Gå til innhold

Er kampanjer lureri?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske denne konklusjonen kunne videreformidles til flere! Snakker daglig med personer som "skal kjøpe en telefon for 1 krone!!!!" på elkjøp eller lignende. Begynner å bli rimelig lei av å forklare summen av ligningen. Hvor dum går det an å bli. Leverandørene driver ikke veldedighet og det er alltid en gråsone. Regner med dem som leser denne artikkelen allerede er klar over konsekvensene, man burde derfor videresendt en link til alle husmødre (og mange jenter generelt sett) da disse ikke ser på besparelsen, men derimot "hvor enkelt det er å bare kjøpe en telefon direkte hos forhandler for 1 krone!!"

 

Besparelsene ved å kjøpe telefon uten abonnement for deretter å finne billigste abonnement kan i enkelte tilfeller strekke som opp mot "en sydentur" :thumbup:

Lenke til kommentar

To ting:

 

- Den totale kostnaden på abonnementet i løpet av bindingstiden blir nå alltid oppgitt. (se eksempel hos Spaceworld) Kunden er derfor fullstendig klar over hva han/hun går inn på.

 

- Har du kjøpt en telefon med binding hos Telenor så får du utlevert operatørlåskoden GRATIS ved å henvende deg til 09000. Det er derfor direkte feil å skrive at du må betale blodpris for denne koden før det har gått 12 mnd..

Endret av tbone
Lenke til kommentar

At det blir billigere å kjøpe telefonen til full pris, og så finne et billig abonnement?

 

Err.. Mange telefoner koster jo en del mindre med binding totalt enn det de gjør uten, så hvor sparer man? Kan vel forsåvidt ligge noe i ringepriser og sms-priser, men om man bare regner de faste utgiftene, så skal det vel litt til før et billigabonnement veier opp.

 

k700i koster såvidt jeg husker rundt 1200 med binding, og 1700 uten. Skal vel litt mye ringing til for å veie opp. (ikke ta prisene for mitt ord)

Lenke til kommentar

Prøver å banke samme teori inn i mange av mine venners hode. Hører mange dustete argumenter som at "bindingsabbonementene er billige å bruke", "bytter telefonen hvert år" og "dette er billigere". :p

 

Men faktum er at du ikke bare betaler en månendlig avgift, men abbonementene er også dyrere å bruke. Hvis du skriver inn ditt forbuk på telepriser, regner ut differansen mellom forbruksutgiftene mellom et billig abbonement og et "bindings"-abbonement, multipliserer dette med 12, adderer inn- og event. ny utmeldingsavgift etter 12 månender og adderer dette med eventuelle porteringsavgifter vil summen bli en helt annen.

 

Mange multipliserer kun månendsavgiften med 12, men det reflekterer ikke de faktiske kostnadene. I realiteten kunne utgiftsdifferansen mellom et billig abbonement og "bindings"-abbonement være lavere enn månendsavgiften.

 

Så det er viktig å se på de faktiske kostandene.

Lenke til kommentar

Ta feks. SE K700i som selges på Elkjøp nå da...

 

Telefonen koster 1,- med et abo. til 49,- pr mnd.

 

49,-x12 = 588

1,- for telefonen

 

Totalt 599,-

 

Det er da totalsummen for en ulåst telefon (Ring telenor for og åpne gratis)

og i den 599,- summen får man også ringe 20 min gratis =)

 

Så det er nok ikke bare lureri nei :p

Lenke til kommentar

Joda, gammelt nytt...

 

Men, hva om man er bedriftskunde, og jobben betaler abonment-prisen? hvordan vil det stille seg da?

 

Og vi har jo fått abbonemanger som Djuice Magnum og nå også Fri20 (begge telenor)

Iallefall på Djuice Magnum så er jo "realiteten" at; sender du 100SMS i en mnd, så er det i praksis ingen mnd. avgift, da du har fått igjen denne iform av meldinger.

Fri20 baserer seg på ringetid istedet for SMS.

 

Kjøpte meg K500i i april/mai for 299,- +828,-(69*12) =1127,- etter 12mnd

Ink. 100 SMS i mnd.

 

Billigste i dag på nett er 1495,- u/abb. i tillegg kommer ringetid og sms kostnad, nå så ikke jeg eter hva billigste sms ligger på, men la oss si 0,49, dette blir 49,- i mnd, (588 i året for 10sms i mnd) totalt i ett år inkl. 100 sms i mnd = 2083,-

+ evt. innmeldingsavgift for abb.

 

Sparer ca. 900,- på ett år jeg...

