, pga. utviklingen av alle mulige effekter.

 

Det at teknologien utvikler seg så utrolig raskt, gjør det ikke billigere å produsere. Fordi at vi skal kunne produsere en plate i dag som kan konkurrere i lydkvalitet, mixing, effekter, osv. så må du fylle opp et svært studio. Tidligere var det nok med instrumenter, noen få effekter og mikrofoner.

 

I allefall. Det å leve på musikk er drømmen til mange, inkludert meg selv, og jeg er selv ganske for deling av musikk gjennom per-to-per fildelingsprogrammer. Men holdningen om at alt vi gjør ikke er verd fem øre er til å spy av.

 

Det er leit. Det som virkelig driver meg som musikker, og andre som meg, er live-musikk, men siden arbeidet vårt skal være gratis, hvordan skal vi da få mulighet til å turnere. Hvordan skal vi klare å skrape sammen penger til å leve godt på musikken¿

 

Musikk er arbeid på lik linje med at microsoft lager windows, og er på ingen måter gratis, det er et merkenavn og er verd mye| Selv om piratkopiering er delvis bra, så fortjener microsoft penger fra de som har råd til å betale for seg. Det er en stor ukultur at alt skal være gratis.

 

Jeg støtter alle band jeg liker, ved å kjøpe platen i butikken, så fremt jeg har penger på konto. Ellers tar jeg det neste måned, selv om jeg har albumet på PCen. Det er vår plikt, så lenge vi ønsker god musikk.

 

Det er mer enn en hobby for mange.

 

Mvh. Morten

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg kjenner da platebransjen litt, siden jeg driver med litt bandvirksomhet og har en del kontater i miljøet. Jeg blir rett og slett kvalm når disse folka mener at vi skal jobbe gratis med musikken vi lager. Utstyret som trengs for å spille inn plater er kanskje dyrere enn noen sinne, pga. utviklingen av alle mulige effekter.

 

Det at teknologien utvikler seg så utrolig raskt, gjør det ikke billigere å produsere. Fordi at vi skal kunne produsere en plate i dag som kan konkurrere i lydkvalitet, mixing, effekter, osv. så må du fylle opp et svært studio. Tidligere var det nok med instrumenter, noen få effekter og mikrofoner.

 

I allefall. Det å leve på musikk er drømmen til mange, inkludert meg selv, og jeg er selv ganske for deling av musikk gjennom per-to-per fildelingsprogrammer. Men holdningen om at alt vi gjør ikke er verd fem øre er til å spy av.

 

Det er leit. Det som virkelig driver meg som musikker, og andre som meg, er live-musikk, men siden arbeidet vårt skal være gratis, hvordan skal vi da få mulighet til å turnere. Hvordan skal vi klare å skrape sammen penger til å leve godt på musikken¿

 

Musikk er arbeid på lik linje med at microsoft lager windows, og er på ingen måter gratis, det er et merkenavn og er verd mye| Selv om piratkopiering er delvis bra, så fortjener microsoft penger fra de som har råd til å betale for seg. Det er en stor ukultur at alt skal være gratis.

 

Jeg støtter alle band jeg liker, ved å kjøpe platen i butikken, så fremt jeg har penger på konto. Ellers tar jeg det neste måned, selv om jeg har albumet på PCen. Det er vår plikt, så lenge vi ønsker god musikk.

 

Det er mer enn en hobby for mange.

 

Mvh. Morten

 

8139063[/snapback]

 

Endelig et litt mer nyansert bilde. Jeg mener musikkdeling er vel og bra for da sprer ordet seg lettere og det blir da lettere å oppdage nye artister. Hadde aldri hørt om Nile eller Slayer ( :blush: ) om ikke jeg hadde faktisk lasta ned noen sanger for å hørt litt.

 

Jeg mener platebransjen som CDselgere er en utdøende bransje, men som de desperat prøver å holde seg i livet igjennom det politiske isteden for det teknologiske som kanskje hadde vært bedre. men hvem vil vel miste det gode gamle arbeidet sitt?

Lenke til kommentar
Nå, dere kjenner kanskje ikke til MySpace, YouTube og The Pirate Bay? Det er faktisk der musikken bor i dag,

 

lol.. hvilken musikk hadde "levd" på piratebay om ikke de fæle plateselskapene hadde produsert den.... kom med eksempler på musikk som kun er utgitt gjennom pirate bay.. og vis gjerne til noen gode artister og produksjoner som er gitt ut på you tube og mySpace... .

