Gå til innhold

Mer om Panasonics speilreflekskamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha blitt litt skuffet over ergonomien i E330, så har jeg sett frem mot dette alternativet. Dette ser jo ganske lekkert ut. Prisen derimot, ser ut til å være litt mindre lekker. Hvor mye av prisen ligger i optikken?

Det jeg har merket meg med tidligere pressebilder av aparatet, er at objektivet er merket med Leicas typiske futuristiske font. Når et objektiv ligner så mye på en R-zoom, så forventer jeg at Leica har hatt flere fingre med i spillet enn normalt.

Lenke til kommentar
Etter å ha blitt litt skuffet over ergonomien i E330, så har jeg sett frem mot dette alternativet. Dette ser jo ganske lekkert ut. Prisen derimot, ser ut til å være litt mindre lekker. Hvor mye av prisen ligger i optikken?

Det jeg har merket meg med tidligere pressebilder av aparatet, er at objektivet er merket med Leicas typiske futuristiske font. Når et objektiv ligner så mye på en R-zoom, så forventer jeg at Leica har hatt flere fingre med i spillet enn normalt.

Forstår jeg Panasonic rett, har dette objektivet både god lysstyrke (2.8-3.5) og optisk billedstabilisator. Det kan jeg jo skjønne at koster litt, selv om det visstnok skal være billigere å lage lyssterke 4/3-objektiver...

Lenke til kommentar

Leica er et fullverdig medlem i FT (4/3) klubben. De har utviklet det omtalte objektivet. Som jeg har nevnt tidligere i andre tråder, er det imidlertid lite som tyder på at Leica kommer til å utvikle et FT kamera selv. Senere i år kommer Leica med et digitalt Leica M, visstnok med 1.3x crop som er en relativtiv stor bildebrikke også sammenlignet med dSLR. Gammel M optikk skal kunne benyttes, men det anbefales å få dem chippet hos Leica (ca 99 euro). Leica har på SLR fronten sitt eget R system, som nå går med digital modul. Leica's digitale SLR kommer derfor sannsynligvis til å dreie seg om utvikling av R systemet.

Leica er i en strategisk allianse med Panasonic, og via dette samarbeidet hvor Panasonic beveget seg inn i dSLR markedet via FT, har Leica fulgt med inn i FT.

Prisene på Panasonic kamera med Leica optikk har imidlertid vært høye, og kameraet kommer sannsynligvis til å være bedre bygget enn Olympus' tilsvarende E330 og dermed kommer også huset til å stille i en egen klasse. Men det burde ligge under 10000 for å bli interessant. Med Leica's optikk kommer en dermed opp i omkring 20000, nevner at Panasonic's tilsvarende kamera LC1 (digital målsøker med fast optikk) ligger over 16000 kr.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om cropfaktoren er av avgjørende betydning. Olympus som utviklet systemet sørget for at alt lyset ble sentrert mot bildebrikken ved hjelp av telesentrisk optikk, slik at det er optisk tilpasset. Men følgene er at det blir plass til ferre lysdioder på bildebrikken ved tilsvarende teknologi. Teknologien er kommet så langt idag at det heller ikke er av avgjørende betydning selv om dette blir argumentativt. Helt uavhengige tester har man dessverre heller ikke.

Man kan imidlertid argumentere for at med 1.5x cropfaktor har et mye bedre utgangspunkt, og at med fullformat 35mm (1x) har det ideelle utgangspunkt. Imidlertid er det ikke så enkelt i en digital verden. Siden alle formatene må omdannes til bilder digitalt, er prosessoren av stor betydning. Hvor stor bildebrikken er i forhold til filmruten er mer teoretisk, siden utgangssignalet er bearbeidet i alle tilfellene. 35mm for film som er analogt, er altså en helt annen sak. Her ser en at kvaliteten øker proporsjonalt med formatet, mens dette ikke er så opplagt i en digital verden. Ved å øke antallet lysdioder på den aktuelle bildebrikken får en i dagens teknologi større oppløsning. Ved bedret teknologi i fremtiden kan man kanskje se at mellomformat blir unødvendig. Ved helt organiske bildebrikker med lysfølsom overflate, kan en kanskje ta ut hele bildet direkte (altså 1 pixel sett med dagens øyne). Det har kanskje vært viktig å ha en tilpasset optikk hvis en skal utnytte fullformat 35mm (1x). Nikon skal etter sigende utviklet en bildebrikke med kurvet overflate for å løse det problemet, slik at man utnytter optikken fullt ut, en har uten tvil en ekstra bra utgangspunkt med fullformat 35mm (1x), selv om det altså ikke er så opplagt teoretisk som mange vil ha en til å tro.

 

CCD brikkene er altså lysfølsomme nok, noe Nikon's D200 (CCD) kamera (1.5X) er et godt eksempel på. Det overgår Nikon's D2X (CMOS) på noen områder som på støyegenskaper ved høy ISO, og D2X (1.5x) overgår Canon's 1DSMkII (1x) på flere områder ifølge Bjørn Rørslett (www.naturfotograf.com ).

 

Brikkene til Olympus FT har vært laget av Kodak som er medlem av FT.

Det er nok her årsaken ligger. Sony er markedsledende fabrikant av bildebrikker, men er dessverre ikke gått inn i FT. Panasonic har utviklet en ny bildebrikke (E330 , og det omtalte kameraet ) og vi får se om de kan utvikle en enda bedre for oppfølgeren til E-1 som visstnok kommer til høsten. Dette er et proffkamera, og er velegnet til avanserte amatører. AF hastigheten blir forbedret på dette ved bruk av batterigrepet, men det er ikke så bra som Nikon's eller Canon's.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Med Leica's optikk kommer en dermed opp i omkring 20000, nevner at Panasonic's tilsvarende kamera LC1 (digital målsøker med fast optikk) ligger over 16000 kr.

6357526[/snapback]

 

Hvor har du det fra, LC1 eller Digilux 2 som Leica versjonen heter har ikke noen målsøker. Det er bare snakk om et kompakt-kamera med svært god kvalitet og Leica M lignende design, men det er altså ikke en digital fixed lens målsøker, selv om utsende lett får folk til å tenke i de baner.

Endret av modin
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...