Gå til innhold

GeForce 7900 GT med 512 MB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har hørt at "for mye" minne på grafikkjerner som ikke er beregna på det kan være ineffektivt fordi kjernen må knonsentrere seg for mye om minnet og derfor for lite om grafikkoppgavene. Er dette tilefelle med 7900GT?

6087543[/snapback]

 

Det har ofte vert ineffektivt fordi det har blitt brukt mer minne, men minne med lavere hastighet tidligere.

Lenke til kommentar

vet ikke hvordan dette yter men å si at 512mb minne på et 7900gt kort er i likhet med å putte 512mb minne på 6200 er jo helt teit. Vi snakker tross alt om kort som yter helt forskjellig. 7900gt 256mb yter jo som 7800gtx 256mb som var toppkortet for ikke lenge siden. Tror det kan forsvares med 512mb minne, dog ikke til over 1000kr mer enn 256mb versonen.

Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk si at 512MB VRAM definititv har noe for seg. Ta spillet Oblivion som eksempel:

Det krever svært mye minne ved innlasting av nye teksturer etc.

Ved lite VRAM vil man da typisk oppleve "hakking" eller stuttering som det populært kalles. Dette skjer hovedsaklig fordi informasjon må overføres fra VRAM til RAM = forsinkelse.

 

Poenget mitt: Mer minne på skjermkoret vil resultere i en glattere opplevelse.

Greit nok at fps ikke øker nevneverdig, men slik jeg ser det er små forsinkelser utrolig irriterende og ødelegger en ellers god opplevelse.

Lenke til kommentar
vet ikke hvordan dette yter men å si at 512mb minne på et 7900gt kort er i likhet med å putte 512mb minne på 6200 er jo helt teit. Vi snakker tross alt om kort som yter helt forskjellig. 7900gt 256mb yter jo som 7800gtx 256mb som var toppkortet for ikke lenge siden. Tror det kan forsvares med 512mb minne, dog ikke til over 1000kr mer enn 256mb versonen.

6087592[/snapback]

 

Forsvares kan det ja, men det er kun nisjemarkedet som bruker 1920x1200 eller høyere oppløsning som vil merke noe betydelig forskjell, og de som har slike skjermer (jeg er en av dem forsovidt) vil vel som regel sikte seg inn mot en høyere modell.

 

Men ja... helt enig, det er helt feil å sammenligne den mot 6200 idiot-modellene som du refererer til. Dette har faktisk en hennsikt, selv om det er en liten en.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ikke undervurder Gainward-kortet. Med 512 MB 1,2 ns RAM og fabrikk-klokking på 550 MHz på kjernen skal det ikke mer til enn en 1,4V Vcore mod og en dugelig kjøler før det blir et ganske alvorlig skjermkort. Riktignok får man et "skikkelig" 7900GTX-kort til samme prisen, så det er fortsatt litt for dyrt.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
Jeg vil faktisk si at 512MB VRAM definititv har noe for seg. Ta spillet Oblivion som eksempel:

Det krever svært mye minne ved innlasting av nye teksturer etc.

Ved lite VRAM vil man da typisk oppleve "hakking" eller stuttering som det populært kalles. Dette skjer hovedsaklig fordi informasjon må overføres fra VRAM til RAM = forsinkelse.

 

Poenget mitt: Mer minne på skjermkoret vil resultere i en glattere opplevelse.

Greit nok at fps ikke øker nevneverdig, men slik jeg ser det er små forsinkelser utrolig irriterende og ødelegger en ellers god opplevelse.

6087597[/snapback]

Akkurat. Og med nye texture mods til Oblivion vil 512MB også begynne å se litt snaut ut. Faktisk.

Fps er ikke alt her i verden. Selv slettet jeg det meste av texture mods til oblivion pga "stuttering" og hissig texture loading. hele tiden var fps den samme. 512MB VRAM har definitivt noe å si når man snakker oppløsninger på 1600x1200 og opp. Nesten uansett hvilket av de nye spillene du prøver. Kjør "VidMemWatch" for å se hvor mye texture minne du bruker.

Lenke til kommentar

Minne er måten elkjøp, dell, hp osv. sier hvor bra ett grafikk kort er.

 

Så akkurat en rå gaming pc med X600 256mb, det er jo utdatert for lengst, og passer langt i fra i en gaming pc, men 256MB minne?! Det er jo helt utrolig bra, tenk da på 6200 med 512 MB minne? Sykt!

 

Med mindre du er intressert i data vet du ingenting annet enn at ett grafikkort inneholder ram.

 

Deler av innlegget var ironi...

Endret av Islanbadsj
Lenke til kommentar
Tror det kan forsvares med 512mb minne, dog ikke til over 1000kr mer enn 256mb versonen.

6087592[/snapback]

Dette er jo helt latterlig dumt, databutikken selger GTX for under 3700,-

Skjønner ikke helt hvem som skal kjøpe dette istedet for GTX :no:

6087698[/snapback]

Enig med dere. Mer minne er riktignok en forbedring, men når det koster så mye som dette så koster det vel mer enn det smaker for de aller fleste. (Unntaket med 1920x1200, 2560x1600 og AA/AF er allerede nevnt) 7900GTX vil nok gi mye mer ytelse for pengene enn 7900GT 512MiB for de aller fleste.

 

Det kan selvfølgelig tenkes at dette endrer seg om et år eller to når det kommer mer minnekrevende spill, men da er det kanskje på tide å oppgradere grafikkort likevel. ;)

 

Edit: Fikset litt på feil spesifikasjoner på det ene kortet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...