Gå til innhold

TEST: Packard Bell Maestro 220W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dere vurdert å kjøpe inn hardware for kalibrering av skjerm f. eks. Gretagmacbeth Eye-One eller liknenede? Disse koster et par tusen kroner, og er standardutrustning for alle som er opptatt av å få korrekte farger på bildene sine.

 

Vurdering av etterslep er vanskelig å utføre på en noenlunde vitenskapelig måte, men å vurdere fargenøyaktigheten til en skjerm som er kalibrert, tar noen få minutter med det rette utstyret.

 

Testerens oppfatning av fargene (selv sammenliknet mot en referanseskjerm) er ikke godt nok for de som har planer om å bruke skjermen til bildebehandling.

 

Den viktigste egenskap ved en skjerm er kontrasttallet. Produsentene "hyper" kontrasttallet ved å jukse med fargenøyaktighet samt å pøse på med lysstyrke. Det som er interessant er kontrasttallet i kalibrert tilstand. Min Dell 2007WFP må ha brightness på 40% for å få lystyrke på 150Candela,som jeg foretrekker. Selv dette er litt lysere enn det som er anbefalt(130Cand). Informasjon om dette var IKKE å oppdrive, den gang jeg kjøpte skjermen min.

 

Ellers er testene deres artig lesning . . .

 

 

Geir

Lenke til kommentar
Har denne skjermen kontrast belegg? Synes det så ut som om det var en del gjenskinn i skjermen på det en e bildet. Er i ferd med å kjøpe meg en lcd skjerm men den skal ha minimalt med gjenskinn.

7513484[/snapback]

 

på elkjøp har de viewsonic til amme pris som ikke har det blanke kontrast belegget, den er ikke så elegant for hytallerene tar stor plass nede.

Lenke til kommentar

Skjermen så Skitten ut på bildene. Spesielt der man så portene.

 

Jeg har en 19" Sony LCD skjerm og sliter med at de grønne pixslene har etterslep.

 

Menyen på Sony skjermene er bra. Men man har ikke så mange funksjoner der.

 

Min har DVI inngang og Analog (D-Sub?). Jeg har mulighet og skifte mellom tingene viss jeg feks kobler bærbar og stasjonær på samme skjerm. Også kan jeg styre lyden på skjermen. 2 lydinganger og 1 ut.

 

Lydutgangen styres av hvilken skjerm jeg bruker.

Lenke til kommentar
Har denne skjermen kontrast belegg? Synes det så ut som om det var en del gjenskinn i skjermen på det en e bildet. Er i ferd med å kjøpe meg en lcd skjerm men den skal ha minimalt med gjenskinn.

7513484[/snapback]

Den har et kontrastbelegg ja. Det glemte jeg å ta med i testen. Jeg skal få det redigert inn. Takk for at du påpekte dette :)

 

Har dere vurdert å kjøpe inn hardware for kalibrering av skjerm  f. eks.  Gretagmacbeth Eye-One eller liknenede? Disse koster et par tusen kroner, og er standardutrustning for alle som er opptatt av å få korrekte farger på bildene sine.

 

Vurdering av etterslep er vanskelig å utføre på en noenlunde vitenskapelig måte, men  å vurdere fargenøyaktigheten til en skjerm som er kalibrert, tar noen få minutter med det rette utstyret.

 

Testerens oppfatning av fargene (selv sammenliknet mot en referanseskjerm) er ikke godt nok for de som har planer om å bruke skjermen til bildebehandling.

 

Den viktigste egenskap ved en skjerm er kontrasttallet. Produsentene "hyper" kontrasttallet ved å jukse med fargenøyaktighet samt å pøse på med lysstyrke. Det som er interessant er kontrasttallet i kalibrert tilstand.  Min Dell 2007WFP må ha brightness på 40% for å få lystyrke på 150Candela,som jeg foretrekker. Selv dette er litt lysere enn det som er anbefalt(130Cand). Informasjon om dette var IKKE å oppdrive, den gang jeg kjøpte skjermen min.

 

Ellers er testene deres artig lesning . . .

 

 

Geir

7513596[/snapback]

Jeg er enig med poenget ditt når det gjelder kalibrering. Allikevel klarer jeg å være bittelitt uenig. Vi henvender oss først og fremst mot hjemmebrukere. Det er nok en del hobbygrafikere blant disse, men jeg vil påstå at de som lager grafikk og de som ser på den trenger så forskjellige skjermer at det er vanskelig å sammenligne.

 

Kalibrerer du en skjerm så mister den veldig mye glød i fremvisningen. En nøytralt kalibrert skjerm er nettopp det - nøytral. Dette er ikke nødvendigvis det en typisk grafisk konsument vil ha og trenger i en skjerm. Se bare på disse fordømte kontrastbeleggene. De gjør at grafikken oppleves bedre, men å sitte å jobbe med bilderedigering på en slik skjerm er direkte ubehagelig.

 

Dermed har vi gjort et bevisst valg på å prioritere målgruppen konsumentbrukere fremfor produsentbrukere. Det ville absolutt være en ide å kjøre tester av skjermer mot en mer proffesjonell gruppe, f.eks. på Hardware Bedrift, men dette er noe jeg ikke tør begi meg ut på :)

 

Avsnittet ditt om kontrast likte jeg veldig godt. De fleste tall kan fikses slik at de ikke fremstiller virkeligheten på en god måte, og det er nettopp dette produsentene gjør når de buffer sspesifikasjonene på skjermene for å komme bedre ut ved en teoretisk sammenligning. Jeg skulle ønske vi hadde en god måte å måle kontrastnivå med et mer brukerorientert utgangspunkt. Dessverre er utstyr og fasiliteter for å måle kontrastnivå (eller egentlig sortnivå) dyrt og vanskelig å anskaffe med dagens utgangspunkt.

