Gå til innhold

Nettkriminelle tjener best


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"I fjor var første gang at inntektene fra nettkriminalitet var større enn inntektene fra salget av narkotika, og det er over $105 milliarder," sa Valerie McNiven,

Er det ikke rundt 1 milliard brukere på internett totalt? Dvs. at nettkriminalitet i gjennomsnitt er verd over 105$ = 680 kr per bruker per år. Det høres ganske voldsomt ut.

 

Men nå er vel mye av det som innlemmes i kateogorien "nettkriminalitet" kriminalitet som har foregått andre steder enn via internett før, f.eks uredelig aksjekurspåvirkning og generelle pengesvindlere. Altså kriminalitet som har eksistert fra før og bare har funnet et nytt medium å utføre lovbruddene fra.

 

Det med piraktkopiering tar jeg også med en klype salt siden jeg tror de fort kan gape over litt for mye for å kalle noe piratkopiering. F.eks det å se TV-serier over nett i stedet for via TV'en, eller det å høre på en plate før man bestemmer seg om man vil kjøpe den eller ikke, eller laste ned en plate fordi orginalen er forkludret med DRM-systemer. Navnet "piratkopiering" er også en liten selvmotsigelse siden pirater er navn på tyver som stjeler ting, og ikke navn på vanlige folk som lar den opprinnelige eieren få ha produktet han hadde når det kopieres.

 

Så jeg tar hele tallet med en stor klype salt og ser på det som en kampanje fra enkelte organisasjoner/konsern for å sverte vanlige internettbrukere ved å kalle alt for mye for "nettkriminalitet" bare for å tekkes oppmerksomhet fra politikere. For å manipulere politikere til å stille opp for disse organisasjonenes og konsernenes egeninterresser. Sånn sett så er det jo ikke rart at undersøkelsen kom fra USA's finansmiljø.

Lenke til kommentar

Høres jo litt skremmende ut. Jeg har ikke merket meg noe tapping på min bankkonto ennå, så jeg ble nok ikke vettskremt av dette. ;)

 

Utrolig at det lar seg gjøre å tjene så gode penger på kriminalitet. At det er større enn narkotikahandel, det høres ut som dette blir det nye "Yukon gullrushet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...