Gå til innhold

Ubuntu og Linspire samarbeider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette høres svært bra ut.

 

Forøvrig håper jeg på følgende i nye Ubuntu (i brukergrensesnittet):

* Nye dialogbokser til åpning/lagring av filer med enkelt valg av partisjoner (ikke /media/dittogdatt).

* Ny dialogboks til skjerminnstillinger (og bedre sammen med driverene).

* Trevisning av mapper gjennom nettverk.

* Avspilling av multimedia direkte gjennom nettverk. (muligens gStreamer som må endres?)

Men det meste av dette vil nok være endringer i GNOME?

Lenke til kommentar

Ja, dette var spennende nyheter! Jeg tror dette blir bra - for alle. Det vil styrke Ubuntu, som blir enda viktige som base for andre distroer, og det vil styrke Linspires CNR-teknologi som pakkesystem. Det siste er også spennende i forhold til den pågående diskusjonen om et felles pakkesystem for alle distroer.

 

Når det gjelder Debians fremtid, er vel dette en ny spiker i kisten for Debian. Ikke fordi den ikke har noe for seg, men fordi Ubuntu blir mer viktig og Debians utviklere er allerede opprørt over (det manglende) samarbeidet med Ubuntu. Det er nærmest et fiendeskap mellom de to leirene, hvor Debians side fremstår som de mest agressive. Så denne nyheten blir nok som en rød klut for Debian-leiren. Jeg tror reaksjonen vil bli kraftig og negativ. Kanskje blir Debian lagt ned på sikt, av mangel på utviklere som gidder å engasjere seg i det de oppfatter som et synkende skip? Vi får C.

 

Jeg samlet noen lenker med mer info.

 

Fra LinSpire-leiren:

Pressemelding: http://www.linspire.com/lindows_news_press...ives.php?id=213

Diskusjon: http://forum.freespire.org/showthread.php?t=4626

 

Fra Ubuntu-leiren:

Pressemelding: http://www.ubuntu.com/news/LinspirePartnership

Diskusjon: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=356211

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Når det gjelder Debians fremtid, er vel dette en ny spiker i kisten for Debian. Ikke fordi den ikke har noe for seg, men fordi Ubuntu blir mer viktig og Debians utviklere er allerede opprørt over (det manglende) samarbeidet med Ubuntu. Det er nærmest et fiendeskap mellom de to leirene, hvor Debians side fremstår som de mest agressive. Så denne nyheten blir nok som en rød klut for Debian-leiren. Jeg tror reaksjonen vil bli kraftig og negativ. Kanskje blir Debian lagt ned på sikt, av mangel på utviklere som gidder å engasjere seg i det de oppfatter som et synkende skip? Vi får C.
"en ny spiker i kisten for Debian" - har du noe annet å underbygge en slik påstand enn Ubuntus popularitet og det påståtte fiendeskapet mellom Ubuntu og Debian?

Jeg ser Ubuntus popularitet som en bekreftelse på at Debian-prosjektet absolutt har livets rett, og mener i lys av det at Debians fremtid er lysere enn på lenge.

Dertil er "fiendeskapet" mellom Debian og Ubuntu/Canonical hypet og overdrevet, de fleste utviklere i de to klarer å samarbeide bra og mange Debian-folk er også Ubuntu-folk.

Ubuntu er også interessert i at Debian overlever. Om Debian dør tror jeg mange Debian deriverte distroer kommer til å få, tildels store, problemer med å overleve sjøl.

 

Men dette er nå kun min mening

Lenke til kommentar

Nå er det ikke min mening å lage en Debian-Ubuntu-krangel her. Debian er en bra distro som fortjener livets rett. Men jeg mener at sjansen for at flere og flere velger Ubuntu som base øker med Ubuntus popularitet. Fiendeskapet mellom leirene er ikke noe jeg tar fra løse luften. Det har vært kjent lenge. Det gjenstår å se hvor lenge dette kan pågå før det skjer noe drastisk. En utgang jeg mener er sannsynlig, er at utviklere vil miste interessen for Debian til fordel for Ubuntu.

 

Og det er min mening.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke min mening å lage en Debian-Ubuntu-krangel her.
Det var ikke min mening heller. Beklager om det kom ut sånn.

 

Fiendeskapet mellom leirene er ikke noe jeg tar fra løse luften. Det har vært kjent lenge. Det gjenstår å se hvor lenge dette kan pågå før det skjer noe drastisk.
Min erfaring er at dette "fiendeskapet" et opphauset, og at det ikke er så ampert mellom de to prosjektene som det kan virke.

