Gå til innhold

HD DVD kan bli utsatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hele Blu-ray/HD-DVD diskusjon er jo bare teit. At de ikke har lært av de feilene de har gjort før er jo helt utrolig. Menmen, de får nå bare krangle. Innen jeg har bruk for noen av delene er en av de kapitulert allikevel.

Problemet er hvis en av de ikke kapitulerer. Se bare på SACD vs AUDIO-DVD, det er begge formatene fortsatt tilgjengelige og alle, både produsenter og konsumenter er tapere.

Hvis de ikke blir enige om en standard blir det i alle fall en lang periode hvor begge formatene vil selges parallellt. Mange spillere vil sikkert takle begge formatene, men det blir bare dyrt og halveisløsninger.

 

Jeg også heier på Bluray, men skulle gjerne hatt LOTR som desverre kommer på HD-DVD. Ikke lett for oss som skal kjøpe dette..

Lenke til kommentar

Bare synd det at hvis HD-DVD dør ut, så dør også den logiske opp-bygningen av HD-DVD. Som jeg har fått intrykk av er overlegen Blu-Ray sin. På en annen side. hvis Blu-Ray dør ut så vil ikke konsumenter få tilgang til den nye medie-teknologien før neste gang film-industrien føler det er tid for en oppgradering. Håper de klarer å jobbe sammen for å lage et super-format som er bedre enn summen av sine komponenter.

Lenke til kommentar
Bare synd det at hvis HD-DVD dør ut, så dør også den logiske opp-bygningen av HD-DVD. Som jeg har fått intrykk av er overlegen Blu-Ray sin.

Jeg synes Blu Ray virker bedre. I hvert fall bedre lagringskapasitet.

 

HD-DVD:

Single layer: 15 GB

Double layer: 30 GB

Det prates om flere lag også.

 

Blu Ray:

Single layer: 23.3, 25 eller 27 GB

Double layer: 26.6, 50 eller 54 GB (vet ikke helt hvorfor det er tre størrelser)

Det forskes på 100 GB og 200 GB også.

 

Kilder:

 

Blu-ray

HD DVD

Lenke til kommentar

Jeg er også for en standard som er bakoverkompatibelt med dvd-standarden. Nå ser det ikke ut til å bli noe av det og man får "format krig". Grunnen er enkel: de vil ha hele kaken for seg selv (altså royalties), dette medfører at hele overgangen til neste generasjon optiske medier kommer til å gå i snegle fart. (Jeg håper at jeg tar feil). Men på en annen side så KAN formatkrig utløse prisras på teknologiene. (Jmf plasma - lcd, dlp - lcd etc). Det kan også føre til at man sitter med en relativt dyr spiller som man kun kan bruke til å mate fugler med.

 

Hvis vi får to paralelle teknologier hele veien, håper jeg at selskapene gir ut filmer i begge formatene. (Håpløst tungvint men det er dog bedre enn om man må kjøpe dvd fordi de ikke enes om formatet).

 

Tiden vil vise hvem som blir "vinner", selv holder jeg en knapp på blu-ray. Det eneste som er litt kjedelig er all DRM'en. Får håpe det blir brukervennlig for oss ærlige nordmenn.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Vel Blu-Ray er nesten helt klart den som bruke mest fremtids-orientert teknologi(høyere data-tetthet per mm^3, sikrere DRM og så videre...) men jeg skulle gjerne sett at noe av bakover-kompatibiliteten og modulæriteten til HD-DVD ble brakt videre og/eller integrert i Blu-Ray format.

Lenke til kommentar

Siste rykter fra IFA er at HD-DVD er "DEAD DEAD DEAD", det kunne visst hende Toshiba ikke viste det selv, men de burde vist vite når slaget var tapt. De babler fortsatt om lansering Q4 i USA, men trolig er HD-DVD dødt før løpet begynte.

 

Så får vi se om ryktene stemmer da. Det hadde visst vært en ufin Toshiba pressekonferanse hvor det ble stilt en rekke kritiske spm, hvorpå Toshiba svarte med å nekte pressen adgang til Toshibas område hvor bla HD-DVD og SED ble vist.

 

Lest via andre forum fra folk på IFA. HD-DVD er død, "lenge" leve Blu-ray. (Latterlig navn men dog..)

 

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...