Gå til innhold

Mobil med 5 GHz under panseret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Normalt pleier jeg å le litt av slike "fremtidsanalyser", men dette var noe annet. :)

 

Enda et slikt eksempel er hvordan Opera i fremtiden kommer til å smelte sammen browser på PCen og browser på mobilen.

[W]e’re adding the capability to synchronize things between the different offerings, whether you’re using Opera on the mobile or the desktop and the like, which is going to make the experience of utilizing the internet across platforms seamless.
Lenke til kommentar

sliter ikke opera med å tjene penger for tiden?

 

mulig dem kan komme til å ta betalt for tjenesten i fremtiden tro?

 

dette er jo tynnklient/webservices skalert ned for bruk på mobiltelefon rett og slett...

 

skal bli spennende å se, i hvertfall nå som java er GPL ;)

 

og når en snakker om java, fikk meg en positiv overraskelse her om dagen.

fyrte opp ett program på pcen som viste seg å være javabasert, men brukte native UI elementer og var like responsivt som ett hvert annet program. nice :dribble:

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
sliter ikke opera med å tjene penger for tiden?
Jeg har faktisk selv lurt på hvordan selskaper som Opera tjener penger.

 

At Opera tjener penger er det derimot liten tvil om. Opera ASA har i dag 360+ ansatte i minst åtte land og de ansetter nye folk hele tiden (feks fikk 23 polske programmere ny jobb denne måneden).

 

Noe penger kommer nok fra Opera Mobile (Symbian og Windows Mobile, koster ca 170kr), men dette er nok lommerusk i forhold til hva Nintendo bidrar med for Opera til Wii og DS. I tillegg kan jeg tenke meg Opera får et beløp fra Sony Ericsson per enhet de selger med Operas nettleser (P990i, M600i og W950i) og fra de japanske operatørene som har Opera Mini som en del av deres "branding". Et og annet søksmål i 80-millionersklassen gir også til salt i grøten. :)

 

Noen som kan si mer uten å spekulere?

Lenke til kommentar
sliter ikke opera med å tjene penger for tiden?

Jeg vil vel ikke akkurat påstå det. Inntektene har vokst med over 40% siden 2005. Opera får betalt for hver mobiltelefon den er forhåndsinstallert på (og det har økt kraftig), og har også avtaler med KDDI, T-Mobile, osv. der disse operatørene betaler Opera for å inkludere den på telefoner og/eller Opera får en viss del av inntektene operatørene får fra bruken av Opera i deres nettverk. Det viser seg også at Wii Shop Channel bygger på Opera (derfor er logoen på Wii-pakningen) i tillegg til at den kommer ut som en browser senere (som Opera visstnok tjener penger på for hver nedlasting).

 

Alle steder Opera er forhåndsinstallert får Opera penger. I tillegg tjenes det penger på søk, slik Mozilla gjør med Firefox. Og lisensinntekter da.

 

Så har Opera over 400 millioner i kontanter og ingen gjeld i tillegg...

Endret av BrynjarN
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Relevansen?

 

Opera opprettet minst to nye kontorer (Polen og Korea) i 2006. Klart dette koster penger. Med på kjøpet i Polen fikk de over 20 ekspertutviklere som vil gi store inntekter til Opera.

 

Det koster mye med en gang, men lønner seg over tid.

 

Ellers hadde Opera en inntektsvekst på over 40% i 2006 i forhold til 2005.

 

En bedrift MÅ ikke gå med overskudd til enhver pris. Særlig ikke når de har nesten en halv milliard i kontanter, samt er i en sterk vekstfase der de ønsker å investere penger for å posisjonere seg i markedet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...