 

Så blir litt missvisende å si at det bare er lureri, for det er godt mulig å spare på det, men dette beror selvfølgelig veldig på bruken. Jeg ringer lite, og sender ca. 80-120 sms i mnd. Jeg sparer på det.

Lenke til kommentar

som mange andre sier.

Det er ikke alltid lureri nei.

Men kjøper du en telefon som koster 50 kr normal pris og kjøper den til 1 kr med Prvat + abo. så har du gjort en gedigen tabbe.

 

men kjøper du en telefon som normalt koster 4000 kr til 1500 kr så har du en besparelse på 2500 kr.

Mens abonnementet koster 149 * 12 = 1788 kr pr mnd + tlf pris på 1500 så kommer du ut på 3288 kr som gir deg en gevinst på 722 kr.

Da har du gjort ett godt kjøp.

Lenke til kommentar
Ta feks. SE K700i som selges på Elkjøp nå da...

 

Telefonen koster 1,- med et abo. til 49,- pr mnd.

 

49,-x12 = 588

1,- for telefonen

 

Totalt 599,-

 

Det er da totalsummen for en ulåst telefon (Ring telenor for og åpne gratis)

og i den 599,- summen får man også ringe 20 min gratis =)

 

Så det er nok ikke bare lureri nei :p

Tull!

 

Prisene dine er totalt feil.

 

Den korrekte pris fra Elkjøp på SE K700i er som følger (rimeligste alternativ dersom man summerer pris telefon + 12mnd ab + innmelding)

:

 

Telefon - kr 599,-

Abonnement (79*12) - kr. 948,-

Innmelding - kr. 200,-

 

Billigste totalpris hos Elkjøp for SEK700i m/ab. = 1.747,-

 

- så du bomma med 1148 kroner, dvs 191% dyrere enn du påstår.

Lenke til kommentar
Ta feks. SE K700i som selges på Elkjøp nå da...

 

Telefonen koster 1,- med et abo. til 49,- pr mnd.

 

49,-x12 = 588

1,- for telefonen

 

Totalt 599,-

 

Det er da totalsummen for en ulåst telefon (Ring telenor for og åpne gratis)

og i den 599,- summen får man også ringe 20 min gratis =)

 

Så det er nok ikke bare lureri nei :p

Tull!

 

Prisene dine er totalt feil.

 

Den korrekte pris fra Elkjøp på SE K700i er som følger (rimeligste alternativ dersom man summerer pris telefon + 12mnd ab + innmelding)

:

 

Telefon - kr 599,-

Abonnement (79*12) - kr. 948,-

Innmelding - kr. 200,-

 

Billigste totalpris hos Elkjøp for SEK700i m/ab. = 1.747,-

 

- så du bomma med 1148 kroner, dvs 191% dyrere enn du påstår.

Nei nei nei!!

 

Den er til 1 kr. med Fri20 i 12 mnd. (49*12=588)

 

1 kr. + 588 kr. = 589 kr.

 

Kjøpe K700 åpen med Telenor operatøslås kommer på 1.099 kr; altså sparer man 510 kr!

Lenke til kommentar

Nei nei nei!!

 

Den er til 1 kr. med Fri20 i 12 mnd. (49*12=588)

 

1 kr. + 588 kr. = 589 kr.

 

Kjøpe K700 åpen med Telenor operatøslås kommer på 1.099 kr; altså sparer man 510 kr!

hmmm...

 

Har du link til dette tilbudet - kan ikke finne det på elkjøps nettsider

Lenke til kommentar

Nei nei nei!!

 

Den er til 1 kr. med Fri20 i 12 mnd. (49*12=588)

 

1 kr. + 588 kr. = 589 kr.

 

Kjøpe K700 åpen med Telenor operatøslås kommer på 1.099 kr; altså sparer man 510 kr!

hmmm...

 

Har du link til dette tilbudet - kan ikke finne det på elkjøps nettsider

Okey, kanskje det tilbudet ikke er hos Elkjøp, men det er hvertfall hos Expert.

Lenke til kommentar
Jeg har også hørt at Elkjøp har dette Fri 20 tilbudet, men det ligger ikke inne på nettsiden...

Fins det noen andre butikker enn Elkjøp som har tilsvarende gode tilbud på telefoner med Fri20 abonnement (fortrinnsvis linker til nettsider hvor man kan studere prisene)?

 

Høres jo interessant ut dersom K700 prisen med Fri20 gjenspeiler prisen på øvrige modeller med slikt abonnement. Hadde vært interessant å kunne sammenligne priser på ulike telefoner med dette abonnementet...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...