En av årsakene var måten Ubuntu-folket pleide å sende feil/bug-meldinger til Debian. Dette skal ha blitt bedre.

En annen sak er Ubuntus "inkompabilitet" med Debian. Ubuntu sync'er mot Debian sid, men fryser oppdateringer når de slipper en offisiell versjon. Så når det nærmer seg et nytt Ubuntu slipp er det mulighet for at forrige Ubuntu version er mye ute av sync med Debian. Det har ført til en del urettmessig kritikk mot Debian fra brukere, selv om det er Ubuntu sin "feil", og en del Debian-folk tok det ille opp.

 

En kunne jo tru at forholdet mellom Debian og Ubuntu er bedre enn det virker som når ganske mange Debian-utviklere også jobber med Ubuntu...

 

En utgang jeg mener er sannsynlig, er at utviklere vil miste interessen for Debian til fordel for Ubuntu.
Når du sier utviklere, mener du da distro-utviklere?

Jeg ble bare brått så usikker :)

Lenke til kommentar

Dette er jeg litt spent på.

Som helt fersk Ubuntu bruker må jeg si at jeg tror Govassa noen innlegg over her treffer spikeren på hodet når det gjelder å få Windows brukere som meg selv over på på Linux. Det er sikker hvor lett som helst for dere med erfaring og innstallere drivere og programmer, men det må bli langt mer intuitivt før feks Ubuntu kan bli noen reell konkurrent til Windows.

 

Jeg kommer til å forske videre fordi jeg syns det er spennende, men tror ikke folk flest er helt innstilt på å lære seg "sudo ditt og sudo datt" for å få gjort de enkleste endringer.

 

Det er vel sikkert noen som mener det er lett nok som det er med feks synaptic pakkehåndtering, og eventuelle andre eksisterende metoder. Det er det sikkert også for de som kan det, men jeg tror lettfattelighet er veien å gå hvis man ønsker å stjele markedsandeler fra MS :)

Lenke til kommentar

Ubuntu er det som frister flest windows brukere vil jeg også tro.

 

Men jeg undres litt over dette installasjonsgreiene det prates om. Den første distroen jeg prøvde for flere år siden tror jeg var SuSE(før Novell kjøpte), og denne hadde dette hvor jeg bare valgte fra en liste og ting ble installerte on-click fra internett. Selv SuSE ble installert fra internett uten OS på maskinen. Har også forsøkt Redhat samt Fedora, Mandrake osv.

 

Hva er forskjellen på dette og slike ting som jeg nevner her?

 

EDIT:

Ellers kan jeg nevne en liten artig affære jeg hadde ang et splitter nytt SMC 108Mbps trådløst PCI kort forrige dagen.

En morro affære selv om det er litt off topic, er at en ny barebone jeg har satt opp med trådløst PCI kort osv kjørte rett opp på en Ubuntu 6.10 Live CD og rett inn på et usikra trådløst nett i nabolaget uten at jeg rørte en finger.

 

Når jeg skulle installere XP derimot så slet jeg et par timer etter installasjon for å få trådløs kortet til å virke *ler*. Problematikken var driver relatert. (ingen av driverne på hjemmesiden fungerte i XP)

 

Med tanke på Vista og PS3.... PS3 er nok bedre med Linux uansett.

7899081[/snapback]

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men jeg undres litt over dette installasjonsgreiene det prates om. Den første distroen jeg prøvde for flere år siden tror jeg var SuSE(før Novell kjøpte), og denne hadde dette hvor jeg bare valgte fra en liste og ting ble installerte on-click fra internett. Selv SuSE ble installert fra internett uten OS på maskinen. Har også forsøkt Redhat samt Fedora, Mandrake osv.

 

Hva er forskjellen på dette og slike ting som jeg nevner her?

Ikke så ille mye.

Alle pakkesystemer som CNR og Synaptic utfører disse oppgavene på en eller annen måte. Forskjellen ligger ofte hvordan, ikke i hva.

En fordel kanskje ved CNR er at CNR er distro-uavhengig. Det er blitt gjort mange forsøk på å lage et altomfattende pakkesystem som kan brukes på alt, overalt, som er uavhengig av pakkenes filformat osv. og CNR er vel et forsøk i den retningen.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Ubuntu/Gnome akkurat og stusset litt på et par av ønskene dine.

 

Forøvrig håper jeg på følgende i nye Ubuntu (i brukergrensesnittet):

* Nye dialogbokser til åpning/lagring av filer med enkelt valg av partisjoner (ikke /media/dittogdatt).

Hvorfor? Og ikke minst hvordan? Hva ser du for deg?

