Gå til innhold

EFI skal erstatte BIOS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel har vel ment dette i mange år. En av fordelene med EFI skal være at man kan laste drivere før operativsystemet lastes. Og sågar oppdatere drivere over internett før OS lastes. Dette krever naturligvis en sertifisering av drivere, noe som ikke alltid har vært populært blant hardwareprodusenter.

 

64-bit-versjonene av Vista skal vistnok støtte EFI.

 

IP

Lenke til kommentar
EFI virker jo som en ok ide, noen enorm forbedring over dagens system ser jeg dog ikke med de fordelene som listes opp i artikkelen.

 

AtW

5763008[/snapback]

 

dem må jo vider utvikkle dette slik at det blir mere fordeller en bakdeller da sjø.

 

det er jo en start

forbedre mange forskjelige ting for og underlette ting for de fleste.

Lenke til kommentar
EFI virker jo som en ok ide, noen enorm forbedring over dagens system ser jeg dog ikke med de fordelene som listes opp i artikkelen.

 

AtW

5763008[/snapback]

 

dem må jo vider utvikkle dette slik at det blir mere fordeller en bakdeller da sjø.

 

det er jo en start

forbedre mange forskjelige ting for og underlette ting for de fleste.

5763060[/snapback]

 

Jeg ser forsåvidt ingen noen store bakdeler, untatt at det er nytt. Men jeg må innrømme at jeg ikke ser de enorme fordelene heller. Er ikke en oppgradering jeg sikler maks på, for å si det sånn.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg ser forsåvidt ingen noen store bakdeler, untatt at det er nytt. Men jeg må innrømme at jeg ikke ser de enorme fordelene heller. Er ikke en oppgradering jeg sikler maks på, for å si det sånn.

 

AtW

5763077[/snapback]

De store forbedringene for folk flest er det kanskje ikke, men det skal visst være mye bedre for hw-utviklerne. har bitt meg merke i dette (http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface):

 

With the EFI model, however, manufacturers will be free to write their own OS-independent hardware drivers which can be included within the device itself and can be directly used by modern operating systems.

 

Som jo må sies å være ideellt for hw-støtte til andre OS enn windows.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt en del ting fra 'gamledager' som er absolutt modent for utskifting, BIOS er etter min mening en av dem. Om EFI er det beste vet jeg lite om, men at tankegangen går i retning av å fjerne tradisjonell BIOS er jeg veldig glad i.

Synd all oppgradering av OS 'alltid' skal ta hensyn til gamle ting og være bakoverkompatibelt. Jeg vet det er snakk om utrolig store pengesummer, men hvis man kunne tenke helt nytt noen ganger så hadde HW/softwareindustrien på sikt blitt utrolig mye bedre..

Lenke til kommentar
Jeg ser forsåvidt ingen noen store bakdeler, untatt at det er nytt. Men jeg må innrømme at jeg ikke ser de enorme fordelene heller. Er ikke en oppgradering jeg sikler maks på, for å si det sånn.

 

AtW

5763077[/snapback]

De store forbedringene for folk flest er det kanskje ikke, men det skal visst være mye bedre for hw-utviklerne. har bitt meg merke i dette (http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface):

 

With the EFI model, however, manufacturers will be free to write their own OS-independent hardware drivers which can be included within the device itself and can be directly used by modern operating systems.

 

Som jo må sies å være ideellt for hw-støtte til andre OS enn windows.

5763301[/snapback]

 

Hmm, interessant, det er jo en bra funksjon, men hvordan fungerer det egentlig i praksis? Det med at driverene er OS-uavhenig altså.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes BIOS'en er meget gammeldags og er moden for en utskiftning. Halvparten av funksjonene i min BIOS har jeg rett og slett aldri hatt bruk for, og kommer aldri til å ha bruk for dem heller.

 

Dessuten kan du jo ikke konfigurer de fleste nye "tinga" i BIOS'en heller (SATA, USB osv.)

 

Apple har jo allerede tatt i bruk EFI på sine nye Intel Mac'er uten de store problemene. Kanskje er det på tide at PC'en følger etter?

Lenke til kommentar
Jeg synes BIOS'en er meget gammeldags og er moden for en utskiftning. Halvparten av funksjonene i min BIOS har jeg rett og slett aldri hatt bruk for, og kommer aldri til å ha bruk for dem heller.

 

Dessuten kan du jo ikke konfigurer de fleste nye "tinga" i BIOS'en heller (SATA, USB osv.)

 

Apple har jo allerede tatt i bruk EFI på sine nye Intel Mac'er uten de store problemene. Kanskje er det på tide at PC'en følger etter?

5763438[/snapback]

 

Hva lsags konfigurasjonsmuligheter er det du føler du mangler på feks USB? Det er vel unasett ingen biosbegrensning på hva slags enheter man kan konfigurere? BIOS klarer jo ny teknologi når det kommer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva slags konfigurasjonsmuligheter er det du føler du mangler på feks USB? Det er vel unasett ingen biosbegrensning på hva slags enheter man kan konfigurere? BIOS  klarer jo ny teknologi når det kommer.

 

AtW

5763460[/snapback]

 

Det jeg mener er at man ikke trenger BIOS til å konfigurer ny teknologi som f.eks. USB i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...