Gå til innhold

Sandisk og Toshiba forener krefter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper de vil ikke begynne fra start igjen angående størrelser, slik at vi faktisk får disker på 500 GiB ++ relativt fort.

5882521[/snapback]

 

ingen fare. vi vil sikkert ha "vanlige" disker på 1 tb før flashdiskene begynner og overta markedet. blir sikkert mest som systemdisk og slik i begynnelsen, og en vanlig disk til lagring, frem til flashdiskene kommer opp i litt brukbar størrelse.

Lenke til kommentar

De fleste vil kun ha behov for en flash basert disk for OS og software. De fleste av oss fyller harddiskene våre til randen med masse ting som godt kan lagres på en vanlig disk, mao musikk, film, bilder. Dette kan man jo ha i en filserver borgjemt i en bod. Systemdisken på hver pc du har i heimen trenger da stort sett bare å være på ca 25GB så har du plass til OS, en del programmer og en del spill. Det vil nok ikke gå mange årene før denne størrelsen er oppnåelig til en overkommelig pris. Det er noe jeg ser fram til! :)

Lenke til kommentar

Det som er kjekt med flash er at det finnes kjente begrensninger, skal vi si 25.000 overskrivinger som et eksempel ?

 

Legg inn en kode-snutt i filtildelingstabellen som holder øye med hver sektor, og som tar sektoren ut va bruk når verdien nærmer seg. Disken vil etterhvert gå ned i kapasitet, men på en slik måte at bruker har god varsel og tid til å flytte data. Dette finnes allerede i dag, men kun ved sektorer som allerde er skadet.

 

En IDE disk har to modus: Full og død. Gjerne i tett følge.

 

Hadde også vært fett om en flash-disk kunne komme med den gamle "skrivebeskytteren" som floppy-disk har. Fyll opp disken og sett som "read only".

 

Ulkesh... møkk lei mekaniske disker.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Problemet nå blir bare og få de til og vare lenge, flash minnne blir jo i forhold til hardisker fort utslitt.

5882908[/snapback]

 

Er det et stort problem lenger? For det første har man måter å skrive på som sparer sektorene, og de tåler mye mer enn bare for noen år siden også, personlig tror jeg det problemet er litt oppskrytt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det som er kjekt med flash er at det finnes kjente begrensninger, skal vi si 25.000 overskrivinger som et eksempel ?

 

Legg inn en kode-snutt i filtildelingstabellen som holder øye med hver sektor, og som tar sektoren ut va bruk når verdien nærmer seg. Disken vil etterhvert gå ned i kapasitet, men på en slik måte at bruker har god varsel og tid til å flytte data. Dette finnes allerede i dag, men kun ved sektorer som allerde er skadet.

 

En IDE disk har to modus: Full og død. Gjerne i tett følge.

5882972[/snapback]

 

Tja, også HDer har jo ledige "erstatningssektorer", og SMART-data som gir en god indikasjon på når ting er i ferd med å ryke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Lydløs og lynrask accesstid. Selve lese og skrivehastigheten løser de gradvis ved å gjøre mer paralell skriving på mange brikker. Dette med antall overskrivinger den tåler er vel også en teknologi i modning så etterhvert blir dette et mindre problem. Uansett er det jo å foretrekke at OS ikke til stadig skal skrive til disken da slik Windows driver. Mao bør swapfiler og slikt dø ut sammen med at systemminnet begynner å bli temmelig stort på en gjennomsnittlig PC. Dette kan redusere mengden overskrivninger betraktelig ved vanlig bruk.

Lenke til kommentar
Tenker disse blir de nye Raptor diskene (kanskje WD kommer til å kalle dem det og)

Men hvis man har veldig mange slike, vil ikke det gi mye varme?

Ellers tror jeg en Flash disk som trenger en 5,25" port blir for dyr for meg. Tenk hvor mange brikker det er plass til inni der!

5883450[/snapback]

 

Flashdisker bruker vel kanskje 5-10% effekt i forhild til en vanlig HD tror jeg(?), tror neppe varme blir et problem.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Nå i starten blir det nok kun snakk om en kombinert løsning med forholdsvis liten flashdisk som en hovedpartisjon og en stor vanlig harddisk i tillegg.

