Gå til innhold

Elpida leverer DDR3-minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja. Hadde jo vært moro om AMD hoppa rett på DDR3 istedet for å gå om DDR2, men jeg ser egentlig ikke helt for meg at det skjer. :ermm:

 

Jeg ser heller ikke den helt store fordelen med DDR2 i forhold til DDR1. Høyere båndbredde og latency vil vel i normale applikasjoner og spill mer eller mindre opphøye hverandre? Med DDR3 har man i det minste fremtidige utsikter for betydelig høyere båndbredde og jeg håper inderlig at latencyen ikke er dårligere enn DDR2 :hmm:

 

Har DDR2 egentlig gitt noen særlig ytelsesøkning for Intel plattformen?

Evt noen andre superfordeler jeg ikke har fått med meg :p

Lenke til kommentar
Jeg ser heller ikke den helt store fordelen med DDR2 i forhold til DDR1. Høyere båndbredde og latency vil vel i normale applikasjoner og spill mer eller mindre opphøye hverandre?

Raske DDR2 moduler har samme latency som DDR, men omtrent dobbelt så høy båndbredde.

 

Ikke minst takket være AMD-plattformen

Jo, minst takket være AMD-plattformen :dontgetit:

Lenke til kommentar

Per i dag er jo FSB en flaskehals for alt over dobbeltkanal DDR2-533 siden FSB på de råeste CPU'ene (Extreme-utgavene) bare er 1066. Så da lurer jeg på hva intel skal med så raskt minne? Har de planer om å gå tilbake til enkel minnekanal eller å starte med integrert minnekontroller?

 

Killer_Dementia: Dårlig latency på DDR2 er nå historie. Det aller meste av DDR2 har nå ganske bra latency. Husk også at latency måles i antall sykluser så jo raskere båndbredden er jo mindre vil en gitt latency bli. F.eks har alle disse omentrent lik CAS Latency:

DDR-400 CL2

DDR2-800 CL4

DDR3-1600 CL8

 

På samme måten har billigminne med disse hastighetene samme latency:

DDR-400 CL3

DDR2-800 CL6

DDR3-1600 CL12

 

Hovedforskjellen mellom DDR og DDR2 er innbyggingen av en multiplexer. Denne øker latency noe. Mellom DDR2 og DDR3 er allerede multiplexeren på plass, men utvides bare, så jeg tror ikke man får samme økning i latency mellom DDR2 og DDR3. Blandt annet har Samsung allerede i salg DDR3-1800 CL11, noe som er litt raskere enn DDR-400 CL2,5. Disse brikkene fra Samsung er de som brukes i 512MiB-utgaven av geforce 7800GTX.

 

Ar`Kritz: Jeg har også planer om å sitte på gjerdet en stund, men det er først og fremst fordi det skjer så utrolig lite på CPU-fronten for tida. Etter oppgraderingen til dobbeltkjerne ser jeg ikke noe veldig spennende de neste 12 månedene. Og tatt i betraktning lommeboka og introduksjonspriser så kan det nok ta ennå mer tid før jeg ser viten med å oppgradere.

 

ATW: Mye av poenget med DDR2 var at det skulle bli billigere å masseprodusere i store størrelser enn DDR. Denne intensjonen har blitt oppfyllt det siste halve året. Blandt annet er prisen på de billigste DDR brikkene i prisguiden nå henholdsvis 11%, 22% og 29% dyrere enn for DDR2 i størrelsene 512MiB, 1GiB, 2GiB.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tror jeg hopper AV gjerdet til våren når amd kommer med DDR-II støtte, å vente på DDR-III blir for dumt.. som det står i artikkelen, "Ifølge analyseselskapet IDC vil de første DDR3-minnebrikkene bli solgt i 2006, mens teknologien spås å stå for 65 % av DRAM-markedet i 2009."

Altså, det tar litt itd før dette blir standarisert..

 

DDR var vel på banen en god stund før DDR-II ble vanlig.. Vil tro at gapet blir ca. like stort mellom DDR-II og DDR-III

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...