Gå til innhold

Første HD DVD-spiller fra Toshiba


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prismessig ligger dette på omtrendt samme nivå som de første DVD-spillerene som kom for snart 10år siden. Husker jeg kjøpte en Pioneer til rett under 5000,- og da fikk jeg 'vennerabatt' på Elkjøp. Nå får man DVD-spiller til 299,- på Coop (neppe noe testvinner, men dog..).

Lenke til kommentar

Prismessig ligger denne langt under de første DVD-spillerne som kom for ti år siden. De første som kom kostet 10.000 kr, og litt senere kom spillere til 5-6.000 kr. Tar en i tillegg hensyn til inflasjon så er det _ingen_ tvil om at formatkrigen har skapt mye billigere spillere. Så jeg ser i grunn ikke hva artikkelforfatter gnåler om når det gjelder pris.

Lenke til kommentar

Hvis jeg visste at dette var fremtidens standard, og vi ikke hadde to konkurrerende formater, samt usikkerhet rundt hvordan kopisikring etc kommer til å bli så hadde jeg løpt å kjøpt med en gang den blir tilgjengelig. (Borsett fra at den kanskje kunne slanket seg litt.) Prisen er det ikke noe å si på. Min første DVD spiller kjøpte jeg for 6000,- i 1998. Kunne kjøpt før til høyere pris, men det var nesten ingen sone2 filmer tilgjengelig. Men når jeg fikk en sonefri spiller til 6000 så var saken grei. Sånn blir det denne gangen også. Jeg kjøper ikke spiller før jeg kan spille filmer kjøpt fra USA etc. For det tar vel år og dag før utvalget her hjemme på berget tar av.

Egentlig har jeg holdt en knapp på Blu-ray, men det formatet ser jo ut til å bli fullstendig ødelagt av forbrukerfiendtlige funksjoner/sperrer. Hvis det viser seg at HD-DVD er like ille så får jeg klare meg med DVD. Ihvertfall frem til "Rimi" begynner å selge spillere og filmer. De får ingen hjelp av meg til å dra igang en teknologi som ikke tar hensyn til forbrukernes ønsker.

Lenke til kommentar
Blu-ray tar 50 gb...

5859077[/snapback]

Både ja og nei. HD-DVD når det slippes tar 30 GB. Da er teknologien presset til det ytterste, med små muligheter for utvidelser på plattformen. BD når den slippes vil ligge på 25 GB for kjøpefilm, slik det ser ut nå. Dette er med ett lag. Men i løpet av kort tid vil man kunne ta i bruk både to og tre lag og dermed nå opptil 75 GB. Slik jeg ser det har derfor BD mye større potensiale enn HD-DVD.

 

Og ingen regner vel med at dagens pris på BD og HD-DVD plater vil holde seg. Framtidig produksjonsteknikk vil gjøre dette mye rimeligere. Diskusjon om pris på platene og favorisering av HD-DVD pga pris ser jeg derfor som veldig korttenkt.

Lenke til kommentar
For guds skyld, la blu-ray vinne!

 

HD-DVD er en 3-dobling av plassen på dagens DVD...WOW :roll:

 

Etter alle disse årene..

 

 

Blu-ray tar 50 gb...

5859077[/snapback]

 

Men nå har jo blu-ray en mer restriktiv bruker-sperring (også kalt kopibeskyttelse) enn HD, har den ikke? Og bare det faktum at sony står bak gjør meg redd for bluray.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men nå har jo blu-ray en mer restriktiv bruker-sperring (også kalt kopibeskyttelse) enn HD, har den ikke? Og bare det faktum at sony står bak gjør meg redd for bluray.

5859206[/snapback]

Hmm. Hvor ligger den opplevde forskjellen i brukersperren mellom de to formatene? At det er tekniske forskjeller mellom implementeringen til de to formatene er jo greit nok, men vil brukerne oppleve brukersperren i Blu-Ray som mer restriktiv enn HD-DVD?

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Men nå har jo blu-ray en mer restriktiv bruker-sperring (også kalt kopibeskyttelse) enn HD, har den ikke? Og bare det faktum at sony står bak gjør meg redd for bluray.

5859206[/snapback]

Hmm. Hvor ligger den opplevde forskjellen i brukersperren mellom de to formatene? At det er tekniske forskjeller mellom implementeringen til de to formatene er jo greit nok, men vil brukerne oppleve brukersperren i Blu-Ray som mer restriktiv enn HD-DVD?

5859214[/snapback]

 

Kan ikke HD-DVD feks rippes til disk?

 

AtW

Lenke til kommentar

Men nå har jo blu-ray en mer restriktiv bruker-sperring (også kalt kopibeskyttelse) enn HD, har den ikke? Og bare det faktum at sony står bak gjør meg redd for bluray.

 

AtW

5859206[/snapback]

 

 

De sa de også at DVD skulle ha.. Alle vet jo hvordan det gikk..

5859247[/snapback]

 

Hva sa de DVD skulle ha? En restriktiv bruker-sperring? Det hadde den også, om det var det du mente.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan ikke HD-DVD feks rippes til disk?

