Gå til innhold

Kina bøyer seg for Wikipedia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kina er defintitivt ikke et demokrati, ikke i noen forstand av ordet. Kina er kanskje "bare" ille på menneskerettigheter, mens Nord-korea er horrible. Men ikke under noen definisjon er Kina et demokrati.

7309433[/snapback]

Demokrati finnes ikke i Kina. Kina har et ondt kommunistregime som jeg håper blir erstattet av et demokrati.

 

Edit: hey, post nr. 6000.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg forstår godt at Kina ønsker å beholde kontrollen slik de gjør nå. De beveger seg sakte, men sikkert mot en mer liberal statlig kontroll, men sørger for at stegene er korte for å beholde stabiliteten i landet. En brå overgang av Sovjet-typen vil bare medføre et problemer av den typen Sovjet hadde, og det vet lederne veldig godt, og de prøver selvsagt å unngå det.

 

Dere må ikke være så ensidig anti-kommunistiske i synene deres, det er ikke bare dumt at en femtedel av verdens befolkning kontrolleres såpass nitidig som de gjør. En brå kapitalisering av Kina ville medføre et dragsug verden ikke har opplevd tidligere og dra hele vesten ned i sluket, og det er ikke noe man ønsker her. Kinas ledere vet godt hva de har å gjøre fremover, og de vil gradvis gjøre landet åpnere, men på en slik bekostning at resten av verden klarer å leve med det.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke en debatt om kommunisme er bra eller ikke, for hver gang den nevnes, er det noen som føler de er tråkket på tærne og bare måååå gi lange avhandlinger, enten de er for eller mot.

 

Men poenget mitt var at Kina har streng statlig kontroll, men økonomien deres er i praksis kapitalistisk. Og da mener jeg en usunn kapitalisme, ikke den blandingsøkonomien med et visst innslag av sosialt ansvar fra staten som vi har her i vesten.

 

Du som sier at Kina beveger seg sakte i riktig retning. Jeg er fullstendig uenig. Det er så mange grove menneskerettighetsbrudd, i tillegg til myndighetenes investeringer i Sudan osv som er så forkastelige at man kan bli dårlig av mindre. Kina beveger seg i helt feil retning. Jeg er ikke optimist.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker ikke en debatt om kommunisme er bra eller ikke, for hver gang den nevnes, er det noen som føler de er tråkket på tærne og bare måååå gi lange avhandlinger, enten de er for eller mot.

 

Men poenget mitt var at Kina har streng statlig kontroll, men økonomien deres er i praksis kapitalistisk. Og da mener jeg en usunn kapitalisme, ikke den blandingsøkonomien med et visst innslag av sosialt ansvar fra staten som vi har her i vesten.

 

Du som sier at Kina beveger seg sakte i riktig retning. Jeg er fullstendig uenig. Det er så mange grove menneskerettighetsbrudd, i tillegg til myndighetenes investeringer i Sudan osv som er så forkastelige at man kan bli dårlig av mindre. Kina beveger seg i helt feil retning. Jeg er ikke optimist.

7309865[/snapback]

 

Hørt om utvikling? Kina er et utviklingsland enten du liker det eller ikke. Leser du historien så har ikke Vesten havnet hit uten å ha gått gjennom den nødvendige utviklingen som involverte en del ufine elementer (les industrialisering, WW1, WW2). At du foretrekker demokrati for enhver pris er basert på hvordan du har det i det lille trygge Norge. Å kontrollere et land med ~1.3 milliarder mennesker er helt noe annet enn 4.5 millioner.

 

Jeg synes Kina har gjort veldig bra i de siste 30 årene hvor mange hundre millioner kinesere har fått mye bedre i det daglige livet, særlig øknomisk. Jeg mener det blir bare totalt idiotisk å snakke om menneskerettigheter hvor ytringsfriheten er kun den viktigste, det fins mange ulike typer menneskerettigheter, f.eks. et sted å bo, en jobb, og nok mat for fattige. Med tanke på hvor tilbakestående Kina var etter 200 år med europeisk imperalisme så er landet på god vei til å få et godt fotfeste på det gloabale scenet igjen. Dessuten er kommuismen ikke en kinesisk oppfinnelse, men europeisk, som jeg ser det nå per i dag så er Kina bort fra kommunisme og tilbake til et Konfusiansk-autoritært basert styre med hovedtyngde på harmoni og orden i samfunnet. Hvor bra det vil fungere vil kun tiden vise.

 

Aprops angående hva Kina gjør i Afrika, du bør kanskje også nevne hva Vesten har gjort i Afrika i de siste par hundreårene, bare for referanse, kanskje for å ikke bli sett som dobbeltmoralsk bør du ta med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...