Jeg syntes selv at gnome har et ekstremt ryddig og oversiktlig grensesnitt. Når man plugger inn -tja- en minnepinne på USB'en dukker den pyntelig og pent opp under "steder" som forventet, på desktopen, og naturligvis (for mer erfarne linuxbrukere) under /media. Denne gjennomførte katalog/fil-strukturen gjør ting veldig forutsigbart og oversiktlig - vesentlig mer enn f.eks windows i mine øyne. Antakelig tar det litt tid i overgangen fra winXP med "mine dokumenter" og relativt ulogisk og rotete disponering av harddisken(e). Men etterhvert føles det tyngre å bytte tilbake.

 

* Trevisning av mapper gjennom nettverk.

Hva mener du? Det er da fullt mulig? Man kan velge kontekst, trevisning mm. i nautilus i det venstre, smale panelet.

 

* Avspilling av multimedia direkte gjennom nettverk. (muligens gStreamer som må endres?)

Dette er også mulig, og problemfritt. Tenker du på innhold på websider eller f.eks fra en disk på nettet? Jeg kobler med til ymse disker både på lokalnettet og internett med SSHFS, går som en drøm gjennom både brannvegger og NAT. Diskene dukker pent og pyntelig opp akkurat der jeg vil (f.eks under "steder") eller jeg kan montere de under /mnt eller hvilken som helst annen mappe litt avhengig av hva jeg skal bruke diskene til. Samba er selvsagt et alternativ på lokalnettet, men trægt og usikkert sammenlignet med SSHFS - og ikke et alternativ over internett.

Når det gjelder websider må disse være laget av noen som respekterer og følger standarder (altså gode programmerere) og ikke bruke proprietære protokoller for mediatransport eller proprietære codec'er som bare finnes for enkelte platformer. YouTube er flashbasert og funker - VGTV ser ut til å bruke noe embedded mediaplayer sjiit og funker ikke. For meg i hvertfall :-)

 

Mine ønsker for Ubuntu fremover er bare at de tar seg tid til å gjøre skikkelig arbeid med de nye versjonene før de slippes. Edgy har vært MYE frustrasjoner og ergrelse, i motsetning til Dapper som var dønn solid. Håper jeg slipper ny runde med faenskap og bugs når Feisty kommer. DET er da ikke mye å be om :-D

Lenke til kommentar
En utgang jeg mener er sannsynlig, er at utviklere vil miste interessen for Debian til fordel for Ubuntu.
Når du sier utviklere, mener du da distro-utviklere?

Jeg ble bare brått så usikker :)

7907060[/snapback]

Ja. Det er bare en "håndfull" gode utviklere som engasjerer seg i programutvikling på distroene og det blir ikke flere gode utviklere i samme takt som det blir flere distroer. Derfor må mange alternére mellom flere leire. Men det er vel en grense for hvor tynt man kan smøre dette utover før det trer inn en naturlov som stopper det. En del nye utviklere kommer til etter hvert som Linux utbrer seg, men som alltid er det bare noen få gode. Derfor mener jeg at man noen ganger må se i øynene at konsolidering er bedre enn mangfold.

 

Mine ønsker for Ubuntu fremover er bare at de tar seg tid til å gjøre skikkelig arbeid med de nye versjonene før de slippes. Edgy har vært MYE frustrasjoner og ergrelse, i motsetning til Dapper som var dønn solid. Håper jeg slipper ny runde med faenskap og bugs når Feisty kommer. DET er da ikke mye å be om :-D

7907905[/snapback]

Ja, men bare annenhver versjon av Ubuntu er såkalt LTS-versjon, d.v.s. med Long Term Support. Dapper var LTS og Feisty vil bli det, mens Edgy ikke er det. Edgy er ment å være en versjon med mye ny teknologi. Derfor kan man heller ikke forvente samme stabilitet med Edgy som med Dapper.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
dette er passe.. sist jeg prøvde ubuntu kan jeg huske hvor mye jeg monga for å få propitere programmer og codec til å funke ordentlig..

7908290[/snapback]

 

Automatix er et must for å komme kjapt og enkelt i gang med Ubuntu. Killer app og et must for alle som vil prøve Ubuntu. Kan ikke få skrytt automatix nok opp i skyene :-)

 

http://www.getautomatix.com/

 

 

(ukult å rette på gramatikk, men passé er vel ikke helt bra ordvalg? Selv om du sikkert sleit mye med dette og det kanskje er flere måneder siden er det høyaktuellt fortsatt. Og disse problemene er vel heller ikke det tråden spesifikt handler om. Linspire/Ubuntu-nyheten er så fersk at DEN er i hvertfall ikke passé :-))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...