 

 

Skjermen så Skitten ut på bildene. Spesielt der man så portene.

7515240[/snapback]

Det er støv og refleksjoner fra blitzen samt noen fingermerker som er smurt ut ( :blush: ). Det er vrient å ta skikkelige bilder av tilkoblingene med kompaktkamera på grunn av at foten er i veien :) Normalt tar jeg bilder av slikt rett etter at skjermen er pakke opp, men jeg klarte visst å glemme det denne gangen, så akkurat det bildet ble tatt etter at skjermen var brukt og fiklet med et par uker.

 

 

Har det seg slik at dette er det samme panelet som på Samsungs 2205BW (eller hva den nå heter)?

7515268[/snapback]

Jeg ahr ikke klart å spore opp noe informasjon om dette panelet, og Packard Bell er veldig sparsomme med detaljer. Jeg mener at LG også har et panel som også kan passe til spesifikasjonene, så det er ikke sikkert det er Samsung.
Lenke til kommentar

VIl bare oppklare diskusjonen om panelet:

Alle 22" ws skjermene som selges i dag i denne klassen har det samme panelet. Ett 22" TN panel fra Chimei optronics (CMO?), eller hva det nå er.

 

Se f. eks. dinside.no son test:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=356016

Selv de klarte å få med seg att det lignet.

 

Det finnes modeller fra Viewsonic, Samsung, acer, asus packard bell og antagelig også Videoseven har 22" skjermer basert på dette panelet. Ser ut til att Benq har en slik de og.

 

Baklysproblemer er felles for alle slike skjermer jeg har lest om, skulle gjerne hatt ett bilde eller bedre forklaring på hvordan dette er på denne modellen.

 

Packard bell er også den eneste jeg har hørt har kontrastbelegg, men har ikke hørt så mye, da.

 

Samsung lager visst ett eget panel, med samme specs som dette Chimei, men bruker det ikke i sin egen en gang.

 

VIl annbefale dere å se på Samsung sin i stedet for denne, hvis dere ikke vil ha blank overflate, samsung sin er nemlig en god skjerm, med unntak av baklyset, men det ser altså ut til å gjelde for alle disse.

Lenke til kommentar
VIl bare oppklare diskusjonen om panelet:

Alle 22" ws skjermene som selges i dag i denne klassen har det samme panelet. Ett 22" TN panel fra Chimei optronics (CMO?), eller hva det nå er.

 

Se f. eks. dinside.no son test:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=356016

Selv de klarte å få med seg att det lignet.

 

Det finnes modeller fra Viewsonic, Samsung, acer, asus packard bell og antagelig også Videoseven har 22" skjermer basert på dette panelet. Ser ut til att Benq har en slik de og.

 

Baklysproblemer er felles for alle slike skjermer jeg har lest om, skulle gjerne hatt ett bilde eller bedre forklaring på hvordan dette er på denne modellen.

 

Packard bell er også den eneste jeg har hørt har kontrastbelegg, men har ikke hørt så mye, da.

 

Samsung lager visst ett eget panel, med samme specs som dette Chimei, men bruker det ikke i sin egen en gang.

 

VIl annbefale dere å se på Samsung sin i stedet for denne, hvis dere ikke vil ha blank overflate, samsung sin er nemlig en god skjerm, med unntak av baklyset, men det ser altså ut til å gjelde for alle disse.

7522445[/snapback]

Det er vanskelig for oss å se at skjermer ligner når vi hittil bare har testet en skjerm i størrelsesklassen :) Jeg er allikevel ikke overrasket over at det er få produsenter på banen med slike paneler, da det tross alt bare er en håndfull fabrikker med teknologi og produksjonskapasitet tilgjengelig foreløpig. Jeg mener forresten at LG også har et panel på 22 tommer uten at jeg klarer å finne tilbake til en kilde.

 

Det er synd hvis alle skjermer har lignenede problemer med baklys. Greit nok at TN-paneler generelt sliter med gjennomskinn, men godt design gjør problemet langt mindre enn det trenger å være. Samsung har tradisjonelt sett ut til å legge litt mer flid ned i produksjonen av skjermene, så jeg gleder meg til å se på denne skjermen. :)

Lenke til kommentar

Den synlige flaten på skjermen er ca. 29.6cm høyt.

 

Ser LG kommer med en 226WT modell, den blir nok kanskje en av de mest spennende, med tanke på hvor god lillebror 204WT ser ut til å være.

 

Specsene ser veldig like ut som resten av panelene, bare 3000:1 kontrast, som kommer av at den er dynamisk, akkurat som lillebror har oppgitt 2000:1. Fant ingenting om att panelet var fra LG.

 

PS:

Asus sin har 2ms, men det skal være samme panel som de andre, og da er den gjerne ikke så mye raskere. Ikke att det er noe problem, panelet er raskt nok for de aller aller fleste.

 

Edit:

Ville egentlig bare påpeke att det ikke er så veldig vanskelig å finne ut hvilket panel denne har.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...