 

Jeg ser for meg at jeg om et år eller to har en 32 GB flashdisk hvor OS og de mest ytelsesavhengige programmene ligger, og 1 TB vanlig disk hvor jeg har musikk, filmer etc. Så er det bare å håpe på at dette initiativet til Sandisk og Toshiba presser prisene ned, så dette ikke vil koste meg en formue...

 

Største fordelen er jo i bærbare. Lynraske, stillegående, støtsikker og bruker en brøkdel av batteriet sammenlignet med vanlige gammeldagse harddisker.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Nå i starten blir det nok kun snakk om en kombinert løsning med forholdsvis liten flashdisk som en hovedpartisjon og en stor vanlig harddisk i tillegg.

 

Jeg ser for meg at jeg om et år eller to har en 32 GB flashdisk hvor OS og de mest ytelsesavhengige programmene ligger, og 1 TB vanlig disk hvor jeg har musikk, filmer etc. Så er det bare å håpe på at dette initiativet til Sandisk og Toshiba presser prisene ned, så dette ikke vil koste meg en formue...

 

Største fordelen er jo i bærbare. Lynraske, stillegående, støtsikker og bruker en brøkdel av batteriet sammenlignet med vanlige gammeldagse bærbare.

5883577[/snapback]

 

Jeg tror ikke hele den bærebare vil bruke en brøkdel av gamle bærbare, harddisken bruker riktignok endel batteri, men ikke så veldig stor prosentandel av totalen. Skjermen feks har jo mye å si.

 

AtW

Lenke til kommentar

ang. overskriving, så husk at f.eks. windows skriver til disken nesten konstant, og filer oppdateres ofte.

 

jeg nevnte defragmentering en gang tidligere, og fikk til svar at det hadde liten nytt for seg, men litt nytt må det da ha for seg, noe som gjør det fristende.

 

og de som kjøper slikt, vil også være gamere, og de vil gjerne putte spillene sine og swap partisjonen på denn nye flash disken også, og da blir 32GB lite igjen.

 

men jeg personlig, driter i dette intill det er stort nokk til BÅDE spill, os, og swap partisjon.

 

det jeg vil ha er nand(ikke flash) minne som RAM!

 

da er vi kvitt alt problemet med at ram må overklokkes og cash latency og alt det der.

Lenke til kommentar
ang. overskriving, så husk at f.eks. windows skriver til disken nesten konstant, og filer oppdateres ofte.

 

jeg nevnte defragmentering en gang tidligere, og fikk til svar at det hadde liten nytt for seg, men litt nytt må det da ha for seg, noe som gjør det fristende.

 

og de som kjøper slikt, vil også være gamere, og de vil gjerne putte spillene sine og swap partisjonen på denn nye flash disken også, og da blir 32GB lite igjen.

 

men jeg personlig, driter i dette intill det er stort nokk til BÅDE spill, os, og swap partisjon.

 

det jeg vil ha er nand(ikke flash) minne som RAM!

 

da er vi kvitt alt problemet med at ram må overklokkes og cash latency og alt det der.

5883873[/snapback]

 

Spill akkseserer vel ikke disk så ofte? Det er vel som oftes under level-load, klart det er jo fint at det går fortere, men spillet i seg selv går jo like smooth med HD, så jeg vil si det ikke er like viktig som programmer og OS.

 

AtW

Lenke til kommentar

noen ting lastes inn in-game, etter lastingen av banen.

 

og det er ikke hvor ofte de aksesserer harddisken (jeg tenker nå på overskriving) det er ikke noe særlig problematisk med spill, men jeg vet folk som har fått seg en raptor, som har måttet selge den igjen, ikke fordi den støyer for mye hele tiden, men fordi at den støyet når den skrev til disken, og det gjorde den hvert andre sekund.

 

jeg har sjekket med hddmon, og det skrives/leses utrolig mye til disken, selv når du skulle tror at det ikke skulle skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...