Gå til innhold

Test av Nikon D200


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oioi. Sikkert flere enn meg som blir lettere overrasket over konklusjonen din, Erik. Bra skrevet forresten!

 

For meg som sitter med kamera og objektiv av et visst C merke, var dette god lesning for nervene. Slipper å være fullt så misunnelig på D200 eiere likevel ;)

 

Ikke sånn å forstå, ser ut til å være et meget bra kamera på mange måter, men når det ikke viser til hverken bedre bildekvalitet eller ISO-egenskaper enn 20D så er - som du også konkluderer med - (noe) skuffende. Nå i tillegg 'vann og støvtettheten' nærmest kan se ut til å være en halvveis jippo blir det litt sørgelig.

Lenke til kommentar
Hvordan vil du si at dette er mot billig-canonene d350? Byggekvalitetsmessig og slikt tenker jeg på. Regner med at det skal være bedre, siden det er et annet pris-segment. Ellers var det svært interessant lesning.

5408995[/snapback]

 

I forhold til billig-modellene, er det en helt annen verden når det kommer til byggekvalitet. som sagt i testen, er det bygget i magnesiumlegering, og dekket med gummi over nesten hele flaten. Det gjør det skikkelig solid, og innmaten er godt beskyttet. Mine ankepunkter mot byggekvaliteten er egentlig bare for å fortelle at hvis du skal ha det aller ypperste, må du fortsatt kjøpe en proff-modell.

 

Vennlig hilsen

Erik

Lenke til kommentar

Jeg synes testen var skuffende overfladisk, spesielt når det gjelder bildekvaliteten og oppløsningstesten. Dere sammenligner ett bilde, viser en crop av dette uten engang å oppgi hvilke linser og innstillinger som blir brukt, og konkluderer ut fra dette av oppløsningen er lik? Og hvordan er oppskarpingen gjort? Beklager, dette holder ikke mål hvis akam.no har ambisjoner om å bli tatt alvorlig som et entusiastnettsted. Det er mulig konklusjonen er gyldig, men testen holder ikke vann slik den er framlagt per nå. Det samme gjelder f. eks hastighetstesten til autofokus. Dere oppgi hvilke linser som er brukt på de forskjellige kameraene i grafen.

 

Og hvorfor testes ikke kameraet mot Canon 5D og Nikon D2X? Det er ganske åpenbart at D200 vil konkurrere med disse modellene om markedsandelene, så direkte sammenligninger med disse er absolutt på sin plass.

 

Andre mangler:

-Det står ingenting om hvilke forhold seriebildefunksjonaliteten testes. Er dette RAW? På alle kameraene i testen? Hvilket minnekort i kameraene? Dpreview tok 39 JPEG-bilder på 7,5 sekunder (5,2 fps) på et pre-production-kamera (herlig norsk).

-Det står ingenting om hvordan batteritesten utføres. Det er mulig informasjonen eksisterer, men den bør linkes til.

-En sammenligning av hvor lang tid blitzer tar på å lades opp etter avfyring på full styrke er kun givende hvis blitzene er akkurat like kraftige. Er dette tilfelle med alle blitzene i testen?

-D200s mulighet til trådløs blitzstyring med full TTL-lysmåling nevnes ikke med et ord. Dette er en "killer feature" av dimensjoner, og fortjenes iallefall å opplyses om.

 

Det er gode greier at akam.no tester dSLR i tillegg til kompaktkamera, men testmetodikken må jobbes med.

Lenke til kommentar

Kjekt å lese en skikkelig test av kameraet. Litt skuffende at bildekvaliteten ikke nådde høyere opp riktignok. På det området er Canon gode med sine egenproduserte sensorer.

Men av ren nysjerrighet, er testbildene tatt i RAW/NEF eller jpg? På mange kameraer er det ganske stor forskjell mellom kvaliteten på jpg og RAW.

Lenke til kommentar
Jeg synes testen var skuffende overfladisk, spesielt når det gjelder bildekvaliteten og oppløsningstesten.

 

Det er gode greier at akam.no tester dSLR i tillegg til kompaktkamera, men testmetodikken må jobbes med.

 

Helt enig. Forsåvidt har jeg heller aldri lagt vekt på testene til akam.no da jeg ikke syns de har vært gjennomgående nok. Venter på Rørsletts omtale (som ble meldt forsinket til i slutten av januar).

 

 

Mvh,

 

Kjartan (som forøvrig er strålende fornøyd med sitt D200)

Endret av vandelayphoto
Lenke til kommentar

Det franske fotobladet 'Chasseur d'Images' rangerer 20D sin bildekvalitet over D200.

 

Dette bildet er lagt ut på foto.no tatt med D200 (ingen preproduksjon), og dette med 20D (EF-S 17-85mm IS USM). Se spesielt etter detaljer i håret på modellene.

Døm selv!

