Gå til innhold

LimeWire saksøkes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her har vist noe gått tapt i oversettelsen.

 

Det er snakk om 150000 dollar per ulovlig delte fil, noe som blir til en astronomisk sum.

 

150000 dollar (922000 NOK) er forøvrig vistnok maksbeløpet for kopirett brudd i USA.

6626454[/snapback]

 

Ja, det er det jeg har hørt også, lurer litt på hvordan de forsvarer en sånn sum, isåfall må jo denne erstatningen være flere ganger høyere enn bransjens totale omsetning.

 

AtW

Lenke til kommentar

RIAA forventer selvsagt ikke å få denne summen på konto etter at de har vunnet et evt. søksmål.

 

Poenget er å lage litt leven, få oppmerksomhet og publisitet rundt arbeidet sitt. Kanskje har antimusikkopieringsavdelingen fått litt mindre budsjett i det siste, når det viser seg at det faktisk ikke nytter å forsøke å stanse deling av musikk. Jeg har iallefall ikke merket noe særlig til de (stakkarslige) forsøkene deres, og det tror jeg ikke så mange andre har heller.

 

Dermed må de prøve å reise kjerringa og alt det der, for folk sløver naturlig ned.

 

 

Litt off-topic: Hvorfor er musikk så dyrt. Jeg vet dette har blitt diskutert opp og ned, med mente og rente - men jeg vet det enda ikke. Det koster tett opp mot 200 for et (nytt) album. Jeg synst 100 er en rimelig pris.

 

Jeg vil vite hvor pengene går, og ikke bare litt synsing og gjetting basert på hva plateselskapene selv sier. Få se regnestykket ned til siste krone, og jeg skal vurdere om jeg faktisk er villig til å sponse en storindustri som musikkbransjen faktisk er.

Lenke til kommentar

RIAA værre en den russiske mafian :p

 

EDIT

Hvorfor får vi alltid høre om musikk og film....

Hva med programmvare og spill?

Alle som kjøper vanlig windows xp lisens å kjører denne på flere pcer i huse samtidig har faktisk brutt lisens avtalen....

Samme med spill!

 

Er sikkert press fra de som tjener mest på film og musikk som vill ha mere penger slik at de kan skifte ut dass pappiret som er av 10 dollar sedler til 100 dollar sedler!

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
RIAA forventer selvsagt ikke å få denne summen på konto etter at de har vunnet et evt. søksmål.

 

Poenget er å lage litt leven, få oppmerksomhet og publisitet rundt arbeidet sitt.

6626735[/snapback]

 

Det eneste de skaper oppmerksomhet rundt er sin egen tåplighet, med slike stunts som dette.

 

AtW

Lenke til kommentar
RIAA værre en den russiske mafian :p

 

EDIT

Hvorfor får vi alltid høre om musikk og film....

Hva med programmvare og spill?

Alle som kjøper vanlig windows xp lisens å kjører denne på flere pcer i huse samtidig har faktisk brutt lisens avtalen....

Samme med spill!

 

Er sikkert press fra de som tjener mest på film og musikk som vill ha mere penger slik at de kan skifte ut dass pappiret som er av 10 dollar sedler til 100 dollar sedler!

6626740[/snapback]

 

Tror nok film og musikk er det største problemet, for det har også blitt vanlig at "mannen i gata" laster ned dette.. Musikk og film funker stort sett uten videre når man har lastet det ned, spill og programvare må som regel crackes. Dette er jo som regel enkelt da oppskriften som regel følger med, men krever allikevel ofte et hakk eller 2 bedre datakunnskaper enn å spille av mp3..

Lenke til kommentar
Her har vist noe gått tapt i oversettelsen.

 

Det er snakk om 150000 dollar per ulovlig delte fil, noe som blir til en astronomisk sum.

 

150000 dollar (922000 NOK) er forøvrig vistnok maksbeløpet for kopirett brudd i USA.

6626454[/snapback]

 

Ja, det er det jeg har hørt også, lurer litt på hvordan de forsvarer en sånn sum, isåfall må jo denne erstatningen være flere ganger høyere enn bransjens totale omsetning.

 

AtW

6626475[/snapback]

 

Hvis de ikke derimot kan regne hver piratkopierte fil/produkt som et lovbrudd..!? Hvis man har ranet flere banker kan man jo bli straffet for alle..

Lenke til kommentar
Her har vist noe gått tapt i oversettelsen.

 

Det er snakk om 150000 dollar per ulovlig delte fil, noe som blir til en astronomisk sum.

 

150000 dollar (922000 NOK) er forøvrig vistnok maksbeløpet for kopirett brudd i USA.

6626454[/snapback]

Ja, det er det jeg har hørt også, lurer litt på hvordan de forsvarer en sånn sum, isåfall må jo denne erstatningen være flere ganger høyere enn bransjens totale omsetning.

6626475[/snapback]

Selve beløpet er fullstendig lattelig urealistisk, men jeg regner med det ligger litt taktikk og psykologi bak dette. Dersom musikkbransjen mot formodning skulle vinne saken med f.eks et forlik eller en dom om at limewire må betale 1% av beløpet så vil de vel signalisere ovenfor dommere og media at musikkbransjen har "strukket seg langt" og latt "slemmingene slippe billig unna" denne gangen. Noe som slett ikke er sant fordi totalbeløpet fortsatt vil være astronomisk. Det vil trolig bare reduseres fra teoretiske fantasibeløper langt over verdien på alt i hele verden, til kanskje et stort lands BNP. En sånn dom vil selvfølgelig kjøre Limewire fullstendig konkurs.

 

Etter min mening blir en straff på 1% av beløpet voldsom overstyring på linje med at folk kan dømmes til tusen års fengsel i USA. En straff skal selfølgelig være en smekk for ting man gjør galt, men når dommen får lattelig mye større negative konsekvenser for den som gjør noe galt enn for den som ble gjort noe galt med, er det noe som er galt. I midtøsten (i hvertfall i gamle dager) fikk man kappet av hånda dersom man stjal noe. I USA kan man bli dømt til ørten livstider i fengsel eller får bøter som er en million ganger større enn selskaets økonomi.

Lenke til kommentar

må være noe feil med tallet i artikkelen, vet f eks at iron maiden har ca 160 forskjellige låter man kan laste ned der. skulle de kun for det bandet få 24000000 dollar? virker latterlig mye. og det er uendelig mange band der. la oss si 10 000 band er der da (tror ikke jeg overdriver for mye nå). da får vi dette beløpet: 240 000 000 000 dollar. dette kan vel ikke stemme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...