Gå til innhold

BioWare starter MMORPG-studio


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[klipp]

selskapet som har laget de beste spillene noensinne kommer til å eie mmorpg-sjangeren

5752300[/snapback]

Vel.... :hmm:

Forutsetter at de ikke bruker AD&D franchisen ihvertfall. Noe DA tyder på at de ikke gjør...

 

..Og at de håndterer 3D bedre enn i NWN, hvilket ikke var bra på den fronten..

Lenke til kommentar
[klipp]

selskapet som har laget de beste spillene noensinne kommer til å eie mmorpg-sjangeren

5752300[/snapback]

Vel.... :hmm:

Forutsetter at de ikke bruker AD&D franchisen ihvertfall. Noe DA tyder på at de ikke gjør...

 

..Og at de håndterer 3D bedre enn i NWN, hvilket ikke var bra på den fronten..

5752938[/snapback]

 

Hvis de bruker en D&D verden, som f.eks. Forgotten Realms, men adapterer D&D reglene til å passe ett MMORPG bedre enn en ren convert fra P&P (som jo ikke akkurat passer til ett Hack&slash dataspill der alt går så uendelig mye raskere), så tror jeg de kan gjøre det utrolig bra. Forgotten Realms er så utrolig godt detaljert med hundrevis av spill bøker og romaner basert på verden. Den har litt av alt!

 

For meg vil ett FR mmorpg bety nesten like mye som filmatiseringen av LOTR...du får endelig se alle de plassene du har visualisert i hodet i en årrekke... :love:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
[klipp]

Hvis de bruker en D&D verden, som f.eks. Forgotten Realms, men adapterer D&D reglene til å passe ett MMORPG bedre enn en ren convert fra P&P (som jo ikke akkurat passer til ett Hack&slash dataspill der alt går så uendelig mye raskere), så tror jeg de kan gjøre det utrolig bra. Forgotten Realms er så utrolig godt detaljert med hundrevis av spill bøker og romaner basert på verden. Den har litt av alt!

 

For meg vil ett FR mmorpg bety nesten like mye som filmatiseringen av LOTR...du får endelig se alle de plassene du har visualisert i hodet i en årrekke... :love:

5754243[/snapback]

Hehe med den footern burde jeg vel ikke svare på dette... (99% bs etc...)

Men innlegget virker seriøst nok så jeg tar sjangsen (vil ikke gå glipp av en god samtale om AD&D/Forgotten Realms/Bioware).

 

Du peker på problemet med AD&D allerede i den første setningen. AD&D ble, som du påpeker lagd for penn, papir og terninger ikke minst. Personlig har jeg aldri brukt tid på dette, men med den posisjonen TSR har fått, antar jeg at AD&D på papir har vært en suksess. Likeledes at AD&D funka bra på papir.

 

AD&D skapte også et godt skjelett for Bioware da de var ferske i crpg-bransjen. Baldurs Gate 1 og 2 hadde en forenklet versjon av AD&D (ihvertfall en enklere enn versjon 3). Mye av grunnen til at dette funka bra var at fokuset i BG1 og BG2 var story. Spillene var totalt drevet av story,atmosfære og alignement og lineære til tusen. Jeg tror AD&D var ei god og trygg hand å holde i for Bioware på den tiden. Klassene i BG var få, balanserte og nokså distinkte.

 

Så kom et av de mest ambisiøse prosjektetene bransjen har sett; nemlig Neverwinter Nights. Med dette spillet, ville Bioware lage et spill som hadde mulighet for Dungeon Master, for multiplayer, være modul-basert, bruke versjon 3 av regelsettet OG implementere 3D grafikk. ALT for første gang i deres rpg-rekke. Ja vet at BG1 og BG2 hadde noe multiplayer lagd i all hastverk, men det var beskjedent. I etterpåklokskapens lys må man vel kunne si at NWN ble for ambisiøst. Spillet mistet mye av det story-drevene fokuset.. co-op ble som single-player bare forvirrende. Klassene ble like og enkelte totalt anonyme (eks. dyrevennligheten til Ranger totalt ubrukelig) og balansen og sjarmen rundt alignment forsvant. Tilesettet ble grått tamt og kjedelig (med unntak av ørken-modulen i Undrentide).

 

Mesteparten av dette skyldtes av AD&D og Forgotten Realms som funker så bra i papir-versjon ble en tvangstrøye i adapteringen til pc. Det er jo tross alt et helt annet medium. TSR måtte kontaktes og bringes på banen ved den miste implementering av regelsettet. Forgotten Realms måtte verifisere at historien aldri kompromittert i forhold til Forgotten Realms universet. Her gjelder strenge regler for alt fra hvordan combat fungerer til hvor og hvilke personer som kan være med og hva de kan gjøre. Dette fungerte som en stor brems på progresjonen i utviklingen av spillet. Noe som gjorde det til passè (ihvertfall grafikkmessig) når det kom ut.

 

Derfor ønsket jeg det utrolig velkomment når Bioware kastet av seg denne trøya, og valgte å utvikle Dragon Age universet helt fra scratch. I DA trenger de kun å ta hensyn til å skape et spennede univers med atmosfære, interessante karakterer og combat som funker bra på pc, uten å spørre en eneste en utenfor firmaet om hva som er lov og greit. Ingen kan kreve å gå hver eneste endring/implementering etter i sømmene, og be om å få det gjort på nytt, evt. revidert. Selvom Bioware trengte noe å støtte seg på når de var ferske, har de nå etablert den kompetansen og forståelsen nødvendig for selvstendige prosjekter. Jeg tror kreativiten blomstrer og at de storkoser seg nå.

 

Jeg har full forståelse for at du vil se Sverdkysten o.l. i første-person. Dette var jo kult med WoW, til å begynne med, også... Men det går fort over. Etter en stund vil man bare ha spennende og immersive gameplay.

 

Å lage spill er på mange måter et race mot klokka. Beste eksemplet her er Duke Nukem Forever (ja vet det ikke er crpg). DNF har bytta engine/teknologi uttalige ganger, noen av dem er fra/til Quake1-engine, Quake2-engine, Quake3-engine, Unreal, Unreal2 etc.). Grunnen til at de bytter gang på gang, er åpenbar... De bruker for lang tid på å fullføre produktet.. Når tenkt release nærmer seg, ser spillet passè ut og de må bytte engine for at det skal se freshed ut igjen. Hvorfor 3D Realms bruker så lang tid aner jeg ikke. Men hva Bioware ikke trenger når de skal lage en MMORPG, er utenforstående faktorer som forsinker prosessen. Ihvetfall ikke hvis de vil konkurere med de største aktørene i markedet.

 

Dessuten er det ingen ingen som liker Stormreach... så hvorfor mer av AD&D...? ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...