Gå til innhold

Graveringsguide (Bildene fungerer)


Anbefalte innlegg

Graveringsguide

 

 

 

Andre tråder om nesten samme emne som er værdt å merke seg

Forming/sliping/pussing av plexiglass

 

 

 

Min fremgangsmetode for Gravringa:

- Kjøre dremelen på 5000rpm

- Begynne med omrisset av bokstavene, ta å graver selve utkanten av teksten eller ordene til å begynne med.

- "Skravere" bokstavene, dra dremelen mot deg for å ta mest mulig flate av gangen.

- Gravere selve borden/kanten eller hva du nå skal kalle det, her så egner det seg å bruke dremelen på langs. Altså bruke den kanten på graveringbiten.

- Få bort alt "støvet" som ligger igjen nå se hvordan selve skraveringen ble, hvis det ikke ble som planlagt så går du over å prøver å fikse dette med litt mer gravering.

 

 

Ting du trenger:

- Dremel, eller en fake dremel. (det er vel så si et fett?)

- Graveringsbit

- En bit lexan eller plexi

- Logoen din på et papir

- En taperull, maskeringstape funker fett

 

Kort versjon:

- Kutt en bit lexan/plexi i passe størrelse til logoen eller motivet

- Tape fast arket med motivet på

- Gravere selve teksten, (kanten på bokstavene). altså linja som du graverer skal gå til din høyre/venstre. Siden dremelen roterer mot høyre så graver mot venstre.

- Ta innholdet av bokstavene med å dra dremelen mot deg selv. Da får du med deg en større flate og det går fortere.

- Ta selve kanten eller streken rundt bokstavene hvis du har det da. Samme metode som på omrisset på bokstavene.

- Vask lexanen/plexien å se etter om du har glemt noe her og der.

 

Tips:

- Ta deg god tid

- Bruk begge hendene, da blir det mer stabilt og du får mer kontroll.

- Ikke dytt dremelen mot høyre, da glipper den og lager et hakk her og der

- Ikke dytt dremelen rett frem, da blir det en hakkete strek.

- Sett på noe avslappende musikk, sånn som f.eks. Alice in chains

- Vær tolmodig, ikke rush. da går det ut over slutt resultatet

(kommer sikkert flere her etter hvert)

-Ha godt med lys, en lyskaster eller to er mer en nok. Eksempel

 

Hvordan holde dremelen?

Slik som jeg gjorde det da, eller så kan du gjøre det som passer deg best. ;)

 

klikkabzerkgravering7mediumep4.jpg

Slik holder jeg med venstrehånda (tommelen under og pekefingeren over)

 

klikkabzerkgravering8mediumht4.jpg

Slik holder jeg med høyre hånda (nesten som en pistol, bare at jeg holder pekefingeren langs siden)

 

 

 

Edit:

Etter hva jeg har hørt så skal det se bedre ut når graveringen er på innsiden, altså gravere speilvendt og snu platen ;)

 

Dette skal testes, skal gi respons da.

 

Denne er skrevet etter egne erfaringer, selv så har jeg gravert 4 ganger før. først på den 3 og 4 begynte jeg å bli fornøyd med resultatet.

 

Det kommer flere demonstrasjoner og bilder senere ;)

 

 

klikkabzerkgraveringmediumpa3.jpg

Bilde av biten jeg brukte.

 

Noen bilder av mine graveringer:

 

 

 

klikkabzerkgravering3mediumce5.jpg

 

klikkabzerkgravering6mediumul9.jpg

 

klikkabzerkgravering5mediumyv3.jpg

5234631[/snapback]

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres forivirra.com bedre da?

 

Noe forslag til bedre titel da?

5236430[/snapback]

Nå blir det masse O.T.

 

Kan du ikke bare bruke Imageshack.us? Har du noe imot dem? Mye bedre, de lager thumbnails automatisk. Herregud.

"Min hjemmelagde Graveringsguide"

 

Den overskriften din er også irriterende.

"Vær OBS! mange leifer her"

Kan du ikke bare skrive det med liten skrift nederst? :hrm:

Endret av NorthGarden
Lenke til kommentar
Høres forivirra.com bedre da?

 

Noe forslag til bedre titel da?

5236430[/snapback]

Nå blir det masse O.T.

 

Kan du ikke bare bruke Imageshack.us? Har du noe imot dem? Mye bedre, de lager thumbnails automatisk. Herregud.

"Min hjemmelagde Graveringsguide"

 

Den overskriften din er også irriterende.

"Vær OBS! mange leifer her"

Kan du ikke bare skrive det med liten skrift nederst? :hrm:

5236520[/snapback]

OT:

Sånn da, tror alt skulle funke.

 

Neida har ikke noe i mot imageshack, bare et slit a lage ny account. Blir automatisk thumnails på forvirra også

 

Fjærna bare leif grai :w00t:

 

Vist det er mer OT så kan vi vel ta det over pm :hmm:

 

Noen kritik om guiden? (noe som mangler eller burde ha stått osv.) eller spørsmål?

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar
Fin Guide.

 

Men tar du bare tape og taper arket med motivet oppå plexien og graverer gjennom papiret, eller under og "ser" igjenom?

 

Ta innholdet av bokstavene med å drege dremelen mot deg selv

Dra....