Lenke til kommentar

Dette er mange år siden, men selv hadde jeg ikke hørt noe særlig på Hoobastank. Men igår har jeg da altså endelig (bedre sent enn aldri ^^) bestilt meg alle 3 cdene deres.. Dette er etter at jeg har hørt gjennom albumet deres, og vet at jeg får hva jeg vil ha.

 

Sånn som jeg ser det, så ser de fleste som er imot piratkopiering, at musikkindustrien er interessert i kvalitetssikring. Noe som for meg er et stort ? ... Hvordan det er mulig å bare tenke tanken dunker i hodet mitt som slående naivt.. Som noen sa her tidligere sa, profittmaksimering er et utrolig viktig og stort poeng. Noe som (tydeligvis, da vi ser hvor trenden går hen) gjør at mennesker generelt ikke gidder å kjøpe noe de *vet* er for dyrt..

 

Et annet punkt jeg irriterer meg litt over, er at alle tror tydeligvis at musikerne ikke klarer seg, selv med den (gjennomsnittlige) utrolig marginale og lille slanten de får per produserte cd. Herregud, til og med de fleste fotballspillerne her i Norge tjener "vanlig" lønn.. Sikkert hundre andre punkter å nevn eher, men de slår meg ikkelike irriterende..

Lenke til kommentar
Bruker bare samme virkemidler som musikkindustrien (les:IFPI/RIAA).. Overdrivelse er jo tydeligvis det som fungerer for noen, f.eks saksøke 15åringer for hundretusener.. (som også kanskje skjer i nærmeste fremtid i vårt kjære land..)

8139358[/snapback]

For ikke å nevne at de skal ha x antal tusen per delte fil på fesk ett dc nettverk. Det er jo bare tull. For mye av det som lastes ned ville de ikke tjent penger på i utgangspunktet. Tror neppe at folk hadde gått ut å kjøpt all den musikken de laster ned hvis ikke det gikk ann å laste ned. Samme er det med filmer. De snakker om at de taper x ant miliarder osv. Men det er jo rett og slett bare tull! Tror ikke en person som har lastet ned musikk, filmer, apps for 50.000,- hadde gått i butikken å kjøpt alt de hvis det ikke var mulig å laste det ned. Det går ikke ann å bregne hvor mye de "taper" på dette her.

 

Det er jo også flere som produserer serier som syns det er possitivt. Fordi det blir PR for dem. Så ett om akkurat det. Da tokk de ett eksempel fra en serie som mange hadde lastet ned. Og da når denne serien hadde permiere i Australia hvor denne karen hadde foredraget. Så ble det seer rekord! Det var fordi folk hadde lastet det ned å fortalt venner og familie om denne kule serien. Jeg tror ikke at feks Prison Brake hadde fått så mange seere hvis det ikke hadde vært for at folk hadde snakket om det på skolen/kontoret.

 

TV3 brukte faktisk en piratkopiert episode av akkurat Prison Break for å reklamere for serien på sinn hjemmesiden da den kom. Dette var den en som sendet de en mail om.

 

TV3 fryktet på forhånd at piratkopiering ville gå utover seertallene på den nye serien «Prison Break», men brukte selv en snutt som var hentet fra nettet i promoteringen av serien.

 

Da TV3 skulle promotere den nye serien, som har blitt svært godt mottatt både i USA og Sverige, kom kanalen i skade for å legge ut en snutt som var hentet fra nettet. Det gikk ikke upåaktet hen, og en gruppe som kaller seg «Potetgullridderne» krevde i en e-post til kanalen at videon ble fjernet umiddelbart og at kanalen kom med en formell beklagelse, skriver VG.

 

«Potetgullridderne» hevdet videre at de hadde bevis for at TV3 hadde lastet ned piratkopiert materiale og brukt det kommersielt.

 

– Det var noen hos oss som hadde lagt ut en feil versjon av en egenreklame for «Prison Break», sier presse- og informasjonsansvarlig Glenn Ø. Støldal i TV3 til VG.

 

Støldal uttrykte før premieren på «Prison Break» bekymring overfor Kampanje for at piratkopiering og nedlasting på nettet kunne ramme TV3s seertall på serien. Serien ble likevel godt mottatt og er TV3s beste seriepremiere noen gang med 195.000 seere i forrige uke.

 

Til slutt må jeg vel nevne at jeg kjøper alt jeg syns er bra.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...