Gå til innhold

Første HD DVD-spiller fra Toshiba


Anbefalte innlegg

Det er vel ikke endelig bestemt hvilke endelige 'kopisperrer' HD-DVD/BLURAY ender opp med. Den mest omtalte til Sony er i alle fall ikke endelig bestemt, og HD-DVD er ikke så forbanna snille de heller, de er bare ikke fullt så ille som BluRay. Her må vi uansett velge mellom to onder..

 

Teknologimessig vil jeg vel uansett holde en knapp på BluRay, det blir eneste av de to formatene jeg føler tar et skikkelig hopp fremover. HD-DVD er liksom bare en tyning av eksisterende teknologi.

 

Kopisperrer, DRM og propritære løsninger har vi uansett bare sett begynnelsen på. Så lenge P2P løsningene skaper en så voldsom tilgjengelighet for piratkopier vil eierene av åndsverk forsøke alle midler for å begrense det. Tilnærmingen vi ser idag er vel kanskje ikke den mest fornuftige, men verden hverken er, har vært, eller kommer til å bli perfekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med restriktive, så mener jeg at det er lagt inn sperrer som blokkerer for mye bruk, som er helt vanlig, og jeg synes man burde kunne forvente av en film man kjøper (feks muligheten til å spille det av fra der du vil, og å kjøpe en disc i USA og spille den hjemme, friheten til å spole der man vil). Nå er det heldigvis slik på DVD at disse sperrene lett brytes.

 

AtW

5859376[/snapback]

 

 

Ah.. Sånn å forstå.. Som du sier, så er det ikke vanskelig å omgå disse sperrene på (foreløpig) lovlig vis.. Og det blir helt sikkert ikke verre med Blu-ray/HD-DVD heller.. Ikke så lenge det fins folk som Jon Lech Johansen i verden.. ;)

Lenke til kommentar

MMC (Mandatory Managed Copy) ligger i AACS spesifikasjonene som ligger i grunnen for begge formater. Men er det så mye å stå etter? Man må BETALE for denne muligheten. Ellers er man stuck uten mulighet for kopi på BEGGE formatene.

 

Forskjellen er at BD har vannmerke......

 

Avspilling av både BD og HD-DVD blir tilsvarende DVD, men med langt større muligheter pga iHD og BD-J.

 

Hvis man skal ta i bruk teoretiske makskapasiteter så får man da med rette gjøre det i begge leire.. Maksimal teoretisk plass HD-DVD (oppnådd i labratorie) 45GB, maksimal teoretisk plass BD (oppnådd i labratorie) 200GB. Knock out i første runde.

 

Mvh

Endret av Outrage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...