Gå til innhold

Norge presser Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget bra forslag :thumbup:

 

Men jeg er dessverre redd for at det bare er flotte ord, og at det ikke kommer til å bli fulgt opp. Bare tenk på linux-satsing i skolene, hvor mange skoler selv har ønsket å konvertere, men har blitt stanset av kjipe monopolavtaler ute i kommunene.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Dette er direkte latterlig. Hvorfor kunne ikke bare det offentlige bruke åpne standarder i utgangspunktet? Nå må de jo tvinge M$ til å gjøre formatene åpne for at alle skal ha mulighet til å få tilgang. Alternativet har nemlig blitt for kostbart og tidkrevende, nemlig å gå over til alternative formater. Må jo massiv konvertering til for at det skal skje. Det er jo vell og bra at man ønsker at alle skal ha tilgang til alt, men da er det mer fair at man går til et åpent format enn å gjøre noe så latterlig som å kreve at M$ (selv om jeg ikke liker de helt) skal gjøre formatet åpent. De eier de formatene det er snakk om og de bestemmer over det, ikke den norske stat. For ikke å snakke om at det er det offentlige som har valgt å bruke de formatene de har. At de ikke tenker gjennom sine valg er overhode ikke M$ sitt problem.

 

Nå ser det forøvrig ut til at deler av det offentlige skjønner hvor ufattelig korttenkte de er. Synd ikke resten kunne følge med.

Lenke til kommentar

Ernie: Det er ikke snakk om at den norske stat kan tvinge Microsoft til å åpne løsningene sine. Men det de kan, er å presse dem ved å ekskludere dem fra anbudskonkurranser og slikt. Så er det opp til MS hvordan de vil løse dette. Vil de fortsette som vanlig, bør de ekskluderes fra enhver statlig og kommunal PC.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Fornyingsminister Heidi Grande Røys vil tvinge Microsoft og andre programvareselskaper til å innføre åpne standarder, og frigjøre kildekoden til sine programmer.

Om de tvinger Microsoft til å gi ut kildekoden sin, blir det som å gi ut kildekoden til Mac. Alle presser Mircosoft på OS-delen, men ingen presser Google på søke-delen... Men, fornyingsministeren får søren meg ta og tenke litt før hun gjør noe. MS må jo tjene penger på Windows og programmene sine. Åpen kildekoden ville ødelegge mesteparten av det. Vi ville fått (som Linux) omkring 400-500 Windows OSer... I denne saken støtter jeg MS.

 

Hvis de skal få MS til å frigjøre kildekodene sine (Open Source) så må de gjøre det samme med Mac, noe som er lite sannsynlig at vil skje. Jeg tror at ingen vil gi ut kildekoden sin, heller ikke Google. Fornyingsministeren får ta og lære seg litt om data, eller så er det bare å få en ny fornyingsminister.

 

Greit nok at Linux blir innført på skolen (om det skjer), men problemet vil bli at mange av lærerne vil trenge ny opplæring. Selv bruker jeg Linux en del, og det er bra, masse greie programmer og bruke osv. Men Windows er det operativsystemet med mest utbrett programvare (.exe).

 

Nå får svarte meg Heidi ta et veldig elementert kurs i databruk (dette er en mus, men man trenger ikke musefeller får å ta den. Når PCen får et virus, gir du den ikke medisin, vaksine eller slikt, man bare skanner den med virusprogrammet.).

Tenk woman, tenk!!

 

EDIT: Hmm, mulig jeg snakker litt i tåka akkurat nå...

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Dette er direkte latterlig. Hvorfor kunne ikke bare det offentlige bruke åpne standarder i utgangspunktet? Nå må de jo tvinge M$ til å gjøre formatene åpne for at alle skal ha mulighet til å få tilgang. Alternativet har nemlig blitt for kostbart og tidkrevende, nemlig å gå over til alternative formater. Må jo massiv konvertering til for at det skal skje. Det er jo vell og bra at man ønsker at alle skal ha tilgang til alt, men da er det mer fair at man går til et åpent format enn å gjøre noe så latterlig som å kreve at M$ (selv om jeg ikke liker de helt) skal gjøre formatet åpent. De eier de formatene det er snakk om og de bestemmer over det, ikke den norske stat. For ikke å snakke om at det er det offentlige som har valgt å bruke de formatene de har. At de ikke tenker gjennom sine valg er overhode ikke M$ sitt problem.

