Gå til innhold

Intel og Nvidia snakker SLI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Egentlig ikke så overraskende... Men jeg håper inderlig ikke at det blir to bastante leire i markedet framover selv om det er sannsynlig at vi får en slik inndelig på en eller annen måte...

6587907[/snapback]

Med AMDs oppkjøp av ATI, så er det vel omtrent gitt at det blir 2 leire, hva som blir sagt og hva som faktisk skjer er ofte 2 forskjellige ting når det kommer til forretning og krig? Dvs selv om AMD og ATI insisterer på at ingenting vil endre seg i forholdet med hhv nVidia og Intel, så anser jeg det som desperate forsøk på å berolige aksjonærer etc, men de fleste innser hvorfor AMD kjøpte ATI og at dagens forhold til nVidia og Intel neppe er en langsiktig løsning for AMD og ATI. Dvs de vil prøve å spille på lag så lenge det er i deres interesse. På den måten tror jeg det er like greit at Intel og nVidia finner tonen ASAP og dersom jeg har forstått det riktig, så kan de fleste dual PCI-express løsninger brukes med både SLI og Cross fire med riktig firmware/drivere installert?

Lenke til kommentar
... og eg som liker nvidia sine løsninger for amd ...

6588065[/snapback]

Nvidia-brikkesett med SLI for AMD vil fortsette som før. Den eneste forskjellen nå er at siden Intel reagerte negativt på at ATI blir kjøpt opp av AMD, så måtte de gjøre noe for ikke å bli fullstendig akterutseilt. For entusiaster så vil Intels nye plattform være fullstendig uinteressant uten Crossfire-støtte, og eneste alternativ til det er Nvidias SLI. Det interessante her er at både Nvidia og Intel tidligere har vært svært lunken til å lisensere SLI, men siden Intel ikke har noe annet valg så tyder dette på at de nå har gått med på Nvidia sine krav. Det er isåfall meget gode nyheter for Nvidia som i fremtiden vil få en større bit av kaka i form av lisensinntekter på alle Intel-brikkesett med SLI-støtte. En typisk vinn-vinn situasjon for Nvidia med andre ord, men det skulle ikke forundre meg om dette betyr høyere priser på Intel-brikkesett i fremtiden...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Jeg tror det vil bli en del produkt releaser som må utsettes, noe mer enn vanlig for AMD/ATI. Pga. ny organisasjon som skal slankes. Dette vil nok lage noe rufs i maskineriet før en kommer på skinner igjen. Vil nok tro at en må slanke biffen med et par skiver og søke synergieffekter, spesielt for å tilfredsstille de største spekkhoggerne på Wallstr.

 

På en annen side hva som skjer med Intel og Nvidia er det vanskelig å spå? Det er nemlig ikke prosjektlederne og ingeniørene i de firmaene som bestemmer med faglig argumentasjon! Men eierne! Dette betyr at den beste tekniske løsningen kanskje blir valgt, men heller den som gir mest klingene mynt i kassa. Cash is King!

Lenke til kommentar
Nvidia vil selvsagt tjene stort på dette og ATI tape tilsvarende, det sier seg selv da AMD med sitt oppkjøp har tvunget frem en tilnærmet monopolsituasjon på markede . :hmm:

6588283[/snapback]

Nå har ikke jeg fulgt med i amerikanske medier, men det vil forundre meg litt dersom ikke myndighetene i USA og Kanada vurderer kjøpet, dvs det er vel sistnevnte som må sette ned foten? Jeg er uansett skeptisk til oppkjøpet og tror vel dette kun vil medføre ulemper for oss som forbrukere, oppsidene er hvertfall meget spekulative og tvilsomme.

 

Det er ikke forholdet AMD - Intel som bekymrer meg, men ATIs evne til å konkurrere med nVidia dersom båndene til AMD blir for sterke. Poenget mitt er at Intel har en høy markedsandel og at ATI er avhengig av å beholde en stor andel av dette segmentet også, dvs dersom ATI og Intel blir sett på som inkompatibelt(av en eller annen grunn), så vil ATI ende opp med å bli begrenset til å dele AMDs kunder med nVidia(dersom de blir stående på egne ben). Og AMDs kunder utgjør ca 20% av markedet(+/-) og enda mindre av det mest voksende markedet(bærbare dippedutter). Nå har åpenbart AMD tro på at de kan unngå ett slikt scenario, men jeg føler meg ikke like overbevist.

 

Intels reaksjon mht SLI er vel ett tegn på at dette kan polarisere seg meget raskt, da Intel ikke er interessert i å hjelpe AMD og nVidia nok er litt semi-interessert i å bistå AMD/ATI dersom Intel kan tilby dem ett mer lønnsomt alternativ.

Lenke til kommentar

Dette vil selvsagt ikke møte noen motstand hverken i USA eller Canada. Hverken AMD eller ATI er markedsledere på noen av sine produkter, og har ingen overlappende produkter av betydning idag. Derfor burde dette oppkjøpet være helt uproblematisk. Jeg skjønner ikke hvilket monopol denne håndtverkeren snakker om.

 

Dersom Intel derimot kjøpte nVidia ville det bli noe helt annet...