 

(jeg har ikke noe med bildene å gjøre)

 

ps

For øvrig mener jeg at testen til E.F. er helt grei, selv om den ikke er 'vitenskapelig' utført! Å f.eks. bruke samme objektiv på begge husene, ville neppe endret konklusjonen.

 

Det ville være en fordel om all kameratesting bruker samme testoppsett/lys osv., så kan man lettere sammenligne, jf. dpreview.com, Steves digicam m.fl.

ds

Lenke til kommentar
Brukes samme objektiv ved (sammenlignings)tester av såpass dyre kamera?

5410349[/snapback]

Man bruker iallefall linser som er så like som mulig når det er snakk om kamerahus fra forskjellige produsenter. Nikkor 17-55mm f/2.8 og Canon 60mm f/2.8 Macro kvalifiserer ikke.

5410380[/snapback]

 

Det er jeg med på, men siden de kan brukes om hverandre uansett synes jeg testen hadde blitt mer nøyaktig om en noe dyrere linse fra en tredjepart hadde blitt benyttet alle kameraene i en gitt prisklasse.

Lenke til kommentar
Det franske fotobladet 'Chasseur d'Images' rangerer 20D sin bildekvalitet over D200.

5410488[/snapback]

Dette er en tolkning av en gjøk som ikke kan fransk. De som gjør det kan opplyse om at der er slik fordi CI ikke har fått teste en produksjonsmodell enda.

Dette bildet er lagt ut på foto.no tatt med D200 (ikke preproduksjon), og dette med 20D (EF-S 17-85mm IS USM). Se spesielt etter detaljer i håret på modellene.

Døm selv!

5410488[/snapback]

Epler og bananer. Jeg foretrekker epler.

Lenke til kommentar

Ja, ja.

 

Så alle de testene som ikke skryter d200 opp i skyene kan man ikke stole på, er det slik?

Da venter man heller på tester man liker, og forholder seg kun til det.

 

Merkelig hvordan mange kan få et nærmest relgiøst forhold noe så dumt som et kameramerke (NB. Tenker ikke på noen spesielle her på forumet).

 

 

Uansett synes jeg det var skuffende å høre at vann/ værbeskyttelsen ikke var like bra som ryktene tilsa i starten.

Lenke til kommentar

Jeg må desverre si at jeg er skuffet over denne testen. Som jeg har sagt ved flere stormer tidligere, Akam bør holde seg til kompaktkamera. Det er det de kan, og det er her de finner målgruppen sin.

 

For denne testen er det bare å legge til ytterligere skuffelser som det er ganske utrolig at ikke skjønnes av redaksjonen med tanke på hvem de mener kameraet har som kundegruppe:

 

1: Hvordan i all verden kan man benytte 2 så helt forskjellige objektiver??? Det er uhørt at en test av et såpass "profesjonelt" kamera skal gjøres med sånt tull. Bruk tilscarende objektiv på begge hus! Feks 50mm 1.4 eller 1.8

 

2: Det er gjort meget slett arbeid med målingene av hastigheter og batteritid. Bare se på middelmålingene, de er totalt skivebom av hvilke kamera som er i testen. Dette svekker påliteligheten til testen!! (Se på batterikapasitet, autofokus vidvinkel, oppstart, antall bilder på 10 sekunder uten blitz)

 

Det er utrolig at dere i redaksjonen lar en slik slett jobb passere. Hvordan tror dere at semiprofesjonelle og profesjonelle kommer til å forholde seg til Akam når dere ikke tar til dere råd og kommentarer fra tidligere tester??

 

For å si det som det er, det virker som dere har testet kamera mens dere har fått et siklekamera på lån, virker som bruken av kameraet overstiger kvalitetsfølelsen og tanken på å lage en ordentlig test. Men for all del, nye dippedutter er alltid kjekt å leke med..

 

Hvorfor..?? WHY??

 

:no:

Lenke til kommentar
Så alle de testene som ikke skryter d200 opp i skyene kan man ikke stole på, er det slik?

Da venter man heller på tester man liker, og forholder seg kun til det.

Nei, man stoler på tester uten ropende mangler.

Merkelig hvordan mange kan få et nærmest relgiøst forhold noe så dumt som et kameramerke (NB. Tenker ikke på noen spesielle her på forumet).

Absolutt. Og legg merke til at du finner få gode fotografer med slike religiøse standpunkt.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok man kan ta denne "testen" av d200 med en stor klype salt. Det er for mange faktorer(som tidligere nevnt) som gjør den lite troverdig. Det er flere som har fått testet d200 på nettet, både previews og reviews hvor de fleste er langt mere detaljerte og med et HELT annet resultat.

feks

http://www.digitalcamerainfo.com/content/N...mera-Review.htm

 

At feks d200 kommer dårligere ut enn d70 sin autofokushastighet har jeg problemer med å svelge, men tiden vil vise.

Jeg tror nok de av oss som bruker canon fortsatt bør skjelve i buksene over d200 både men henhold til støy og byggekvalitet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...