 

Nå ser det forøvrig ut til at deler av det offentlige skjønner hvor ufattelig korttenkte de er. Synd ikke resten kunne følge med.

5882482[/snapback]

 

"Hvis ikke selskapene gjør dette kan de risikere at myndighetene ignorerer de akutelle selskapene når de vurderer innkjøp av programvare."

 

Myndighetene sier de vil ha åpne standarder, og bed selskapene rette seg etter dette, ellers så risikerer de at myndighetene innfører enn annen løsning.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ernie: Det er ikke snakk om at den norske stat kan tvinge Microsoft til å åpne løsningene sine. Men det de kan, er å presse dem ved å ekskludere dem fra anbudskonkurranser og slikt. Så er det opp til MS hvordan de vil løse dette. Vil de fortsette som vanlig, bør de ekskluderes fra enhver statlig og kommunal PC.

5882530[/snapback]

Dette er direkte latterlig. Hvorfor kunne ikke bare det offentlige bruke åpne standarder i utgangspunktet? Nå må de jo tvinge M$ til å gjøre formatene åpne for at alle skal ha mulighet til å få tilgang. Alternativet har nemlig blitt for kostbart og tidkrevende, nemlig å gå over til alternative formater. Må jo massiv konvertering til for at det skal skje. Det er jo vell og bra at man ønsker at alle skal ha tilgang til alt, men da er det mer fair at man går til et åpent format enn å gjøre noe så latterlig som å kreve at M$ (selv om jeg ikke liker de helt) skal gjøre formatet åpent. De eier de formatene det er snakk om og de bestemmer over det, ikke den norske stat. For ikke å snakke om at det er det offentlige som har valgt å bruke de formatene de har. At de ikke tenker gjennom sine valg er overhode ikke M$ sitt problem.

 

Nå ser det forøvrig ut til at deler av det offentlige skjønner hvor ufattelig korttenkte de er. Synd ikke resten kunne følge med.

5882482[/snapback]

 

"Hvis ikke selskapene gjør dette kan de risikere at myndighetene ignorerer de akutelle selskapene når de vurderer innkjøp av programvare."

 

Myndighetene sier de vil ha åpne standarder, og bed selskapene rette seg etter dette, ellers så risikerer de at myndighetene innfører enn annen løsning.

 

AtW

5882546[/snapback]

Ahh ... leste litt kjapt tror jeg. Vel, da skal jeg straks være litt mer enig her.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å frigi kildekode men å gjøre ta i bruk formater/standarder som kan brukes/leses av alle programmer uansett hvem som lager dem.

 

Dvs. at vis Microsoft fortsatt vil ha staten som kunde (og det tjener de mye på) må de enten ta i bruk formater/standardre som er åpne og er anbefalt av et standardiseringsråd.

 

Det ser ut som den nye regjeringen gjør mye bra nå og jeg håper de fortsetter med dette. Vis de greier å gjennomføre dette vil det få store innvirkninger i IT-verdenen og gjøre det lettere for oss forbrukere å velge den softwaren vi syns har mest å tilby i forhold til pris.

 

Les VGs artikkel:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=303369

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Frigjøre kildekoden for alle programmer ja :!:

Da dropper de likegodt å selge programmer til norske forbrukere, slik at Norge havner langt ned på teknologifronten :thumbdown:

 

Ang. det med formatene var det at det var et nytt format tror jeg, slik at .doc fra office2007 skal hete .docx, .xlsx og .pttx osv... Men vet ikke nøyaktig hvilke format det gjelder bortsett fra de tre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...