Gå til innhold

Digitale gaveøkonomier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig.

 

Når det gjelder 1984, finnes det i hvert fall selskaper som har makt til å få ganske stor kontroll. Det finnes jo "dommedagsprofetier" og "konspirasjonsteorier" om både Google og Microsoft. Om det er sannsynlig at de vil benytte muligheten, er en annen sak. Microsoft motarbeider i hvert fall gavekulturen, for eksempel ved å forsøke å få lovfestet "trusted" computing bundet til deres egne produkter.

Lenke til kommentar

Tusen takk! En tankevekker, iallefall for meg.. ;) Bra skrevet også, stå på! :thumbup:

 

Jeg inrømmer at jeg selv ikke har bidratt så veldig mye, annet en en bug-melding i ny og ne, generert fra programmene jeg bruker. Men nå ligger min interesse mest innenfor HW, så blir litt vanskeligere da.. ..kan bli flinkere til å skrive erfaringer på Prisguiden kanskje :hmm:

 

Men er det en venn eller kollega som trenger hjelp forran PC'en er jeg der med engang! Jeg elsker å hjelpe folk (selv om det kan se ut som jeg "brifer", og det er fare for at jeg kan gjøre det noen ganger også da :p) Jeg liker iallefall og vise at jeg tross alt er duganes til noe ;)

Lenke til kommentar

utrolig at ingen frp fanboys har kommentert artikkelen og kalt den for sosialistpropaganda ennå. ellers veldig positivt å se en slik artikkel postet på hwb.no :) (forsvant nettopp fra forsiden til hw.no??) mer litteratur for de interesserte:

 

A HACKER MANIFESTO

http://subsol.c3.hu/subsol_2/contributors0/warktext.html

 

Free culture

http://www.free-culture.cc/freecontent/

 

noen artikler i utvalg:

http://www.lessig.org/content/articles/

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
utrolig at ingen frp fanboys har kommentert artikkelen og kalt den for sosialistpropaganda ennå.

Artig vinkling, men tror nok at gaveøkonimer faktisk eksisterer på siden av politiske ideologier. Det er nettopp det som gjør fenomenet så interessant!

 

Dette betyr at FRP-fanboys, som ikke er det uttrykket jeg vanligvis ville valgt, er også glade i godene gaveøkonomier gir! Jeg kan ikke helt se hvilket ståsted de kan lansere noen treffende kritikk ut fra.

 

Som jeg skrev er den digitale teknologien både radikal og liberal, begge "leire" har benyttet den til sin fordel. :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg inrømmer at jeg selv ikke har bidratt så veldig mye, annet en en bug-melding i ny og ne, generert fra programmene jeg bruker. Men nå ligger min interesse mest innenfor HW, så blir litt vanskeligere da..

4931823[/snapback]

Hardwar og gaveøkonomi lar seg kombinere helt utmerket, ta bare en kikk på Opencores og Freedom CPU. Aktivitetsnivået er lavere enn for software og verktøy for oppstart har ofte høy pris og terskel, men umulig er det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...