Gå til innhold

Bot fra privat p-selskap


Glenn635

Anbefalte innlegg

Parkeringsselskapene har fått et problem. Det er ikke sikkert du trenger å betale.

 

De private P-selskapene har fått et problem, skriver Aftenposten.no. De er underlagt andre regler enn de offentlige med hensyn til hvem som må betale gebyrene de utskriver.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...ticle977701.ece

 

Offentlige parkeringsselskaper kan kreve at bileier betaler gebyret uansett hvem det er som kjører bilen. De private parkeringsselskapene er derimot pålagt å sannsynliggjøre hvem som parkerte bilen, ifølge en ny dom. Utenforstående kan ikke holdes ansvarlig for avtalen man inngår med selskapet i det man parkerer, ifølge avisen.

 

I juni i fjor ble Europark dømt til å ta regningen selv etter at en Mercedes i 2002 ble feilparkert i Sandvika. Bilen manglet gyldig parkeringsbillett. Bilens eier var imidlertid beviselig i Bergen på tidspunktet og nektet dermed å betale boten på 500 kroner. Bileierens advokat mener de private parkeringsselskapene nå har fått et problem, og at flere vil hevde at de ikke har kjørt bilen og dermed nekte å betale boten.

 

P-selskaper er vel et slags nødvendig onde.

De er gode å ha fordi de er med på å sørge for at også DU får p-plass når du vil parkere et eller annet sted, men de er hatet når en får en parkeringsbot.

 

Hva mener du?

 

Er dommen mot Europark riktig?

Endret av Glenn635
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm...er ikkje så lett denne saken, minner om den andre tråden din om fotobokser der førar ikkje kan gjenkjennast. Dersom parkeringsselskapa ikkje kan gje bot til dei som parkerer utan har du jo eit lite problem. Korleis kan dei bevise at det var du som parkerte og ikkje ein som lånte bilen? Det er umulig.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si, på en side, parkeringsbøter osv er ting man hater, på en annen side skal folk leve av dette og..

 

Kort sagt, når parkeringselskaper ofte er mer a4 enn ett ark så fortjener de og litt jobb/mas osv tilbake på samme måte som de ofte er sta ovenfor ting som sekund presisjon på bøter osv...

 

Husk at NOEN parkeringsplasser kan være overvåket...da sitter du godt i det om du prøver deg på at du ikke kjørte bilen;)

Lenke til kommentar

Supert med så mange svar her asså!

 

Selv har jeg ikke gjort meg opp en mening om denne saken.

 

Det er jo som sagt to sider, den ene er jo at uten parkeringsvakter (kommunale og private) ville det jo blitt et helvete å kjøre rundt i byene samt å finne parkeringsplasser noe sted. Parkeingsvakter er et slags nødvendig onde fordi folk er så jævlig egoistiske når det gjelder parkering o.l.

 

Den andre siden er jo selvsagt at det er så sure penger....

 

Men dommen bygger på det faktum at når du parkerer på en PRIVAT parkeringsplass som er regulert av et privat parkeringsselskap, inngår du som sjåfør en avtale med dette selskapet vedr din parkering.

Det er ikke eieren av kjøretøyet som inngår denne avtalen, men altså sjåføren, som privatperson. Plassen reguleres av private parkeringsbestemmelser, som kan variere fra p-plass til p-plass....

 

Kommunale parkeingsvakter regulerer kun offenlige veier og parkeringsplasser noe som er regulert av trafikkreglene og/eller veitrafikkloven.

 

Nå som disse fakta er kjent, tror jeg nok at jeg ville protestere på en p-bot fra et privat selskap hvis jeg hadde lånt bort bilen min og vedkommende person hadde fått en bot i et parkeringshus e.l.

På den annen side tror jeg ikke noen av mine venner ville bare krølle sammen bota og la meg få alt peset etterpå da...

 

Likevel.....saken er interessann, ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...