Lenke til kommentar

Sveinsel:

Alle her vet at Intels GPU løsninger stinker (og da har jeg ikke engang nevnt driverne deres). Intel har ingenting å tilby entusiastmarkedet, og dette er et marked som bare blir viktigere og viktigere. Derfor har Intel et desperat behov for en dual-GPU løsning, og når Crossfire er ute av bildet er SLI det eneste alternativet. Derfor er det svært sannsynlig at Intel vil lisensiere SLI, men nVidia har veldig gode kort på hånden og er ikke kjent for å gi ved dørene så det blir nok ikke billig for Intel.

Lenke til kommentar
Sveinsel:

Alle her vet at Intels GPU løsninger stinker (og da har jeg ikke engang nevnt driverne deres). Intel har ingenting å tilby entusiastmarkedet, og dette er et marked som bare blir viktigere og viktigere. Derfor har Intel et desperat behov for en dual-GPU løsning, og når Crossfire er ute av bildet er SLI det eneste alternativet. Derfor er det svært sannsynlig at Intel vil lisensiere SLI, men nVidia har veldig gode kort på hånden og er ikke kjent for å gi ved dørene så det blir nok ikke billig for Intel.

6589054[/snapback]

La meg si det sånn da:

"Det er en million entusiaster, men en milliard som ikke kjenner stanken."

Lenke til kommentar

Sveinsel:

Men problemet er at det er denne millionen Intel ønsker å selge 975 kort til, uten dual GPU blir disse kortene lite interessante for gamere. Nå vil jo RD600 finnes en god stund framover og nVidia kommer jo med et SLI kort for Conroe om kort tid så det vil jo finnes gode løsninger, men Intel vil jo helst lage chipsettene selv.

Endret av simfan
Lenke til kommentar
Sveinsel:

Alle her vet at Intels GPU løsninger stinker (og da har jeg ikke engang nevnt driverne deres).

De integrerte grafikkortene til Intel fungerer etter min erfaring bra, men man skal selvfølgelig ha i bakohodet at de aldri har blitt laget for eller ment for spill eller andre aplikasjoner som krever høy 3D ytelse, det er begrensningen. Men til sitt formål mener jeg at løsningene deres er OK, dvs de tilbyr bra batterilevetid på bærbare og viser 2D helt akseptabelt. Er man ute etter 3D ytelse, så velger man noe annet.

 

Jeg skjønner ikke hvilket monopol denne håndtverkeren snakker om.

Frykten er vel at man indirekte fremprovoserer ett monopol på 3D high-end skjermkortløsninger.

 

Selv om verken AMD eller ATI er markedsledere, så er ikke oppkjøpet uproblematisk mht konkurranse. Man må ikke se seg blind på Intel og AMD.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

kindings:

ATI og AMD opererer idag i forskjellige markeder og en sammenslåing kan derfor ikke bety at noen får monopol på noe som helst. Hva konkurrentene finner på er jo ikke godt å vite, men jeg ser ingen grunn til at ikke både ATI og nVidia skal fortsette å satse på high-end 3D kort, og high-end vil også i framtiden bety PCI-Express kort som passer i enhver PC. Det er sikkert mulig for nVidia å lage kort som ikke passer i AMD-PCer, men det ville jo være dumt av dem å utelukke seg fra >20% av markedet helt uten videre.

 

Hvis du tenker på at Intel skal kjøpe nVidia så ville jo det ha vært hyggelig for nVidias aksjonærer, men det er vel tvilsomt om Intel er tjent med det, og det er heller ikke noen trussel for AMD. Synergiene av et slikt oppkjøp er ganske enkelt ikke ikke like store som for AMD-ATI. Dessuten har Intel en dominerende posisjon innen chip-sett så det er vel tvilsomt om de ville ha fått lov til å kjøpe nVidia.

Lenke til kommentar
An enemy of my enemy is my friend.

 

Nvidia og intel kommer til å bli tvunget sammen, dette kommer til å bli nasty for AMD og ATI.

6589249[/snapback]

Eller

 

Keep your friends close, but you enemies closer.

 

Nvidia og AMD er venner, så dette ser stygt ut for Intel ;)

6590046[/snapback]

Hahaha

liten rettesle Nvidia var venner før AMD kjøpte opp dies støreste konkurent.

 

Grunnet at AMD som det ikke går så bra med økonomisk kjøper et selvskap for 5milliarder som de ikke har så går det ikke så bra med AA aliansen.

Lenke til kommentar
An enemy of my enemy is my friend.

 

Nvidia og intel kommer til å bli tvunget sammen, dette kommer til å bli nasty for AMD og ATI.

6589249[/snapback]

Eller

 

Keep your friends close, but you enemies closer.

 

Nvidia og AMD er venner, så dette ser stygt ut for Intel ;)

6590046[/snapback]

Hahaha

liten rettesle Nvidia var venner før AMD kjøpte opp dies støreste konkurent.

 

Grunnet at AMD som det ikke går så bra med økonomisk kjøper et selvskap for 5milliarder som de ikke har så går det ikke så bra med AA aliansen.

6590061[/snapback]

Det er ingenting som tyder på at AMD og Nvidia er blitt uvenner, snarere tvert imot. Ifølge ryktene så skal AMDs fabrikker i Dresden etterhvert også begynne å produsere GPUer/brikkesett for Nvidia.

 

Dessuten er likviditeten til AMD svært god for tiden, så det burde gå ganske greit å få finansiert dette oppkjøpet av ATI regner jeg med.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...