5237333[/snapback]

Takker. :)

 

Jeg har tapet fast papiret under lexaen, dette har gitt best resultat. Vist du ser på den siste graveringen så graverte jeg gjennom papiret fordi det var sotet plexi som jeg kunne se gjennom.

 

På neste gravering så skal jeg gravere speilvendt, har hørt at dette skal bli bedre resultat, dette skal edites i guiden og testes litt først ;) Altså gravere speilvendt og snu glasset

 

Edit:

Sånn fiksa litt på guiden

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar
Graveringsguide

 

 

 

Min fremgangsmetode for gravringa(Graveringa):

- Begynne med omrisset av bokstavene, ta å graver selve utkanten av teksten eller orden(Ordene) til å begynne med.

- "Skravere" bokstavene, dra dremelen mot deg for å ta mest mulig flate av gangen.

- Gravere selve borden/kanten eller hva du nå skal kalle det, her så egner det seg å bruke dremelen på langs. Altså bruke den kanten på graveringbiten.

- Få bort alt "støvet" som ligger igjen nå se hvordan selve skraveringen ble, vist[/](Hvis) det ikke ble som planlagt så går du over å prøver å fikse dette med litt mer gravering.

 

 

 

- Ta selve kanten eller streken rundt bokstavene vist(hvis du har det da. Samme metode som på omrisset på bokstavene.

- Vask lexanen/plexien å se etter om du har glemt noe her og der.

 

Tips:

- Ta deg god tid

- Bruk begge hendene, da blir det mer stabilt og du får mer kontrol(Kontroll). (skal ordne bilde av hvordan jeg holder senere)

- Ikke dytt dremeln(dremelen) mot høyre, da glipper den og lager et hakk her og der

- Ikke dytt dremeln(dremelen) rett frem, da blir det en hakket(hakkete) strek.

 

 

Den fjærde (ikke like lett med papir på overflakten(overflaten) av sotet plexi)

Bare noen skriveleifer jeg fant, nå syns du/dere jeg sikkert er litt pirkete, men det får gå ;p

Det er fortsatt en fin guide, kanskje sticky? :hmm:

 

(Har understreket skriveleifene, og satt det riktige ordet i parentes bak)

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar
Bare noen skriveleifer jeg fant, nå syns du/dere jeg sikkert er litt pirkete, men det får gå ;p

Det er fortsatt en fin guide, kanskje sticky? :hmm:

 

(Har understreket skriveleifene, og satt det riktige ordet i parentes bak)

5237469[/snapback]

Joda takker.

 

Har lagt til noen ekstra bilder hvis det hjelper noe da ;)

Lenke til kommentar

Slettet endel poster rundt gramatikk. Tips om skrivefeil og formuleringer er fint, men det kan dere ta på pm til trådstarter, ikke gjør dette til en gramatisk diskusjon. Ref netiketten;

 

Pass på skrivefeil

 

Ta deg god tid når du skriver postene dine og se spesielt godt etter skrivefeil, grammatiske feil og eventuell feilinformasjon. Du skal ikke bruke SMS- språk og helst ikke forkortelser, spesielt ikke hvis det er en forkortelse folk flest ikke kan. Hvis du i etterkant oppdager en skrivefeil kan du i så fall bruke "Edit"-funksjonen til forumet for å endre på det som var feil. Det er vanlig å skrive "Edit: 'Det som har blitt endret'" etter en eventuell endring slik at folk kan se hvorfor du har endret på innlegget.

 

Husk at en aldri skal rase ut i tråden med kritikk av skrivefeil eller grammatiske feil. Om spørsmålet er dårlig formulert kan du pent og høflig be trådstarter omformulere spørsmålet. Dette kan legges til som et svar i tråden hvis det er et engangstilfelle, men hvis du har ergret deg over samme person tidligere anbefaler vi at du sender en personlig beskjed til personen der du ber han prøve å skrive tydeligere. Det finnes nemlig mennesker som har skrive- og leseproblemer og da skal man ta hensyn.

 

NB: Dersom du har et skriveproblem, men ønsker allikevel å benytte forumet, ser vi at du helst bruker en elektronisk ordbok før du poster, f. eks. den du finner i Word. Vi vil oppfordre til at du legger til informasjon i signaturen din om ditt skriveproblem, slik at du ved en senere anledning vil slippe at kanskje noen tar det opp. Vi vil påpeke at du verken trenger bruke Word eller signaturen slik vi her foreslår dersom dette ikke er ønskelig. Vi opplyser kun om at det er teknisk mulig, slik at vi kan slippe eventuelle uheldige situasjoner i fremtiden. Situasjoner som kan skape et unødvendig problem både overfor moderatorene og deg selv.

 

 

ellers er dette en flott guide :)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Nei, skulle forhåndsvise posten så tråkte jeg på post! :(

5309133[/snapback]

Herregud. Hvorfor forhåndsviste du da? Bare for morroskyld?

Jeg forhåndsviser når jeg skal poste jeg. :hmm:

5309182[/snapback]

Øøø nei, jeg forhondsviste posten fordi jeg skulle post,e så trykte jeg feil. og da var ikke bildene der. så edita jeg de etterpå.

 

Men jeg tror det kan bli mye bedre resultater med de der graveringsbitene :D enklere å fremheve små detaljer da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...