5859221[/snapback]

Mulig, jeg har ikke satt meg så godt inn i brukersperrene på de to formatene. Dersom HD-DVD kan rippes til disk så innebærer det en mykning av brukersperren i forhold til DVD. Brukersperren på DVD tillater jo ikke ripping til disk.

 

Når det er sagt så er det kanskje like greit å vente litt før en snakker for mye om de ulike brukersperrene. Teknologien forandrer seg jo daglig. JEG gidder i alle fall ikke å lese gjennom alle dommedagsprofetiene før om to-tre år når formatene har fått satt seg skikkelig.

Lenke til kommentar
Kan ikke HD-DVD feks rippes til disk?

5859221[/snapback]

Mulig, jeg har ikke satt meg så godt inn i brukersperrene på de to formatene. Dersom HD-DVD kan rippes til disk så innebærer det en mykning av brukersperren i forhold til DVD. Brukersperren på DVD tillater jo ikke ripping til disk.

 

Når det er sagt så er det kanskje like greit å vente litt før en snakker for mye om de ulike brukersperrene. Teknologien forandrer seg jo daglig. JEG gidder i alle fall ikke å lese gjennom alle dommedagsprofetiene før om to-tre år når formatene har fått satt seg skikkelig.

5859290[/snapback]

 

Mener ihvertall å huske at HD-DVD har en begrenset mulighet til å overføres til disk, bluray har vel også det systemet som med lovlige nøkler, slik at om en nøkkel blir knekt, å fungerer ikke filmer som kommer etter dette (om nøkkelen blir svartelistet) med denne nøkkelen, noe jeg også vil si er en definitiv ulempe for forbrukeren.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mener ihvertall å huske at HD-DVD har en begrenset mulighet til å overføres til disk, bluray har vel også det systemet som med lovlige nøkler, slik at om en nøkkel blir knekt, å fungerer ikke filmer som kommer etter dette (om nøkkelen blir svartelistet) med denne nøkkelen, noe jeg også vil si er en definitiv ulempe for forbrukeren.

5859301[/snapback]

Det nøkle-opplegget er jo en del av dommedagsprofetiene... Jeg vil i alle fall gjerne se den produsent som i reneste James Bond stil innfører selvdestruksjon på spillere og disker.

Lenke til kommentar
Mener ihvertall å huske at HD-DVD har en begrenset mulighet til å overføres til disk, bluray har vel også det systemet som med lovlige nøkler, slik at om en nøkkel blir knekt, å fungerer ikke filmer som kommer etter dette (om nøkkelen blir svartelistet) med denne nøkkelen, noe jeg også vil si er en definitiv ulempe for forbrukeren.

5859301[/snapback]

Det nøkle-opplegget er jo en del av dommedagsprofetiene... Jeg vil i alle fall gjerne se den produsent som i reneste James Bond stil innfører selvdestruksjon på spillere og disker.

5859341[/snapback]

 

Det er jo ikke snakk om selvdestruksjon (ihvertfall om man ikke vil). Selv om også det allerede har skjedd med PowerDVD, nøkkelen for DVD-Audio ble knekt der, neste patch var hele DVD-A-funksjonen borte, og alt som nevnte den på nettsiden var forduftet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men nå har jo blu-ray en mer restriktiv bruker-sperring (også kalt kopibeskyttelse) enn HD, har den ikke? Og bare det faktum at sony står bak gjør meg redd for bluray.

 

AtW

5859206[/snapback]

 

 

De sa de også at DVD skulle ha.. Alle vet jo hvordan det gikk..

5859247[/snapback]

 

Hva sa de DVD skulle ha? En restriktiv bruker-sperring? Det hadde den også, om det var det du mente.

 

AtW

5859258[/snapback]

 

 

Ja, men det er vel ikke noe problem å omgå slike sperrer på lovlig vis, om man skulle ønske det? Eller er det bare jeg som ikke skjønner helt hva "restriktive brukersperrer" er? :blush:

Lenke til kommentar

Men nå har jo blu-ray en mer restriktiv bruker-sperring (også kalt kopibeskyttelse) enn HD, har den ikke? Og bare det faktum at sony står bak gjør meg redd for bluray.

 

AtW

5859206[/snapback]

 

 

De sa de også at DVD skulle ha.. Alle vet jo hvordan det gikk..

5859247[/snapback]

 

Hva sa de DVD skulle ha? En restriktiv bruker-sperring? Det hadde den også, om det var det du mente.

 

AtW

5859258[/snapback]

 

 

Ja, men det er vel ikke noe problem å omgå slike sperrer på lovlig vis, om man skulle ønske det? Eller er det bare jeg som ikke skjønner helt hva "restriktive brukersperrer" er? :blush:

5859363[/snapback]

 

Med restriktive, så mener jeg at det er lagt inn sperrer som blokkerer for mye bruk, som er helt vanlig, og jeg synes man burde kunne forvente av en film man kjøper (feks muligheten til å spille det av fra der du vil, og å kjøpe en disc i USA og spille den hjemme, friheten til å spole der man vil). Nå er det heldigvis slik på DVD at disse sperrene lett brytes.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...